Az E-learning természettudományos tartalomfejlesztés az ELTE TTK-n
című,
TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0073
azonosító számú pályázat megvalósítása érdekében az Eötvös Loránd Tudományegyetem
Természettudományi Kara által meghirdetett tanfolyamok
Képzési programja
.
Tartalomjegyzék
1. Összefoglaló
2. Tananyag adatlapok
3. Mellékletek
-
Jelenléti ív
minta
-
Haladási napló
minta
-
Vizsga
jegyzőkönyv minta
-
Tanúsítvány
minta
-
Felnőttképzési
szerződés minta
1.
Összefoglaló
Az E-learning
természettudományos tartalomfejlesztés az ELTE TTK-n című, TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0073
azonosító számú pályázat megvalósítása érdekében az Eötvös Loránd Tudományegyetem
Természettudományi Kara a „Képzők képzése” projekttevékenység teljesítése céljából
felnőttképzés keretében, kizárólag belső képzésként a pályázat céljaihoz
illeszkedő tanfolyamokat indít.
A képzés folytató intézmény neve: Eötvös
Loránd Tudományegyetem
székhelye: 1053 Budapest, Egyetem tér
1-3.
adószáma: 15308744-2-41
Intézményi azonosító: FI80798
Akkreditációs tanúsítvány lajstromszáma:
ALF-030
Felnőttképzési nyilvántartási szám:
01-0429-04
A képzés szervezője: Természettudományi
Kar
A képzés helyszíne: 1117 Budapest,
Pázmány Péter sétány 1/A – 1/C
A tanfolyamok szakmai felügyelője Dr.
Kárpáti Andrea egyetemi tanár. A szakmai felügyelő feladata a képzést végzőknek
és a képzések szakmai tartalmának folyamatos felügyelete.
A képzések a Természettudományi Karon, a
1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A, ill. 1/C címen található épületekben
valósulnak meg. A képzésekhez szükséges tárgyi feltételek (tantermek,
számítástechnikai eszközök, szoftverek) rendelkezésre állnak. A képzést az
Eötvös Loránd Tudományegyetem szakmai kompetenciával rendelkező oktatói és a
szükséges szakmai tapasztalattal rendelkező külső szakértők végzik.
A képzésben résztvevőkkel felnőttképzési
szerződés kerül megkötésre. A képzések elsődleges célcsoportja a pályázat
megvalósításában résztvevő, az elektronikus tananyagok elkészítését vállaló
oktatók köre, másodlagos célcsoportot képzenek a Természettudomány Kar további
oktatói. A tanfolyamokon érdeklődés esetén korlátozott számban hallgatók is
részt vehetnek. A képzéseken való részvételnek előfeltétele nincs.
A tanfolyamokon és az azok lezárásaként
megszervezésre kerülő számonkéréseken való részvétel díjmentes.
A tanfolyamon résztvevők a részvételről
tanúsítványt kapnak.
A tanfolyamok részletes adatait a tanfolyam
adatlapok tartalmazzák. A képzésekre a projekt futamideje alatt kerül sor.
A projekthez kapcsolódó képzések:
1.
Mentorált
kurzusfejlesztés, kurzusfejlesztők oktatása, e-learning módszerrel
2.
Oktatói
hatékonyság és kommunikáció-fejlesztő tréning I-II.
3.
Vizualizáció a
természettudományban I-II.
4.
Tudományos
filmkészítés
5.
Média-kommunikáció
természettudományi kutatók részére
6.
Hallgatók és
oktatók felkészítése a hálózatalapú együttműködésre
7.
Televíziós
műsorkészítés
8.
Kiállítási
kommunikáció
9.
A tudományos
újságírás alapjai
10.
Mentorált
e-learning kurzusfejlesztés
11.
Apple
12.
Flash animáció
13.
Az angol nyelvű
tananyagok bevezetése és tudományos kommunikáció az idegen nyelvű oktatásban
14.
E-learning
eszközök alkalmazási lehetőségei a biológia oktatásában
15.
3D fotódokumentáció
készítése és alkalmazása az élő és élettelen természettudományos oktatásban
16.
E-learning
eszközök alkalmazási lehetőségei a biológia oktatásában. Tudásellenőrző Flash
animációk készítése
17.
A földtudományok
oktatásának megújítási lehetőségei az e-learning fejlesztések és lehetőségek
tükrében
2. Képzés
adatlap
Képzés címe:
Mentorált kurzusfejlesztés, kurzusfejlesztők oktatása, e-learning módszerrel
(1.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 12 + 15 óra konzultáció
Képzés
felelősének neve, beosztása: Kárpáti Andrea, egyetemi tanár
A képzés
oktatója/i: név (óraszám): Kárpáti Andrea (12+15)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A
tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és számonkérés
sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés
célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
Cél: Felsőoktatásban
használható e-learning módszerek megismerése, Moodle e-learning környezetben
értékelés, vizsgáztatás, fórum és egyéni visszajelzés elsajátítása.
Kompetenciák: online teszt- és vizsgakörnyezet használata,
felsőoktatásban alkalmazható mentorálási technikák ismerete és készségszintű
használata
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési
módszerek:
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása:
1. Moodle 2
haladó alkalmazásai: értékelés és vizsgáztatás.
2.
E-learning módszerek a természettudományok oktatásában nagy egyetemek
gyakorlatából: értékelés, visszajelzés egyénileg és csoportosan
3.
Mentorálás, oktatás e-learning környezetben:
a. fórum, egyéni és csoport blog
b. csoportalkotás, feladatok kiosztása
csoportoknak
c. levelezési és egyéb kapcsolattartási módok
4. Online
teszt készítés (rövid saját tudásmérő vagy érdeklődést, tanulási stílusokat
feltérképező kérdéssor tervezése és elkészítése ingyenes kérdőív szoftverrel)
5. Mahara
e-portfolió a Moodle környezetbe integrálva:
a. rovatok, dokumentum-típusok
b. feltöltési módok
c. megosztási módok
6. Wikipédia
típusú számonkérés, szöveges és média beadandó dolgozat feltöltési környezete
elkészítése Moodle környezetben (saját, oktatott kurzushoz)
A képzés módszerei: bemutató és laboratóriumi gyakorlat
Értékelési módszerek: a Moodle környezet alkalmazásainak elsajátítását
gyakorlati vizsgával, a tananyagkészítést a hallgatók saját tesztjei és egyéb
étékelő alkalmazásai alapján minősítjük.
Kötelező irodalom:
Kárpáti
Andrea, Molnár Gyöngyvér, Tóth Péter és Főző Attila (2008, szerk.): A 21.
század iskolája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Hutter ottó
szerk. (2005): E-Learning kézikönyv. Műszaki Kiadó, Budapest
Ajánlott
irodalom:
Dorner Helga
és Kárpáti Andrea (2012): Szöveggyűjtemény felsőoktatási e-learning
módszerekről szóló tanulmányokból. Kézirat, a kurzus távoktatási környezetében
megosztva.
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe:
Oktatói hatékonyság és kommunikáció fejlesztő tréning I–II. (2.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben
belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): I.: 15 + 15 óra konzultáció, II.: 15 + 15 óra
konzultáció
Képzés
felelősének neve, beosztása: Gyebnár Viktória pszichológus, főiskolai docens
A képzés
oktatója/i: név (óraszám): Gyebnár Viktória (I. rész: 15+15), Kárpáti Andrea
(II. rész: 15+15)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány
kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és számonkérés
sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés
célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
A képzés célja:
Az oktatók
felkészítése a kompetencia alapú képzési módszerek kidolgozására.
