A Természettudományi Kar állásfoglalása
az ELTE Esélyegyenlőségi Tervéről
A Kar Tanácsának véleménye szerint a véleményezésre megküldött
Esélyegyenlőségi Tervben súlyos koherencia zavarok vannak, ezért megfontolásra
javasolja az előterjesztés Szenátusi tárgyalásának elhalasztását, és az anyag
átdolgozását. Az átdolgozáshoz a Kar szívesen megad minden segítséget.
A Kar Tanácsa az alábbi megjegyzésekkel
támogatja az előterjesztést:
1.
Az
általános célok második mondatát a jól érthetőség kedvéért javasolnánk
módosítani:
„Az ELTE a vele jogviszonyban állók, és a felsőoktatási intézmény és a munkáltató érdekeit
figyelembe véve, azokat összeegyeztetve olyan tanulási és munkafeltételeket
biztosít és körülményeket alakít ki, amelyek hozzájárulnak ezeknek az alapvető
értékeknek a megőrzéséhez és megerősítéséhez, az egyenlő bánásmódról és az
esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvényben megfogalmazottak
megvalósításához.”
2.
Az
általános célok második bekezdésében aláíró felekről rendelkezik a tervezet.
Ilyenek pedig a továbbiakban nem kerülnek elő.
3.
A
2.1. pont második bekezdése: az Eötvös Collegium helyett/mellett "modellnek"
a Nagytétényi, illetve a Budaörsi úti kollégiumot javasoljuk, feltehetően az egyetemisták
jobb átlagát mutatja.
4.
A 2.3 pont utolsó
előtti bekezdése felsorolja az esélyegyenlőséggel kapcsolatos nyelvi laborokat.
A Kari Tanács kéri, hogy a felsorolásban szerepeljen a Lágymányosi Campus
Északi épületében lévő nyelvi labor is, melyet a Természettudományi Kar
működtet.
5.
A 3.1.4 pont a
Bizottság feladataként megállapítja „irányelvek, szempontok kidolgozását”. Nem
világos azonban, hogy mi lesz a kidolgozott irányelvek sorsa. Milyen testület
fogadja el? (esetleg a Szenátus?). Ha nem a Szenátus, akkor milyen kötelező
érvénnyel fog rendelkezni?
6.
A
3.1.5. pont második fele véleményünk szerint pontosításra szorul:
„Mivel az ELTE Esélyegyenlőségi Bizottságának tagjai olyan közalkalmazottak és
oktatók, akik ezt a tevékenységet önkéntesen és szakmai munkájuk mellett
végzik, számos feladat elvégzése során csak kiegészítő, segítő szerepet tudnak vállalni.
Annak érdekében, hogy az esélyegyenlőségi tevékenység az egyetemen jóval
aktívabb és dinamikusabb legyen, valamint az ELTE meg tudjon felelni a számos
pályázati kiírásokban szereplő feltételeknek és elvárásoknak, az ELTE
Esélyegyenlőségi Bizottsága kezdeményezi, hogy az ELTE – amint erre pénzügyi
lehetősége nyílik – gondoskodjon egy esélyegyenlőségi szakértőről alkalmazásáról.”
7.
A 4.1.1. alpont
címe „A megkülönböztetés tilalma, egyenlő bánásmód.”
A 2003. évi CXXV. törvény 7.§ (3) bekezdése az egyenlő
bánásmód megsértésének eseteit az alábbiakban sorolja fel: hátrányos megkülönböztetés, zaklatás, jogellenes elkülönítés, megtorlás
és az azokra adott utasítás. Nem világos, hogy az alpont miért emel ki
ezekből egyetlen elemet, és azt is pontatlanul, hiszen a hátrányos
megkülönböztetés tilalma a helyes megfogalmazás. A Kari Tanács javasolja ennek
pontosítását.
Ugyanezen alpont első bekezdésének utolsó mondata
szerint „Kiterjed továbbá a munkavállalók és egyetemi hallgatók bárminemű
diszkriminációjára”.
A Kar Tanácsának véleménye alapján ez a megfogalmazás
túlságosan általános, ezért pontatlan. A fenti idézet törvény is taxatív
felsorolást ad, hogy milyen esetekre terjed ki hátrányos megkülönböztetés
tilalma (bizonyos esetekben a pozitív diszkrimináció megengedett; illetve
vannak olyan esetei a megkülönböztetésnek, amelyek a törvény értelmében az egyenlő
bánásmód követelményét nem sértik - 7.§ (2) bekezdés).
8.
A
4.1.3. ponttal kapcsolatban:
A Kollektív
Szerződés jelenleg az ELTE honlapon nem található meg. Az Mt. 46.§-ában
foglaltakkal ellentétben a kollektív szerződés létéről a közalkalmazottak
írásbeli tájékoztatása nem történik meg.
9.
4.1.7. alpontban
a munkáltató számára a javaslat előírja a munkavállaló kiválasztása során az
„egészségi állapot alapján” való megkülönböztetés tilalmát. Vannak olyan
esetek, amikor elkerülhetetlen az egészségi állapot figyelembe vétele. (Csőlátó
ne legyen toronydarus.) A Kar Tanácsa kéri ezen kitétel pontosabb, átgondoltabb
megfogalmazását.
