A TTK Kari Tanácsának véleménye az ELTE
esélyegyenlőségi tervéről
A Kari Tanács az alábbi változtatásokkal támogatja
az ELTE esélyegyenlőségi tervét:
1.
1. pont: az ELTE ... "együttműködnek"
helyett "együttműködik", és meg kellene mondani hogy kivel.
2.
3.1.3-hez szövegjavaslat:
„Amennyiben a kijelölt képviselő
két hiányzás után - melybe
az előzetesen
bejelentett, hivatalos elfoglaltság miattiak nem számítanak bele - a
harmadik alkalommal sem jelenik meg a Bizottság ülésén, akkor a Bizottság
elnökének joga van az ELTE vezetősége felé ezt jelezni, ill. azt kérni, hogy a
Kar ill. az adott Testület más személyt delegáljon helyette a Bizottságba.”
3.
Megjegyzés a 3.1.4-hez: Ahhoz, hogy a Bizottság elnöke a Szenátus
ülésein képviselhesse a Bizottságot, illetve tanácskozási joggal részt vehessen
a kari tanácsok ülésein, nyilván módosítani kell az ELTE SzMSz I. kötetének
Szenátusra és a kari tanácsokra vonatkozó rendelkezéseit.
4.
3.1.4 pont: "Tananyagfejlesztés szorgalmazása":
nyilván nem minden tananyag tartozik ide. Talán jobb lenne:
"Hátrányos helyzetű
hallgatókat segítő tananyag fejlesztésének szorgalmazása"
5.
3.1.4. „A Bizottság feladatai a következő
téren nyilvánulnak meg:
·
szakértői vélemények alapján a felvételi jelentkezést, felvételt
kizáró okok szakmai felülvizsgálata.”
Biztosan
ennek a Bizottságnak a feladatkörébe tartozik a felülvizsgálat? Nemcsak a
véleményezése?
6.
3.2.1 pont: az esélyegyenlőségi szakértő
kiválasztásában az Esélyegyenlőségi Bizottság "egyetértési jogot kér”.
Inkább:"egyetértési joggal
rendelkezik".
7.
4.1.4. A rugalmas bánásmód kifejezést nem értjük, és
a 2003. évi CXXV. törvényben sem szerepel ez a kifejezés. Különös módon csak az
interneten keringő esélyegyenlőségi tervekben található meg. Ha nem
indokolható, lehetőleg ne vegyük át ezt a kifejezést.
8.
4.1.5.: Az esélyegyenlőségi szakértő megítélésünk
szerint részállású munkavállaló is lehet, sőt valószínűleg kifejezetten elég is
lenne.
9.
A kimaradt 4.1.4 pont miatti átszámozások
rendben megtörténtek a 4.1.7. pontig, azonban ettől kezdve elcsúszott a
számozás ( 4.1.9 -> 4.1.8., 4.1.10 -> 4.1.9 kell.)
10.
4.1.7. Mit
jelent az "egyetemes tervezés eszméje”?
A későbbiek
során (4.3.5.) ugyan utal a forrására a szöveg, de a Terv felhasználóbarát szövegezése
érdekében jobb lenne e kifejezés használatától eltekinteni, vagy a jelentését
lábjegyzetben részletezni már a 4.1.7. pontnál.
11.
4.1.9.
első mondata nem helyes: „A munkakör ellátását segítő, valamint a szakmai
előmenetelhez hozzájáruló képzésben való részvétel kortól, nemtől, családi és
egészségi állapottól függetlenül történik. „
Javaslat:
„A munkakör ellátását segítő, valamint a szakmai előmenetelhez hozzájáruló
képzésben való részvételt kortól, nemtől, családi és
egészségi állapottól függetlenül támogatja
a munkáltató. „
12.
4.1.9:
"...lebonyolítását teszi elérhetővé."
A fogalmazás
javítandó.
13.
4.1.9. "A munkáltató által a munkavállalók szervezett képzéseket ... szervezi"
mondat hibás.
Így
lenne értelmes: "A munkáltató a munkavállalók számára
szervezett képzéseket
a ... figyelembe vételével szervezi."
14.
4.1.9.: "A munkavállalók teljes köre számára
biztosítja a képzésekhez ... való hozzáférést"
Mely
képzésekhez? Minden képzéshez nyilván nem.
15.
4.2.1. „Az egyenlő bánásmód és az
esélyegyenlőség fenntartásával, illetve ezek
megsértésével kapcsolatos az egyetemi infrastruktúrát érintő intézkedések”cím
alatt a második
fordulatra vonatkozóan szerintünk nincs rendelkezés a szövegben.