A képzéssel megszerezhető kompetenciák:
Verbális kommunikációs formák tudatos alkalmazása, kollaboratív technikák
oktatási alkalmazásának elsajátítása.
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési
módszerek:
A tréning során a lélektan tudáselsajátítási és kommunikációs
modelljeinek megismerését fogjuk a résztvevők oktatói tapasztalataival
összekapcsolni, hogy ezeket a felsőoktatásban kollaboratív képzési formáknál
használhassák.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása:
A nem
verbális kommunikációs csatorna működése (küldött jeleink, észlelt jelek
értelmezése és kezelése);
Tranzakció analízis
és szuggesztív kommunikáció, vagyis a háttérben megbúvó üzenetek;
A csoportgondolkodás
folyamatai (hátrányok és előremozdító viselkedés);
Lehetséges
csoportszerepek és azok összehangolása.
A képzés módszerei:
szeminárium, gyakorlat
Értékelési módszerek: csoportos szóbeli és egyéni írásos visszajelzés
Kötelező irodalom:
Friedemann,
S. T. (2012): Kommunikációs zavarok és feloldásuk. Háttér Kiadó, Budapest
Berne, Eric
(1984): Emberi játszmák. Gondolat Kiadó, Budapest.
Ajánlott
irodalom:
F. Várkonyi
Zsuzsa (2001): Már százszor megmondtam. Mérték Kiadó, Budapest
Járó Katalin
(1999): Játszmák nélkül. Helikon, Budapest, Pszichológia sorozat
Nábrády
Mária (2004): Az érzelmek a tranzakcióanalítikus szemszögéből Budapest,
Akadémia Kiadó
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe:
Vizualizáció a természettudományban I. (3.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 40 + 5 óra konzultáció
Képzés
felelősének neve, beosztása: Bubik Veronika, gyakorlati oktató
A képzés
oktatója/i: név (óraszám): Bubik Veronika (40+5)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A
tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és
számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés
célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
Az Adobe
InDesign, Adobe Illustrator és Adobe Photoshop, valamint a Prezi alapszintű
használatának elsajátítása.
Alapelvek
elsajátítása a kiadványtervezés terén.
Esztétikai
szempontok megértése
A
prezentáció készítés
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési
módszerek:
Egy szabadon
választott formátumú kiadvány megtervezése.
Prezentáció
készítése az InDesignban.
Elméleti
előadások és mentorált gyakorlati munka.
Folyamatos
konzultálás a munka során.
Egymás
munkájának figyelemmel kísérése.
Közös
értékelés
Kötelező
irodalom: -
Ajánlott
irodalom:
Suzanne West
Stílusgyakorlatok
Virágvölgyi
Péter: A tipográfia mestersége – számítógéppel
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe:
Vizualizáció a természettudományban II. (3.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 40 + 5 óra konzultáció
Képzés
felelősének neve, beosztása: Bubik Veronika,
gyakorlati oktató
A képzés
oktatója/i: név (óraszám): Bubik Veronika (40+5)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A
tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és
számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés
célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
Az Adobe
InDesign, Adobe Illustrator és Adobe Photoshop, valamint a Prezi alapszintű
használatának elsajátítása.
Alapelvek
elsajátítása a kiadványtervezés terén.
Esztétikai
szempontok megértése
A
prezentáció készítés
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési
módszerek:
Prezentáció
készítése a prezi.com-on. A Prezi eszközeinek megismerése, használata.
Infografika
készítése (tudományos poszter grafikus elemekkel. Az információ csoportosítása,
elosztása, kompozíció létrehozása, az olvashatóság szempontjait figyelembe
véve. Esztétikai alapelvek használata, a jobb áttekinthetőség érdekében.
Elméleti
előadások é mentorált gyakorlati munka.
Folyamatos
konzultálás a munka során.
Egymás
munkájának figyelemmel kísérése.
Közös
értékelés
Kötelező
irodalom: -
Ajánlott
irodalom:
Suzanne West
Stílusgyakorlatok
Maczó Péter:
Ön itt áll (az infodesignról)
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe: Tudományos filmkészítés (4.)
Képzés típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45 perces foglalkozások): 60
Képzés felelősének neve, beosztása: Szabó Sóki László
A képzés oktatója/i: Maros Gábor (30), Szabó Sóki László (30)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
Az érdeklődők elméleti és gyakorlati ismereteket szerezzenek a hangtechnikai és videotechnikai alapfogalmakról, berendezések fajtáiról, kezelésükről. Tudomást szerezzenek a felvett mozgóképi anyag feldolgozásának és tárolásának a módjairól. Megismerjék a mozgókép formanyelvét, műfaji sajátosságait, hatásmechanizmusát.
Gyakorlati képességek fejlesztésével, mint például kamerakezelés, világítás, forgatókönyv készítés, stábmunka, video szerkesztés, alkalmassá váljanak arra, hogy a tanfolyam elvégzése után a tananyagfejlesztéshez szükséges rövidebb oktató- ismeretterjesztő filmrészleteket elkészítsék.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési módszerek:
Hangtechnikai alapismeretek. Mikrofonok fajtái, hangkeverők, felvételkészítés, rögzítés.
A film kísérőhangjának jelentősége, hatásai, narráció, élőhang, zajok, zörejek kezelése.
Mozgóképalkotás elvi alapjai, vizuális érzékelés, színek.
Videokamerák fajtái, technikai beállításai, világítástechnika.
A filmes formanyelv gyakorlatok útján történő megismerése, elsajátítása.
A forgatókönyv szerepe, műfaji sajátosságok megismerése. A tudományos film jellemzői.
A mozgókép rögzítésének, rövidebb - és hosszabbtávú tárolásának lehetőségei.
Többkamerás felvételek készítése. Stábalkotás, csoportmunka.
A számítógépes utómunka elméleti és gyakorlati megvalósulása.
Video és hang tömörítések fajtái. Konvertálás, publikáció.
Elméleti órák a TTK Északi tömb, Tudománykommunikáció Központ, 7.33 AV laborjában, szükséges technikai eszközök: számítógép, projektor.
Gyakorlati órák egyik része a 7.28-as műteremben. Szükséges eszközök: mikrofonok, hangkeverő, rögzítő munkaállomás, 3 kamerás rendszer, állványokkal, képkeverővel, megjelenítő monitorokkal. Kameramozgató szerkezetek, világítástechnika, hátterek. Csoportos gyakorlati tevékenység.
Gyakorlati órák az utómunkához: 7.13-as Apple labor, 10 db utómunka állomás, Adobe Premiere 5.5 szoftverrel. Tanári gép, projektor. A közösen forgatott anyag egyénenkénti feldolgozása tanári útmutatással.
Számonkérés módja: szóbeli értékelés
Kötelező irodalom:
Jákó Péter (2005): Digitális hangtechnika. Kossuth Kiadó, Budapest
Mudri István (2011): Videofeldolgozás Adobe Premiere programokkal. Magánkiadás.
Szabó Gábor (2002): Filmes könyv. Ab Ovó Kiadó, Budapest.
Ajánlott irodalom:
Bazin, André (2002): Mi a film? Oziris Kiadó, Budapest.
