A
Természettudományi Kar Tanácsának állásfoglalása
az ELTE Egyetemi
Könyvtári Szolgálat Szervezeti és Működési Szabályzata elfogadására, valamint
ezzel összefüggésben az ELTE Szervezeti és Működési Szabályzat I. kötete, a
Szervezeti és Működési Rend módosításárára vonatkozó szenátusi előterjesztésről
A Kari
Tanács az alábbi módosítások mellett támogatja a szenátusi előterjesztést:
A
változtatási javaslatok eltérő Comic
Sans MS betűvel
jelölve.
1. A jelenleg érvényes
SzMR 36. § (4) a) szakasza szerint az Egyetemi Könyvtár feladata különösen
(4) a) szakmai felügyelet
gyakorlása az Egyetem könyvtári hálózata felett,
ugyanakkor
ugyanezen szabályzat 114/C (1) pontja szerint a Könyvtári Tanács alapvető
feladata:
(1) A Könyvtári Tanács az
egyetemi könyvtári hálózat operatív testülete, amely a könyvtári rendszer
egészét érintő ügyekben – a jelen szakaszban meghatározott – javaslattevő,
véleményező és ellenőrző jogokkal rendelkezik.
A felmerülő
ellentmondás miatt javasoljuk a 36. § (4) a) pont törlését.
2.
A Határozati javaslat 7. b) pontja szerint „A Szenátus felkéri az Egyetemi
Könyvtár főigazgatóját, hogy.. intézkedjék” … „a tagkönyvtárak használati
szabályzatai, ügyrendjei felülvizsgálata és főigazgatói hatáskörben történő
módosítása érdekében”.
Ugyanakkor
az Egyetemi Könyvtári Hálózat tervezett Szervezeti és Működési Szabályzata 4. §
(3) b) pontja szerint „A fenntartó jóváhagyja a tagkönyvtár működési
dokumentumait”.
Azaz
– nagyon helyesen – főigazgatói hatáskörben a tagkönyvtárak szabályzata,
ügyrendje nem módosítható. Javasoljuk a határozati javaslat 7. b) pontjának
törlését. Helyette az alábbi megfogalmazást: A Szenátus felkéri a fenntartó költséggazdákat, hogy intézkedjenek a
tagkönyvtárak szabályzati, ügyrendjei módosítása érdekében.”
3.
Az EKSZ Szervezeti és Működési Szabályzata 4. § (2) pontja szerint az egyetem
rektora a fenntartói jogok egy részét átruházhatja az egyetemi költséggazdák
vezetőire. Javasoljuk, hogy a jelen SZMSZ melléklete tartalmazza, hogy mely
tagkönyvtárak esetében történik meg ez az átruházás.
4.
Az EKSZ SZMSZ 4. § (3) d) pontja szerint „A fenntartó” … „a könyvtári
normatíváknak megfelelően biztosítja a feladatok ellátásához szükséges személyi
és tárgyi feltételeket”. Továbbá az f) pont szerint „biztosítja a gyűjtemény
folyamatos fejlesztésének, feltárásának, megőrzésének, gondozásának és a
könyvtárhasználók rendelkezésére bocsátásának anyagi erőforrásait”.
Mindkét
helyre javasoljuk a „– figyelembe véve az aktuális költségvetési lehetőségeket
–„ szöveg beszúrását.
5.
Az EKSZ SZMSZ 4. § (4) j) pontja szerint az „Egyetem központi költségvetéséből
kell biztosítani” … „az EKSZ szakmai irányítását”.
Javasoljuk
a megfogalmazás pontosítását. Nem egészen világos, hogy konkrétan mire utal ez
a kötelezettség.
6.
Az EKSZ SZMSZ 4§ (5) pontja szerint „A tagkönyvtárak által a (4) bekezdésben
felsoroltakon túl végzett szolgáltatások ellátáshoz szükséges forrásokat a
költséggazda köteles biztosítani.” A 6. § (1) pontja felsorolja, hogy a 4. §
(4) pontján túlmenően milyen további feladatokat kell a tagkönyvtáraknak
ellátniuk. Beleértve például a „digitalizálási szolgáltatást”. A mindenkori
költségvetési függvénye lehet, hogy pl. erre a szolgáltatásra jut-e forrás. A
javasolt szöveg ugyanakkor ezt kötelezően írná elő. Javasoljuk a teljes (5)
pont átgondolását.
