Határozat a Természettudományos
Oktatásmódszertani Centrum
működésének fenntartásáról
Bevezetés:
Az ELTE TTK az ország legnagyobb természettudományos
tanárképző helye és minden tantárgyból
tudományos felkészültségű szakmódszertani oktatógárdával rendelkezik. Ezért a TTK Kari Tanácsa
2007 szeptember 1.-től a szakmódszertanok tanáraira
építve a Kari SzMSz 15. §-a alapján, nem szervezeti
egységként öt évre Természettudományos Oktatásmódszertani Centrumot hozott
létre.
A Centrum célja a természettudományos képzés közös
problémáinak a szaktárgyak keretein
túlmenő összehangolt vizsgálata és a problémák megoldására javaslatok
kidolgozása.
A természettudományok tanítása világszerte
problémákkal küzd. Csökken a természettudományok népszerűsége, az oktatás drága,
a középiskolai (és egyetemi) tananyag nehéz. Az oktatás változtatásának
szükségességében – úgy tűnik – igen sokan egyetértenek,
és a jó tanítási gyakorlat kialakítására spontán, vagy államilag szervezett módszertani centrumok alakulnak. A
módszertani centrumok egyik formája az egyetemek
mellett, ill. az egyetemek keretében szervezett, a természettudományos oktatás
javítására létrehozott centrum.
Az
Oktatásmódszertani Centrum létrehozását szükségessé tevő körülmények
jelenleg is fennállnak, és a természettudományos tanárképzés újjászervezése
tekintetében még kritikusabbá váltak, ezért javasoljuk további öt évre történő
fenntartását.
A
Természettudományos Oktatásmódszertani Centrum felépítése és feladatai
A Centrumot
a Kar tanárképzési területeit képviselő Tanács (biológia, fizika, földrajz- -földtudomány,
környezettan, kémia, matematika) irányítja.
A Tanács
tagjai: A Centrum igazgatója és
Titkára, valamint egy-egy a biológia, fizika, földrajz-földtudomány,
környezettan, kémia és matematika szak területéről delegált tag. Szükség esetén
a Tanács további tagokat kooptálhat.
A Centrum a
TTK szakmódszertanosaiból és az ELTE gyakorlóiskoláinak tanáraiból áll.
A Centrum
tevékenységéért felelős személyt
(igazgató), aki egyben a Tanács elnöke a
Dékán bízza meg, három éves időtartamra, a megbízás ismételhető. A Tanács
tagjait a szakterületek javaslata alapján a Dékán kéri fel.
A Centrum tagságát a Centrum Tanácsa szervezi.
Az
Oktatásmódszertani Centrum feladatai:
- közoktatási tananyagok készítése, bírálata;
- az érettségi feladatok értékelése;
- az alapképzés tananyagainak módszertani vizsgálata,
ajánlatok a középiskola és az egyetem közötti átmenet megkönnyítésére;
- a természettudományos tanárképzések – osztatlan
tanárképzés, egységes tanári mesterszak –szakmódszertani anyagainak egységes
szempontok szerinti áttekintése és új anyagok kidolgozása;
- javaslatok készítése a pedagógiai-pszichológiai és
szakmódszertani képzés összehangolására;
- tanár-továbbképzések előkészítése és véleményezése;
- közreműködés szakmódszertani doktori programok
előkészítésében;
- a természettudományi képzések népszerűsítése,
középiskolákkal való kapcsolatok segítése;
- tanárképzéssel kapcsolatos pályázatok készítése;
Természettudományos
Oktatásmódszertani Centrum tevékenysége 2007-2012-ig.
A Természettudományos
Oktatás-módszertani Centrum mátrixszervezetként működött, közvetlen
egyetemi finanszírozásban nem részesült. Az alábbiakban csak a Centrum nagyobb
volumenű munkáit soroljuk fel.
Pályázatok:
1.
A TÁMOP-4.1.2-08/2/B/KMR "Pedagógusképzési hálózat
Közép-Magyarországon" projektben, amelyet a PPK vezetett, a Természettudományos Oktatás-módszertani
Centrum két önálló alprojekttel (mintegy 6 mFt) vett részt. A projekt
keretében szakmódszertani anyagok kerültek kidolgozásra, és ez biztosította a
TTOMC honlapjának létrehozásához szükséges összeget is. (http://metal.elte.hu/~ttomc/, user: ttomc, password: 2010). Emellett a Természettudományos Oktatás-módszertani
Centrum szervezte a a projekt más alprogramjaiban
és konferenciáin a TTK részvételét.
2.
A Természettudományos
Oktatás-módszertani Centrum 2009-ben elnyerte és
elkészítette az Oktatási és Kulturális Minisztérium által Integrált szellemű
természettudományos tantervekre kiírt pályázatot. (5 mFT) (A kerettantervek a
Centrum honlapján megtekinthetőek) A pályázatban az
ELTE gyakorlóiskolák természettudományi szakos vezetőtanárai és az ELTE TTK
szakmódszertan oktatói közösen dolgoztak.
Konferenciaszervezés:
A Természettudományos
Oktatás-módszertani Centrum az Infopark Alapítvánnyal együttműködve a magyarul
tanító tanárok számára 2011-ben nemzetközi konferenciát szervezett „A Természettudomány tanítása korszerűen és
vonzóan” címmel.” A konferencián mintegy 400 tanár vett részt. Előadásainak
anyaga a Centrum szerkesztésében az MTA támogatásával könyv alakban is
megjelent. (A Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan, Motiváció, tehetséggondozás, tanárképzés,
Nemzetközi konferencia magyarul tanító tanárok számára, az ELTE
Természettudományi Oktatás-módszertani Centrum és az InfoPark Alapítvány
szervezésében, Budapest, 2011. augusztus 23-25, Főszerk: Tasnádi Péter, ELTE Természettudományi Kar, Budapest, 2011, ISBN:
978-963-284-224-0) A kötet letölthető a konferencia
honlapjáról. (www.termtudtan.extra.hu)
Véleményezés:
A Centrum tagjain keresztül és fontos esetekben
testületileg is véleményezte a tanárképzésre és a közoktatásra vonatkozó
országos és egyetemi tervezeteket. A vélemények közül legfontosabb a NAT
tervezetének bírálata volt, amelyet nagy részében átvett az MTA is. A vélemény
megtalálható a Természettudományos Oktatás-módszertani Centrum honlapján
Budapest,
2012. június 20.
Michaletzky
György s.k.
dékán