Vagyóczky Tibor (2005): Kézikönyv film és tévé alkotóknak. HSC, Budapest.
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe: Média-kommunikáció
természettudományi kutatók részére (5.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 30
Képzés
felelősének neve, beosztása: Molnár Pál, számítástechnikai ügyintéző
A képzés
oktatója/i: Molnár Pál (30)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A
tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és
számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés
célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
A kurzus
alapvető célja, hogy a részvevők kommunikációs képességeit, előadói eszköztárát
fejlessze. A nyilvános szereplés verbális és non-verbális kommunikációs
elemeinek megismertetésével, fejlesztésével és modell-helyzetekben való
gyakorlásával elősegítse a hallgatósággal hatásos kontaktust létrehozni és
fenntartani képes, illetve média-tudatos viselkedés alapjainak elsajátítását.
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési
módszerek:
A verbális
kommunikáció sajátosságai
A
non-verbális kommunikáció sajátosságai
A
beszédtechnika alapjai, gyakorlása
A
beszédtechnika eszköztára, elemeinek alkalmazása
A nyilvános
szereplés elemei, szabályai, gyakorlásuk
Tudatos
kommunikáció – hatásos előadói magatartás
Szereplés az
elektronikus médiában
„Pódium-produkciók”
bemutatása, értékelése
A képzésen
folyamatos gyakorlati feladatokon keresztül, azokról fejlesztő értékelést adva
sajátítják el a résztvevők a szükséges kompetenciákat.
Kötelező irodalom:
Fischer Sándor: A beszéd művészete
(Gondolat Könyvkiadó, 1982)
Montágh Imre: Figyelem vagy
fegyelem?! (Holnap Kiadó, 2008)
Montágh Imre: Mondjam vagy
mutassam?! (Holnap Kiadó, 2009)
Montágh Imre: Tiszta beszéd (Holnap
Kiadó, 2011)
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe: Média-kommunikáció
természettudományi kutatók részére (5.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 30
Képzés
felelősének neve, beosztása: Palugyai István tudományos segédmunkatárs
A képzés
oktatója/i: Palugyai István (10), Bán László (20)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A
tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és
számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés
célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
A kurzus
alapvető célja, hogy a részvevők kommunikációs képességeit, előadói eszköztárát
fejlessze. A nyilvános szereplés verbális és non-verbális kommunikációs
elemeinek megismertetésével, fejlesztésével és modell-helyzetekben való
gyakorlásával elősegítse a hallgatósággal hatásos kontaktust létrehozni és
fenntartani képes, illetve média-tudatos viselkedés alapjainak elsajátítását.
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei,értékelési
módszerek:
A verbális
kommunikáció sajátosságai
A
non-verbális kommunikáció sajátosságai
A
beszédtechnika alapjai, gyakorlása
A beszédtechnika
eszköztára, elemeinek alkalmazása
A nyilvános
szereplés elemei, szabályai, gyakorlásuk
Tudatos
kommunikáció – hatásos előadói magatartás
Szereplés az
elektronikus médiában
„Pódium-produkciók”
bemutatása, értékelése
A képzésen
folyamatos gyakorlati feladatokon keresztül, azokról fejlesztő értékelést adva
sajátítják el a résztvevők a szükséges kompetenciákat.
Kötelező irodalom:
Fischer Sándor: A beszéd művészete
(Gondolat Könyvkiadó, 1982)
Montágh Imre: Figyelem vagy
fegyelem?! (Holnap Kiadó, 2008)
Montágh Imre: Mondjam vagy
mutassam?! (Holnap Kiadó, 2009)
Montágh Imre: Tiszta beszéd (Holnap
Kiadó, 2011)
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés adatlap
Képzéscíme:
Hallgatók és oktatók felkészítése a hálózatalapú együttműködésre (6.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 30
Képzés
felelősének neve, beosztása: Molnár Pál, számítástechnikai ügyintéző
A képzés
oktatója/i: név (óraszám): Molnár Pál (30)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa:
A
tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és
számonkérés sikeres teljesítése, csoportmunkában szövegalkotás
médiatartalmakkal (fénykép, videó), szövegek megosztása zárt blogkörnyezetben,
reflektálás a csoporttársak és más csoportok által feltöltött írásokhoz,
beszámoló prezentáció készítése, megosztása, reflektálás a megosztott
prezentációkra, téma prezentálása és megvitatása az utolsó alkalommal
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés
célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
A tanfolyam
célja, hogy megismertesse és felkészítse a szak és a kar oktatóit, valamint
hallgatóit a kurzusokon történő hálózat, közösség és csoportmunka alapú
közreműködésre – az együttműködő ismeretszerzésre, megosztásra, felkészülésre
és közlésre épülő fejlesztési lehetőségekkel. A hagyományos oktatást jól ki
tudja egészíteni a virtuális tanulói környezetekben történő ismeretátadás,
feladatmegoldás és interakció. A virtuális tanulói környezetek lehetővé teszik,
hogy a tanulók kapcsolatba lépjenek a tananyaggal, hallgató társaikkal és az
oktatóval, elérjék az oktató által megosztott tananyagot, a társakkal közösen
feladatokat oldjanak meg, az oktató pedig nyomon tudja követni hallgatóit,
mentorálni és értékelni tudja őket.
A
tanfolyamon megismerjük a szakértői, a tanulói és a tudásépítő közösségekben
rejlő lehetőségeket, a kooperatív és a kollaboratív órai és órán kívüli
felkészülési, rendszerezési és prezentációs, valamint kurzusszervezési
lehetőségeket. Az intézményi virtuális tanulói környezet megismerése mellett
áttekintjük az informális online hálózati eszközöket: kooperatív (blog) és
kollaboratív szerkesztői eszközöket, online közösségi hálózatokat,
információgyűjtő, rendszerező és megosztási alkalmazásokat, szinkron és
aszinkron kommunikációs szolgáltatásokat, kapcsolatépítő és kapcsolattartó
(mikro)megosztási hálózatokat.
A tanfolyam
szerves részeként már a tanfolyam elejétől kezdve csoportmunka formájában
dolgoznak a résztvevők, a közös munka révén ismerik meg a hálózat és
csoportmunkára építő megközelítés működését.