16.
4.2.1
"Határidő: kinevezést követő 2 hó"
Kinek a
kinevezéséről van szó? Elég lenne: "Határidő: folyamatos"
17.
4.2.2. „Milyen a szakértői vélemények elfogadási
aránya, melyek az esetleges elutasítás okai?”
Ezt pontosítani kellene, mert nem érthető, hogy az
esélyegyenlőségi szakértő, illetve a Bizottság véleményének elfogadásáról van
szó, vagy pl. a felvételt elutasító határozat felülvizsgálatához felkért (?)
szakértőkről.
18.
4.3.2:
"A vezetői beosztások meghatározásánál...": nem inkább "A vezetői megbízások pályáztatása esetében"?
Kérdéses, hogy a vezetői megbízások esetében mit
jelent a speciális feltételrendszer, illetve szükséges-e ezek biztosítása a
diszkrimináció kizárásához.
19.
4.3.2. határidő: 4 február -> 2014 február
valószínűleg.
20.
4.3.5. „A 40 év alatti megváltozott
munkaképességű, tartós betegséggel rendelkező, fogyatékossággal élő, valamint a
40 év feletti ELTE jogviszonyban álló munkavállalók számára az ELTE lehetővé
teszi: …
Munkahelyi
környezetet kialakítani csak a munkáltató tud.
Javaslat- önálló mondatban: Az ELTE akadálymentes,
egészséges munkahelyi környezetet alakít ki a fogyatékossággal élő személyek
jogairól szóló ENSZ egyezmény ratifikálásával (2007. évi XCII. törvény)
Magyarországon is megjelent "egyetemes tervezés" eszméjének
megfelelően.
21.
4.3.5. „Ezen felül, az 55 év fölötti
korcsoport számára:
kiemelt mentális
törődést nyújt a nyugdíj közeli, illetve a nyugdíjkorhatárt elérő ELTE
jogviszonyban állóknak, az életforma megváltozása előtt”
A fenti szöveget
javasolnánk másként megfogalmazni, vagy elhagyni. Így olyan látszatott kelt,
mintha ez a korcsoport beteg lenne. Az ezt követő második pont („a nyugdíjas
korba való átmenet megkönnyítése érdekében nyugdíj-előkészítő programokat
dolgoz ki, melyek lehetővé teszik, hogy az érintettek felkészülhessenek a
nyugdíjazásra, a nyugdíjas életformára, az aktív nyugdíjas évekre”) mellett nem
is tűnik szükségesnek az általunk kifogásolt első mondat.
22.
4.3.5.
világossá kell tenni a fogalmazásban, hogy a szűrővizsgálatok NEM az ELTE
költségén történnek, csak a lehetőségét teremtjük meg (pl. munkaidő alatt).
23.
A 4.3.7-ben
szereplő megfogalmazás: "felajánlja ... lehetőségét a munkáltatói jogkör
gyakorlójával történő megegyezés alapján" nehezen értelmezhető.
Egyetértünk, hogy ez nem lehet minden esetre
kötelező, ám akkor írjuk így: "törekszik arra...", vagy
"lehetőség szerint felajánlja..:"
24.
A 4.3.7.
pontban említett szabályok szigorúbbak, mint a Kjt 23/B alatti kötelezettségek.
25.
4.3.7.
„szükség esetén a kisgyermeket nevelő nők számára, kérésükre megteremti az
osztott munkakör lehetőségét”.
Helyesebb,
és a munkáltató szempontjából vállalhatóbb lenne a következő megfogalmazás: „ a
kisgyermeket nevelő nők számára, kérésükre megteremti az osztott munkakör
lehetőségét, amennyiben
erre lehetőség van.”
26.
5.
(NYILVÁNTARTÁS) : Az "informált beleegyezés" szakkifejezést nem
lehetne átírni? Ezáltal a „felhasználók” számára érthetőbb lenne a szöveg.
Pl.
A kedvezmények mind szélesebb körű igénybevétele érdekében, az I. pontban
meghatározott célcsoportba tartozók ELTE jogviszonyban állókról azok tájékoztatást
követő beleegyezése alapján nyilvántartást vezet.
27.
6. (PANASZTÉTEL): első bek.:
"munkavállaló" -> "munkavállaló vagy hallgató"
28.
6. (PANASZTÉTEL): harmadik bek.: "dolgozó"
-> "panaszos"
29.
6. (PANASZTÉTEL): Amíg nincs esélyegyenlőségi
szakértő, ki vizsgálja ki a panaszokat?
Budapest,
2013. október 21.
Surján
Péter sk.
dékán