7. Az EKSZ SZMSZ 2. sz. Melléklet 5.
§ (6) szerint „Az ELTE polgárok EKSZ regisztrációja az adott tanévben az összes
tagkönyvtárban érvényes.”. Eszerint tehát minden oktatónak is minden évben újra
kell regisztráltatni magát. Javasoljuk ezen megkötés elhagyását.
8. Ugyanezen melléklet 6. § (3)
bekezdése alapján „Az ELTE polgárokra vonatkozó beiratkozási díj összegét az
Egyetemi Könyvtári Bizottság (továbbiakban: EKB) határozza meg, amelyben az
Egyetemi Hallgatói Önkormányzatnak egyetértési joga van.” Az ELTE
közalkalmazottak beiratkozási díja esetében indokolatlan az EHÖK egyetértési
jogának gyakorlása. A hallgatók esetében azonban elhagyhatatlan. Javasoljuk
ezen pont eszerint történő megbontását.
8a. Határozottan javasoljuk, hogy a
jelen szabályzat rögzítse, hogy ELTE polgárok számára a beiratkozási díj 0,
azaz nulla, forint. Különösen furcsa lenne, ha pl. ELTE közalkalmazott által
elnyert pályázatból vásárolt könyv saját maga számára való kölcsönzéséhez
beiratkozási díjat kellene fizetnie.
9. Ugyanezen melléklet 6. § (4)
pontja szerint ezen „beiratkozási díjból származó bevétel könyvtári célú
felhasználásáról a Könyvtári Tanács javaslata alapján az EKB dönt”. Javasoljuk,
hogy a felhasználásra vonatkozó döntést a tagkönyvtár költséggazdája hozza meg.
10. Ugyanezen melléklet 7. § (3) a)
pontja szerint „egy ELTE dolgozó egyidejűleg összesen 40 dokumentumot
kölcsönözhet”. Ehelyett javasoljuk: „egy
ELTE dolgozó egyidejűleg összesen 40 dokumentumot kölcsönözhet azon
tagkönyvtárak esetében, amelyek különböznek attól, amelyik kar alkalmazza az
ELTE közalkalmazottat”.
11. Ugyanezen melléklet 9. §. (6)
pontja szerint „A késedelmi díj fizetésének eleget nem tevő ELTE hallgató a
félév végi vizsgákra nem jelentkezhet, leckekönyvét nem veheti föl, a vizsgákat
nem kezdheti meg, következő félévre nem regisztrálhat, illetve záróvizsgáját
nem kezdheti meg.” Egyetértünk azzal, hogy a késedelmi díj beszedése, és
gyakran a dokumentumok visszaszerzése súlyos gondot jelent. Ennek ellenére
ennek pontnak a helye a Hallgatói követelményrendszerben van, és nem az EKSZ
SZMSZ mellékletében. Megjegyezzük, hogy a záróvizsgára vonatkozó részt már
tartalmazza az említett szabályzat.
12. Ugyanezen melléklet 9. § (8)
pontja szerint „A késedelmi díjak mértékét a Könyvtári Tanács állapítja meg,
amellyel kapcsolatban az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat egyetértési jogot
gyakorol, és a rektora hagyja jóvá.” ELTE közalkalmazottak esetében megint indokolatlan
az EHÖK egyetértési joga. Továbbá a késedelmi díj mértéke lehetne különböző
hallgatói jogviszonnyal rendelkezők, illetve ELTE munkatársak esetén.
Javasoljuk a pont eszerint történő szétbontását.
13. Az EKSZ SZMSZ 1. Sz.
mellékletében meg kellene jelölni, hogy mely tagkönyvtárak nyilvános
könyvtárak, melyek nem.
14. Biztosítani kellene, hogy az
ELTE-hez tartozó, de nem .elte.hu domain nevű szervezeti egységekből is
biztosítva legyen az elektronikus folyóirat elérés. Pl. Gotthard Jenő
Asztrofizikai Obszervatórium.
15. Az EKSZ SZMSZ 1. melléklet tegyen
említést a tartós letét fogalmáról, annak feltételeit is kifejtve.
Budapest, 2012. március 21.
Michaletzky György s.k.
dékán