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei,értékelési
módszerek:
Tematika
1. Hálózatba szerveződő tudás és tanulás;
tanulói és szakmai hálózatok; csoportok, közösségek, hálózatok
2. Szakértői közösségek, szakmai
közösségek, gyakorlóközösségek; tanulói közösségek; tudásépítő közösségek
3. Intézményi, intézményen kívüli és
informális tanulói környezetek
4. Egyéni és csoportmunka
kapcsolathálózati környezetben; kooperatív és kollaboratív munka a tanteremben
és órán kívül
5. Közösségi alapú alkalmazások, eszközök;
közösségi hálózatok a tanulásban
6. Blog: ismeretmegosztás, ismeretszerzés,
kooperáció
7. Kollaboratív szerzőség és alkotás:
médiaelemekkel bővített szöveges dokumentumok; prezentáció; táblázat; fényképszerkesztés;
videószerkesztés; grafika; animáció
8. Mikroüzenetek, ismeretszerzés és nyílt
megosztás, kapcsolatépítés
9. Közösségi forrásgyűjtés, megosztás és
rendszerezés
10. Mérés és értékelés hálózat alapú tanulói
környezetekben
11. Mobil eszközök: miben más, mint a helyhez
kötött eszközök alkalmazása
12. Csoportmunka (csoportalkotás, tervezés;
csoportprezentáció létrehozása és megosztása a csoport tagjai között) -
feladat: saját és csoportpartner saját kurzusának átültetése hálózat alapú
kurzussá
13. Csoportmunka (első koncepciók ismertetése
a többi csoporttal, egyeztetés, csoportprezentáció javítása)
14. Csoportmunka (csoportprezentáció
véglegesítés előtti verziójának ismertetése, megvitatása a többi csoporttal;
javaslatok beépítése a saját csoportprezentációba)
15. Csoportmunkák és a tanfolyam értékelése
Értékelési
módszerek:
- portfólió
értékelés
- portfólió
bemutatása
Kötelező
irodalom:
Bessenyei
István (2007). Tanulás és tanítás az információs társadalomban. NETIS
Szabó
Mária, Singer Péter, Varga Attila (2011). Tanulás hálózatban.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest
Molnár Pál
(2013). Hálózatosodás és tanulás hálózati környezetben. ELTE
Ajánlott
irodalom:
Molnár Pál
(2009): Számítógéppel támogatott együttműködő tanulás online közösségi
hálózatos környezetben. Magyar Pedagógia, 109. évf. 3. szám, 261–285.
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés adatlap
Képzés címe: Televíziós műsorkészítés (7.)
Képzés típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45 perces foglalkozások): 60 + 60 óra konzultáció
Képzés felelősének neve, beosztása: Szabó Sóki László
A
képzés oktatója/i: Nagy Ernő (27+27), Papp László (13+13), Szabó Sóki László (20+20)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
A tanfolyamon résztvevők megismerhetik a televíziós műsorkészítés kulisszatitkait. A technikai és művészeti ismeretek megszerzése elméletben és gyakorlatban párhuzamosan történik. Kitérünk a szervezési és menedzsment tevékenységekre is.
A kurzus elvégzésével a résztvevők képesek lesznek önállóan elvégezni, irányítani a műsorkészítés egyes lépéseit, az elképzeléstől, a megvalósulásig.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési módszerek:
Televíziós műsor ötletterve, kidolgozása, forgatókönyvek fajtái, szerepe, fontossága.
Finanszírozási lehetőségek, költségtervezés, technikai megvalósítás problémái.
Műfaji ismeretek, televíziós műsorstruktúra, műsorok tematizálása.
Stábszervezés, feladatok szétválasztása, menedzsment, producer, rendező, gyártásvezető feladatköre.
Szerzői jogi kérdések, szerződések, személyhez fűződő és vagyoni jogok taglalása.
Felvételkészítési ismeretek.
Utómunka ismeretek.
Anyagok közzététele, televíziós műsorsugárzás, internetes publikáció.
Elméleti órák a TTK Északi tömb, Tudománykommunikáció Központ, 7.33 AV laborjában, szükséges technikai eszközök: számítógép, projektor.
Gyakorlati órák: 7.28-as műterem és 7.13 Apple labor.
A gyakorlati foglalkozások kiscsoportos tevékenység keretében történnek, a létrejött munkák közös elemzése, együttes kiértékelése tantermi keretek között.
Kötelező irodalom:
Bernáth László (2002): Új műfajismeret. Sajtóház Kiadó. Budapest
Hartai László – Muhi Klára (2004): Mozgókép és médiaismeret II. Korona Kiadó, Budapest
Horvát János: A televízió és az üzlet. Televíziós műsortípusok. A televíziós személyiség.
http://mek.oszk.hu/00100/00143
Ajánlott irodalom:
Szabó Gábor (2002): Hogyan kommunikál a film. Ab Ovo Kiadó, Budapest
Gálik Mihály (2000): Médiagazdaságtan. Aula Kiadó, Budapest
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe:
Kiállítási kommunikáció (8.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 30 + 30 óra konzultáció
Képzés
felelősének neve, beosztása: Kárpáti Andrea egyetemi tanár
A képzés
oktatója/i: név (óraszám): Kárpáti Andrea (10+10), Vásárhelyi Tamás (10+10),
Bárd Edit (10+10)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A
tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és
számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel megszerezhető kompetenciák:
Cél: az ELTE TTK múzeumi jellegű gyűjteményeinek hatásos
bemutatásához (kiállítások szervezéséhez, rendezéséhez és a kísérő programok
vezetéséhez) szükséges ismeretek és készségek megszerzése illetve
rendszerezése.
Kompetenciák: vizuális és verbális kommunikációs technikák
elméleti alapjainak ismerete, kiállítás-rendezési alapismeretek, kiállítások
értékelési módszereinek használata, múzeum-pedagógiai módszerek alkalmazói
szintű ismerete.
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési
módszerek:
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása:
1. Mit üzen a kiállítás? Kurrens
tudományos és művészeti problémák felismerése, megfogalmazása egy kiállításban
2. Kiállító terek és kiállítások régen és
ma - klasszikus, elavult és modern kiállítási színhelyek és megjelenítési
módok.
3. Kiállítástípusok üzenetei
4. A kiállítás-rendezés, mint technikai
teljesítmény és kereskedelmi vállalkozás
5. Kiállítás-rendezés, mint szellemi
alkotás
6. Kiállítás-tervezés és kommunikáció
7. Kommunikáció a kiállításról
8. Kiállítás értékelés: célcsoportok,
módszerek, és amit tőlük várhatunk
A képzés módszerei: előadás és vita, múzeumi terepgyakorlat
Értékelési módszerek: rövid házidolgozat vagy kiselőadás
(kiállításkritika) és szakirodalmi beszámoló minősítése.
Kötelező irodalom:
Kárpáti
Andrea, Vásárhelyi Tamás (2013): Kiállítási kommunikáció. Budapest, ELTE.
online jegyzet
Puczkó
László (2006): A látogatóbarát múzeumok elméleti megalapozása. Múzeumi
Közlemények, 1, 1-59.
Puczkó, L.
(2009): A Magyar Múzeumi Kutatás. OKM & Xellum Kft., BudapestVásárhelyi
Tamás (2010): A nyitott múzeum. Múzeumi iránytű sorozat, 2. Szentendre:
Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Múzeumi Oktatási és Képzési Központ
Vásárhelyi
Tamás és Kárpáti Andrea szerk. (2011): Múzeumi tanulás. Budapest, Typotex
Kiadó. 302 oldal. Tudománykommunikáció könyvsorozat, 2. Sorozatszerkesztő:
Kárpáti Andrea
Ajánlott irodalom:
Ébli G.
(2005): Az antropologizált múzeum. – Typotex, Budapest.
Foghtűy
Krisztina – Szepesházyné Kurimay Ágnes (szerk.) (2006): Múzeumpedagógiai
tanulmányok. II. Gondolat Kiadó, Budapest többi kötet!
Frazon
Zsófia (2011). Múzeum és kiállítás. Az
újrarajzolás terei. Gondolat – PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék,
Budapest–Pécs
Ébli Gábor
(2005): Az antropologizált múzeum. Közgyűjtemények átalakulása az
ezredfordulón. Typotex Kiadó
Gergely
István (1979): A kiállítás művészete Elvi és gyakorlati problémák. Corvina
Kiadó, Budapest
György Péter
(2004): A Kultusz (hűlt) helye – az irodalom(történet) múzeuma. Avagy: Olvasók,
Nézők, Zarándokok. Beszélő, 4 (13), http://beszelo.c3.hu/04/0708/13gyorgy.htm
György Péter
(2007a): A muzeológia múzeuma. Magyar
Néprajzi Múzeum. Élet és Irodalom, LI. (12.), 2007. március 23. old.
György Péter
(2007b): A nemzet múzeuma. Magyar
Nemzeti Múzeum. Élet és Irodalom, LI. (17.), 2007. április 27. old.
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe: A tudományos újságírás
alapjai (9.)
Képzés típusa*: kizárólag belső képzés/részben
belső képzés/nem belső képzés
Képzés célja*: általános képzés/nyelvi
képzés/szakmai képzés
Óraszám (45 perces foglalkozások): 30 + 30 óra
konzultáció
Képzés felelősének neve, beosztása: Palugyai István
tudományos segédmunkatárs
A képzés oktatója/i: Palugyai István (10+10), Mécs
Anna (5+5), Bán László (5+5), Stöckert Gábor (5+5), Simon Tamás (5+5)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó
anyag
A képzés végén az eredményes elvégzésről szóló
dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább
70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel megszerezhető
kompetenciák:
A képzés
célja, hogy bevezetést nyújtson a tudományos újságírás szakmai ismereteibe,
megvilágítsa a médiaszakirány sajátos jellegzetességeit, illetve bemutassa
történetét és fejlődési tendenciáit. A tárgy műfaji és etikai ismereteket ad a
tudományos újságírás gyakorlásához, a területen felmerülő veszélyek
elkerüléséhez. Emellett célja megismertetni a hallgatókkal az elektronikus
ismeretterjesztő média – rádió és televízió – hazai illetve nemzetközi
struktúráját, működését, jellegzetességeit; a műsorkészítő munka alapjait,
elméletét és módszertanát, illetve gyakorlatát.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés
módszerei,értékelési módszerek:
A képzés során a következő
témákban mélyedünk el:
Média,
sajtó, sajtótípusok és –műfajok; a tudományos újságírás meghatározása és
története; a tudományos újságírás és a tudománykommunikáció Magyarországon; a
tudományos intézményrendszer Magyarországon és a világban; a tudományos
újságírás etikai problémái és főbb hibaforrásai; tudomány a napilapokban,
hetilapokban és magazinokban; a tudományos újságírás jelene és jövője; az
online tudományos ismeretterjesztés jelenlegi trendjei; az online tudományos
újságírás tartalmi és formai jellemzői; információszerzés, hírverseny;
felhasználók által generált tartalom; nézettség monitorozása,
keresőoptimalizálása; a tudományos világ, a társadalom és az elektronikus ismeretterjesztő
média kapcsolatrendszere; rádiótörténet; műfajok és műsortípusok a rádióban;
televíziótörténet; műfajok és műsortípusok a televízióban.
A képzésen a
hallgatók találkoznak előadással, projektmunkával, egyéni beadandóval, órai
prezentációval. A számonkérés formái: beadandó műhelymunkák, előadások, házi
dolgozatok illetve zárthelyi dolgozat írása.
Ajánlott
irodalom:
Tudományos újságírás (főszerk. Palugyai I., 2011)
Szentirmai
Anna (2005) : Tudományos ismeretterjesztés a közszolgálati rádióban (szakdolgozat).
ELTE, Budapest
Szabadság
tér 17 (Babiczky László, 2007)
Bán László
(2003, szerkesztő): Óriások vállán. Vince Kiadó, Budapest
Szemelvények
a Magyar Rádió, a Magyar Televízió és a Duna Televízió tudományos, valamint a
kereskedelmi rádiók és televíziók ismeretterjesztő jellegű műsoraiból
Béres István
– Horányi Özséb 1999. Társadalmi kommunikáció. Budapest: Osiris.
Carl Sagan:
Korok és Démonok, Typotext, Budapest, 2012.
Catells,
Manuel (2007): Az évezred vége, az információ kora gazdaság, társadalom és
kultúra III. kötet
Csermely
Péter – Gergely Pál – Koltay Tibor – Tóth János 1999. Kutatás és közlés a
természettudományokban, Budapest: Osiris.
Fábri
György: Megújítja-e a kommunikáció a tudományt? (egyetemi előadás),
http://www.bolyai.elte.hu/download/eloadas/szakmai/innov/200620072/20070306.pdf
Fábri
György: Tudomány és közönség új találkozásai, http://www.vilagossag.hu/pdf/20050411210020.pdf
Mosoniné
Fried Judit – Pálinkó Éva – Stefán Eszter: Kommunikáció a kutatók és a laikusok
között: a kutatók szerepe, http://www.vilagossag.hu/pdf/20041206152715.pdf
Tamás Pál: A
tudományos kommunikáció változó terei: az információtermelés új rendjéről,
http://21.sz.phil-inst.hu/TamasP/tamas_prj2nd_descr.htm
Tudás és
társadalom kommunikációja, http://www.tudastars.hu/index.php?pid=18
A Field
Guide for Science Writers: The Official Guide of the National Association of
Science Writers
Deborah Blum (Editor), Mary Knudson (Editor), Robin Marantz Henig (Editor),
SECOND EDITION Oxford University Press, 2005
Közösségi hálózatok és
médiadisztribúció: a Nol.hu a Facebookon, Ferencz Bettina, Rétfalvi György
(Médiakutató, 2011 ősze)
Az internetes kommunikáció
története és elmélete. Szűts Zoltán (Médiakutató, 2012 tavasza)
Vekerdi
László: „A Tudománynak háza vagyon”, Reáliák a Régi Akadémia terveiben és
működésében (MAGYAR TUDOMÁNYTÖRTÉNETI INTÉZET, PILISCSABA, 1996)
Ismeretterjesztő lapok a nép
felvilágosításának szolgálatában, a felvilágosodás idején és a reformkorban Tananyag, Fehér
Katalin, In: Szellemi Termelési Mód
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe: Mentorált e-learning
kurzusfejlesztés (10.)
Képzés típusa*: kizárólag belső képzés/részben
belső képzés/nem belső képzés
Képzés célja*: általános képzés/nyelvi
képzés/szakmai képzés
Óraszám (45 perces foglalkozások): 12 + 15 óra
konzultáció
Képzés felelősének neve, beosztása: Dorner Helga,
egyetemi adjunktus
A képzés oktatója/i: név (óraszám): Dorner Helga (12+15)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó
anyag
A képzés végén az eredményes elvégzésről szóló
dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább
70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel
megszerezhető kompetenciák:
Cél: Moodle
e-learning környezet használatának gyakorlása, jelentős egyetemek
természettudományos e-learning kurzusainak megismerése
Kompetenciák:
Moodle távoktatási környezet alapszintű
használata, digitális kurzusfejlesztő eszközök használata, e-learning
tananyagok értékelési módszereinek ismerete.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid
leírása, a képzés módszerei, értékelési módszerek:
Az
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása:
1. Moodle 2 bemutató: mire jó az
e-learning, és a hagyományos tanulás virtuális tanulási környezettel
kiegészítve? Hatásvizsgálatok eredményei.
2. Online kérdőív (példa: hallgatók
informatikai kompetenciájának mérése)
3. Népszerű e-learning módszerek a
természettudományok oktatásában nagy egyetemek gyakorlatából (Pl. MIT,
Stanford, Yale és a Londoni Egyetem)
4.
Kurzustervezés Moodle környezetben (saját, oktatott kurzus példáján):
a. tananyag elemek tervezése
b.
motiváló feladattípusok
c.
„webkettes” eszközök integrálása a Moodle környezetbe
A képzés
módszerei: bemutató és laboratóriumi gyakorlat
Értékelési
módszerek: a Moodle környezet alkalmazásainak elsajátítását
gyakorlati vizsgával, a tananyagkészítést a hallgatók saját tananyag-elemeinek
értékelésével minősítjük.
Kötelező irodalom:
Moodle felhasználói kézikönyvek
Ajánlott irodalom:
Dorner Helga és Kárpáti Andrea
(2012): Szöveggyűjtemény felsőoktatási e-learning módszerekről szóló
tanulmányokból. Kézirat, a kurzus távoktatási környezetében megosztva.
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés adatlap
Képzés címe: Apple (11.)
Képzés típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem
belső képzés
Képzés célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45 perces
foglalkozások): 60
Képzés felelősének neve, beosztása: Kiss Attila
A képzés oktatója/i: Kiss Attila (60)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa:
tanúsítvány
A tanúsítvány
kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és számonkérés
sikeres teljesítése
A képzésen való
részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a
képzéssel megszerezhető kompetenciák:
Az ELTE TTK által kialakított 10 gépes Apple labor (Északi tömb 7.13.)
üzemeltetői, oktatói, felhasználói, ill . más érdeklődő TTK-s oktatók részére
meghirdetett tanfolyam célja a speciális hardver és szoftver környezetben az
alapismeretek elsajátíttatása. Az operációs rendszerrel, biztonsággal,
karbantartással kapcsolatos felhasználói szintű ismereteken túlmenően
megtárgyalásra kerülnek az operációs rendszerrel együtt szállított
rendszerközeli programok, segédprogramok, illetve az iWork, iLife programcsomagok
egységei.
A képzésben részt vettek jártasságot
szereznek az új hardver és szoftverkörnyezetben történő munkavégzésre.
Az elsajátítandó
ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei,értékelési módszerek:
Képzés helye: TTK Északi tömb: 7.13.
Apple labor, 10 db munkaállomás, Apple mini szerver, video projektor
A Mac OS X 10.6 operációs
rendszer ismertetése
Telepítés, hálózati üzemmód, beállítások
Finder, Address book, Automator, Dashboard
iCal, iChat, Image capture, íSync, Mail
Safari, Text edit, Photo Booth
iWork részeinek bemutatása: Numbers,
Pages, Keynote kezelése, beállításai, gyakorló feladatok készítése
iLife és részeinek bemutatása: iTunes, iPhoto, iDVD, Garage Band, iWeb, iMovie kezelése, beállításai, gyakorló
feladatok készítése
Értékelés módja: gyakorlatra és
elméletre egyaránt vonatkozó szóbeli kérdések alapján
Kötelező irodalom:
-
Ajánlott irodalom:
Apple Pro Training
Series: OS X Lion Support Essentials: Supporting and Troubleshooting OS X Lion
/ Peachpit Press, ISBN: 978-0321775078
Apple Training Series:
iWork 09 / Peachpit Press, ISBN: 978-0321618511
Apple Training Series: iLife '11 / Peachpit Press, ISBN: 978-0321700971
*A megfelelő
aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzéscíme:
Flash animáció I. (12.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 48
Képzés felelősének neve, beosztása: Bálint Dezső,
megbízott
A képzés
oktatója: Bálint Dezső
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább
70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel
megszerezhető kompetenciák:
a hallgatókat olyan ismeretekhez
juttatni, amelyek segítségével képessé válnak az Adobe (Macromedia) Flash
program és az ActionScript belső programnyelv segítségével komplex multimédiás
alkalmazások készítésére.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid
leírása, a képzés módszerei, értékelési módszerek:
Csoportos képzés: elmélet és gyakorlat
• A
Flash program képernyő felülete
• Eszközök
használata
• Komplex
alakzat és rajz létrehozása, módosítása
• Gombok
létrehozása, a rendelkezésre álló lehetőségek használata
• Szöveg
létrehozása és használata, formai megoldások használata
• Mozgások
létrehozása, a Timeline használata
• Maszkolás
• Külső
anyagok, médiaelemek használata
• Movieclipek
létrehozása
• Alapvető
eseménykezelési megoldások – Minimális ActionScript ismeretek
A tanfolyam során ellenőrző
feladatokat oldanak meg a hallgatók
Kötelező irodalom: -
Ajánlott irodalom: -
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzéscíme:
Flash animáció II. (12.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 48
Képzés felelősének neve, beosztása: Bálint Dezső,
megbízott
A képzés
oktatója: Bálint Dezső (48)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább
70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel
megszerezhető kompetenciák:
a hallgatókat olyan ismeretekhez
juttatni, amelyek segítségével képessé válnak az Adobe (Macromedia) Flash
program és az ActionScript belső programnyelv segítségével komplex multimédiás
alkalmazások készítésére.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid
leírása, a képzés módszerei,értékelési módszerek:
Csoportos képzés: elmélet és gyakorlat
• Az
ActionScript (AS2, AS3) programozási nyelv bemutatása, elhelyezése más
programozási nyelvek rendszerében
• Saját
objektumok készítése
• Komplex
feladatok
• Komponensek
használata
• Komplex
feladatok
• SWF
és EXE állomány készítése, összehasonlítása
Kötelező irodalom: -
Ajánlott irodalom: -
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe: Az angol
nyelvű tananyagok bevezetése és tudományos kommunikáció az idegen nyelvű
oktatásban (13.)
Képzés típusa*: kizárólag belső képzés/részben
belső képzés/nem belső képzés
Képzés célja*: általános képzés/nyelvi
képzés/szakmai képzés
Óraszám (45 perces foglalkozások): 26
Képzés felelősének neve, beosztása: Böddi Béla,
egyetemi tanár
A képzés oktatója/i: név (óraszám) Böddi Béla (26)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó
anyag
A képzés végén az eredményes elvégzésről szóló
dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább
70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel
megszerezhető kompetenciák:
A
publikációk írása általános szabályainak, a publikációk szerkezetének és formai
követelményeinek megismerése rangos, impakt faktorral rendelkező folyóiratok
előírásai alapján.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid
leírása, a képzés módszerei,értékelési módszerek:
1) Why should scientist publish their results? Publishing strategies: one by
one or paper series.
Demonstration of journals with
broad and narrow scopes, free discussion with the students.
2) Types of publications with scientific contents. The differences between
popular science publications “articles”, papers for broad interest and papers
for specialists of a certain field (regular papers, reviews, research papers,
methodical papers, theoretical papers, etc.)
Demonstration, comparison of
the main characteristics. Needs the active contribution of students.
3) What should we publish? What is “originality”? The moral of “parallel”
publication”. Plagiarism, self-plagiarism.
Talk and discussion
4) Where to publish – how to choose the target journal? Study the “Instruction
for the authors” on homepages and new issues
Talk and discussion (scope,
consideration of impact factor, page charge, quality, new or old, etc.)
5) Who should be author of a paper? Who should be the first author, who should
be the last author, what should be the order of names?
Talk and discussion (research
pyramid, autocratic and democratic research teams, moral aspects, scientific
diplomacy, etc.)
6) The fate of a manuscript, the duty and role of the editor, the anonym
reviewing system, the duty of the reviewers
Talk and discussion,
demonstration of review form-sheets
7) The structures of reviews, regular papers and short communications
Talk and demonstration
8) How to write the first draft? Laboratory notebook, figures, literature
notes, your own dictionary, write at one sitting, deduction tree.
Talk
9) Order of writing: Start with the final conclusion, edit figure and table
drafts, do all calculations statistics. Jot down title versions; prepare the
text for abstract, introduction, results, discussion and materials and methods.
Talk
10) Expectations towards a god title.
Demonstration and analysis of
published papers’ titles
11) Writing the abstract: length,
content, structure
Demonstration and analysis of
published papers’ abstracts
12) The introduction: Function, importance, structure. Contradictions, gaps in
knowledge, hypotheses to be corrected or completed. References in the text, how
to use published figures, tables, etc. The first sentence and the last
paragraph.
Demonstration and analysis of
published papers’ introductions
13)
The content of Material and methods.
Reproducibility, company names and advertisement rules. Calculations,
statistics, software, etc.
Talk and demonstration
14)
Results: how
to explain the aim of each experiment or observation, how to connect the
experiments, figures and tables
Analysis of
good and bad quality figures. Definitions and English names of figure details.
Editing tables.
Explanation and demonstration
15)
The content and structure of Discussion and
Results and Discussion
Talk and demonstration
16)
Accessory parts of the papers: Figure legends
– rules, details. Reference lists. Acknowledgement – whom and what to mention,
what regulations must be considered? Appendix – possible content and function.
Cover letter
Talk and demonstration
17)
Grammar: Using terms, abbreviations,
expressions to avoid, personality to avoid, indirect speech, etc
Talk and discussion
18)
Hints: never
translate, write directly in English! Show the text to ALL co-authors, refine
it as many times is needed.
Talk and discussion
19)
The “uploading” procedure and translation into
PDF
Demonstration
20)
Discussion with the editor, discussing the
comments of the reviewers
Talk and discussion
21)
Handling the
proof, signs and marks, responsibility
Demonstration
22)
Copyright
transfer
Form-sheets and legal regulations
23)
Ordering
reprints of PDF
Kötelező irodalom: Nincs
Ajánlott irodalom:
Micheal Jay Katz: From Research to
Manuscript: Springer 2009, ISBN: 978-1-4020-9466-8
Rowena Murray: Writing for Academic
Journals: Open University Press 2005, ISBN: 0 335 21392 8
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe: E-learning
eszközök alkalmazási lehetőségei a biológia oktatásában (14.)
Képzés típusa*: kizárólag belső képzés/részben
belső képzés/nem belső képzés
Képzés célja*: általános képzés/nyelvi
képzés/szakmai képzés
Óraszám (45 perces foglalkozások): 4 (továbbá on-line
illetve személyes konzultáció)
Képzés felelősének neve, beosztása: Pásztor Erzsébet,
adjunktus
A képzés oktatója/i: név (óraszám): Pásztor Erzsébet
(4)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó
anyag
A képzés végén az eredményes elvégzésről szóló
dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább
70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel
megszerezhető kompetenciák:
on-line
eszközök integrálása a saját oktatási gyakorlatba, csoportmunka szervezés
előadásokon nagy létszámú évfolyamokban, oktatói eredményesség ellenőrzésének
módszertani gazdagítása, természettudományos kutatási szemlélet alkalmazása az
egyetemi oktatásra
Az elsajátítandó
ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, étékelési módszerek:
Az amerikai
„scientific teaching” természettudományos oktatói irányzat oktatási
módszereinek megismerése, megvitatása. Google eszközök, Moodle illetve Facebook
alkalmazása az oktatásban tananyagmegosztásra, közös munkára, motiválásra,
csoportmunka segítésére. Közös fogalomtár építése.
Képzés
módszere:
Off-line:
egy cikk alapján vita, tapasztalatcsere, saját oktatási tapasztalatok
megosztása, megvitatása a tanfolyam elején és végén
on-line
eszközök in situ használata, on-line eszközök alkalmazása a kommunikációra és
közös munkára a tanfolyam során, közös, mások is használható produktum
létrehozása (project munka) a tanfolyam során
értékelés: a
létrehozott anyag megvitatása, megbeszélés formájában a tanulási időszak végén,
folyamatos visszajelzés a tanulási időszak alatt.
Kötelező irodalom:
Jo Handelsman,Diane Ebert-May,
Robert Beichner, Peter Bruns,Amy Chang, Robert,DeHaan, Jim Gentile, Sarah
Lauffer, James Stewart, Shirley M. Tilghman, William B. Wood 2004 Scientific
Teaching Science
304 521-522
Ajánlott irodalom:
Jo Handelsman, Sarah Miller,
Christine Pfund 2007: Scientific teaching. W. H. Freeman
Diane Ebert-May, Janet Hodder 2008:
Pathways to scientific teaching Sinauer Associates
*A megfelelő aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe: 3D fotódokumentáció készítése és alkalmazása az élő és
élettelen
természettudományos oktatásban (15.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 36
Képzés
felelősének neve, beosztása: Kriska György, adjunktus
A képzés
oktatója/i: név (óraszám) Kriska György (36)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A
tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és
számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel megszerezhető
kompetenciák:
A digitális fotózás és a számítógép-használat
elterjedése ma már mindenki számára megteremtette a lehetőséget arra, hogy
térhatású felvételeket készítsen, és ezeket széles körben megismertesse
másokkal.
Az oktatás különböző területein fontos szerepe lehet a
térhatású szemléltetésnek, ezért kézenfekvő, hogy a 3D kép és filmanyagok
megjelenjenek a természettudományok egyes részterületeit áttekintő e-learning
tananyagokban is.
A kurzus elsődleges célja, hogy bemutassa azokat az
egyszerű fényképezési/filmezési technikákat és számítógépes módszereket,
amelyekkel alapos elméleti ismeretek és költséges technikai eszközök nélkül is
képesek lehetünk háromdimenziós képek/filmek készítésére. A képzés a gyakorlati
megvalósításra helyezi a fő hangsúlyt, ezért csak minimális elméleti ismeretet
közvetít, miközben nagy hangsúlyt fektet az egyes gyakorlati módszerek
bemutatására, a tökéletes térélmény megvalósítása szempontjából létfontosságú
mesterfogások megismertetésére. A kurzus befejeztével az érdeklődő kollégák
számára fennáll a lehetőség a folyamatos konzultációra egyeztetett
időpontokban. Erre a lehetőségre egyrészt azért van szükség, mert a TÁMOP
pályázatban résztvevők eltérő ütemezéssel végzik a munkájukat, másrészt azért,
mert a térhatásban megjeleníteni kívánt témák különbözősége (pl. makroszkópos,
mikroszkópos) más-más 3D technikák és tanszéki eszközök alkalmazását igénylik.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés
módszerei, értékelési módszerek:
A kurzus első foglalkozásain megismerkedünk a 3D
szemléltető anyagok elkészítéséhez szükséges fényképezési/filmezési
technikákkal és számítógépes programokkal. A célorientált megközelítés miatt a
második alkalomtól a résztvevők már saját kép és filmanyagaikból készítik el az
e-learning tananyagba beilleszthető szemléltető anyagaikat. Az értékelés a
résztvevők által kidolgozott 3D anyagokon alapul.
Ajánlott irodalom:
Kriska Gy. (2008) Térhatású fényképezés és
szemléltetés. Flaccus Kiadó, 103. o. + CD–ROM
*A megfelelő
aláhúzandó
2. Képzés adatlap
Képzéscíme: E-learning eszközök alkalmazási lehetőségei
a biológia oktatásában. Tudásellenőrző Flash animációk készítése (16.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 36
Képzés felelősének
neve, beosztása: Kriska György, adjunktus
A képzés
oktatója/i: név (óraszám) Kriska György (36)
Számonkérés
módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó anyag
A képzés
végén az eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány
kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és számonkérés
sikeres teljesítése
A képzésen
való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel megszerezhető
kompetenciák:
A kurzus elsődleges célja, hogy a résztvevőket
megtanítsa saját Flash ellenőrző feladatok létrehozására. A magas
interaktivitás fokú ellenőrző programok esetében ez kész feladatsablonok
átalakítását, míg az egyszerűbb feladatoknál önálló program elkészítését
jelenti. Mindkét megoldás esetén Flash programmal dolgozunk, ugyanakkor a
kurzuson való részvétel nem igényelt előzetes Flash ismereteket.
A kurzus további célja az, hogy a résztvevők olyan
eredeti digitális tananyagok/tananyagrészletek elkészítése során sajátítsák el
az e-lerninges eszközök használatát, amelyek közvetlenül felhasználhatók az
oktatási munkájukban. A résztvevők által kidolgozandó tananyagok adatbázisát az
irodalomjegyzékben szereplő könyvek adják, amelyek DVD mellékletei több mint
4000 önállóan is felhasználható digitális tananyagelemet (feliratozott és
feliratnélküli pixeles és vektorgrafikus képek, HD formátumú filmrészletek, 3D
képek és interaktív animációk) tartalmaznak, így tág lehetőséget adnak a
kreatív elképzelések megvalósítására. A hallgatók munkájuk során elsősorban a
Flash MX és az „eXeLearning” programot használják. Az „eXeLearning” egy nyílt
forráskódú, ingyenes xhtml-szerkesztő alkalmazás, amely egyszerű, grafikus
szerkesztőfelületet biztosít, így alapszintű számítástechnikai ismeretekkel
rendelkező felhasználók is könnyedén elkészíthetik segítségével saját
tananyagaikat. A program a tananyag összeállításán, szerkesztésén túl az
elkészült munkák internetes publikálását is megkönnyíti. A kurzus fontos célja
az általános, technikai és kreatív kompetenciatípusok fejlesztése.
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés
módszerei, értékelési módszerek:
A kurzusokon a résztvevők megismerkedtek a
feladatsablonok átalakításának lépéseivel, valamint egyszerűbb ellenőrző
programok elkészítésével. A későbbiekben a résztvevők már saját Flash
anyagaikat dolgozzák ki és használják fel saját oktatási anyagaik elkészítése
során.
Ajánlott irodalom:
Kriska Gy. (2004) Forrás Tantárgyfüggetlen Oktatási
Programcsomag. Flaccus Kiadó, 50. o. + CD–ROM
Kriska Gy. (2011) Érettségire felkészítő –
Fotoszintetizáló szervezetek I. Nemzeti Tankönyvkiadó, 160. o. + DVD
Kriska Gy. (2012) Érettségire felkészítő –
Fotoszintetizáló szervezetek II. Nemzeti Tankönyvkiadó, 203. o. + DVD
Kriska Gy., Lőw P. (2012) Érettségire felkészítő –
Állati szervezetek. Nemzeti Tankönyvkiadó, 223. o. + DVD
Vásárhelyi P., Szegő T. (2001) Flash 5 kézikönyv.
Horváth és Fellner Kft., 224. o.
*A megfelelő
aláhúzandó
2. Képzés
adatlap
Képzés címe:
A földtudományok oktatásának megújítási
lehetőségei az e-learning fejlesztések és lehetőségek tükrében. Meteorológiai e-learning tananyagok és alkalmazásuk
(17.)
Képzés
típusa*: kizárólag belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés
célja*: általános képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45
perces foglalkozások): 6
Képzés
felelősének neve, beosztása: Weidinger Tamás, egyetemi docens
A képzés
oktatója/i: név (óraszám) az e-learning tananyagok szerkesztői és szerzői,
koordinátor: Mészáros Róbert
(6)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó
anyag
A képzés végén az eredményes elvégzésről szóló
dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány kiadásának feltétele: az órák legalább
70%-án való részvétel és számonkérés sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a képzéssel megszerezhető
kompetenciák:
Az elkészült e-learning tananyagok koncepciójának
bemutatása, az egyes tantárgyi tematikák ismertetése, helye az egyetemi
oktatási rendszerben, a tananyagok alkalmazási lehetőségei
Az elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a képzés
módszerei, értékelési módszerek:
Az előadások megismertetnek a korszerű e-jegyzetek
készítésével, az alkalmazott grafikai eljárásokkal, az interaktív videók
szerepével. Foglalkozunk az internet adta lehetőségek kihasználásával is.
Részletesen bemutatjuk az egyes tananyagokat, megadva helyüket és szerepüket a
meteorológus oktatásban.
Kötelező irodalom: –
Ajánlott irodalom: Az ELTE Meteorológiai Tanszéken
készülő e-learning tananyagok, amelyek letölthetők az Internetről, illetve
szinopszisuk (ha meg nincs feltöltve az e-könyv a tankönyvtárba) elkérhető az
előadóktól
*A megfelelő
aláhúzandó
2. Képzés adatlap
Képzés címe: A földtudományok oktatásának megújítási lehetőségei az
e-learning fejlesztések és lehetőségek tükrében. Földtudományi e-learning tananyagok és
alkalmazásuk (17.)
Képzés típusa*: kizárólag
belső képzés/részben belső képzés/nem belső képzés
Képzés célja*: általános
képzés/nyelvi képzés/szakmai képzés
Óraszám (45 perces
foglalkozások): 6
Képzés felelősének
neve, beosztása: Timár Gábor, egyetemi docens
A képzés oktatója/i:
név (óraszám): az e-learning tananyagok szerkesztői és szerzői,
koordinátor: Timár Gábor (6)
Számonkérés módja*: írásbeli/szóbeli/konzultáció/beadandó
anyag
A képzés végén az
eredményes elvégzésről szóló dokumentum típusa: tanúsítvány
A tanúsítvány
kiadásának feltétele: az órák legalább 70%-án való részvétel és számonkérés
sikeres teljesítése
A képzésen való részvétel
díja: -
Vizsgadíj: -
A képzés célja, a
képzéssel megszerezhető kompetenciák:
A Földtudományi
Központban (geológus és geofizikus témában) elkészült e-learning anyagok
megismerése, képesség azok ismeretanyagának beépítésére a saját kurzusok megtartásakor.
Az elsajátítandó
ismeretanyag rövid leírása, a képzés módszerei, értékelési módszerek:
A Földtudományi
Központban (geológus és geofizikus témában) elkészült e-learning anyagok
szerkezete, képzési célja és módszertani kérdései. A képzés módszere:
szemináriumi beszélgetés az előadók koordinálásában. Értékelés: az előadók
konzultációs jelleggel értékelik a résztvevők által elsajátított képességeket,
készségeket.
Kötelező irodalom: -
Ajánlott irodalom: -
*A megfelelő
aláhúzandó