Ugyanezen pont következő bekezdése alapján: „A
munkáltató a munkakörülményeket úgy alakítja, hogy folyamatosan elősegítse a
munkavállalók fizikai és szellemi képességeinek maximális kiteljesedését.”
A Kar Tanácsának véleménye szerint ez a megfogalmazás
inkább illik egy politikai programbeszédbe, mint az ELTE Esélyegyenlőségi
tervébe. Nehezen olvasható ki belőle az a konkrétum, hogy praktikusan mi a
feladata a munkáltatónak.
10. A 4.1.9. pont szerint „A munkavállalók teljes köre
számára biztosítja a képzésekhez … való
hozzáférést.” Ismét nehezen dekódolható, hogy ez voltaképpen mit jelent. A Kar
Tanácsának véleménye alapján javasoljuk ennek pontosítását.
11. A 4.1.10 pontban javasoljuk az alábbi változtatást: A
munkáltató lehetőség szerint biztosítja a rendkívüli családi események
(gyermekszületés, gyermek ballagása stb.) esetére a szabadságot a rendes
szabadság keret terhére.
12. A 4.3.3. alpont feladatul írja elő a „képzési,
továbbképzési tervek” megvalósulásának ellenőrzését. Az anyag meglehetősen
szűkszavú a képzési, továbbképzési terv mibenlétét illetően. A Kar Tanácsa
javasolja ezen megfogalmazás elhagyását, vagy pedig a képzési terv
struktúrájának részletesebb kifejtését, és annak megvitatását.
13. A 4.3.5. pont szerint „…munkavállalók számára lehetővé
teszi: … az akadálymentes, egészséges munkahelyi környezet kialakítását …”.
Eszerint tehát a munkavállaló alakítja ki az akadálymentes környezetet. A Kar
Tanácsa javasolja ezen megfogalmazás pontosítását, továbbá a mondatban
nyelvtani alany elhelyezését.
Ugyancsak a 4.3.5. pont alapján tanácsadást kell –
nagyon helyesen – tartani a nyugdíjba vonulási lehetőségekről. Azonban az előrehozott
öregségi nyugdíj megszűnt.
Ugyancsak a 4.3.5. pont szerint: (idézve) „Ezen felül,
az 55 év fölötti korcsoport számára: … a nyugdíj előtt álló ELTE jogviszonyban
állók szakmai képességét és tapasztalatát maximálisan felhasználja;”.Azon
felül, hogy a mondatnak nyelvtanilag semmi értelme nincsen, a kihámozható tartalom
is kétséges. A Kar Tanácsa javasolja ezen pont törlését.
Ugyancsak ebben a pontban szerepel, hogy „a munkáltató
lehetőség szerint biztosítja a már nyugdíjas dolgozók továbbfoglalkoztatását”.
Nem világos, hogy ez az elv hogyan kapcsolódik az „esélyegyenlőséghez”.
Javasoljuk ennek törlését.
Javasoljuk továbbá
pontosítani az alábbi szöveget:
„A 40 év feletti, valamint 40 év alatti megváltozott
munkaképességű, tartós betegséggel rendelkező, fogyatékossággal élő ELTE
jogviszonyban álló munkavállalók számára lehetővé teszi:”
helyett:
„A
40 év alatti megváltozott munkaképességű, tartós betegséggel rendelkező,
fogyatékossággal élő, valamint a 40 év feletti ELTE jogviszonyban álló
munkavállalók számára lehetővé teszi:”
14. A 4.3.7. pont szerint a szülési szabadságon,
gyermekszülési/gyermekgondozási szabadságon lévők számára „igény esetén
megszervezi a feltételeit és biztosítja a részmunkaidő, illetve rugalmas
munkaidő igénybevételének feltételeit.
A Kar Tanácsa javasolja ezen pont átgondolását, ezek a
szabályok sokkal szigorúbbak, mint a Kjt. 23/B.§-ben foglaltak.
Ugyanez vonatkozik a következő alpontra is („szükség
esetén a kvalifikált, kisgyermeket nevelő nők számára megteremti az osztott
munkakör lehetőségét”) Helyesebb, és a
munkáltató szempontjából vállalhatóbb lenne a következő fogalmazás: „a kvalifikált,
kisgyermeket nevelő nők számára, kérésükre megteremti az osztott munkakör
lehetőségét, amennyiben erre lehetőség van.”
15. Felmerült a
kérdés, hogy az 5. pontban emlegetett nyilvántartást hogyan képzelik el?
Mindenkivel évente kitöltetnek egy kérdőívet?
16. Javasoljuk, hogy a 4.3.
pontban térjenek ki a fiatal pályakezdők érdekeire is.
17.
További probléma, hogy pl. a kémia területén többször előfordult
olyan eset, amikor egy hallgató kémiai laboratóriumi munkára fogyatékossága
miatt nyilvánvalóan alkalmatlan volt. Ilyenkor ütközhetnek a pályaalkalmassági
és az esélyegyenlőségi elvek. Javasoljuk, hogy az anyag, vagy a majdan
létrejövő bizottság tegyen egyértelmű állásfoglalást arra nézve, hogy a kettő
között hogyan lehet meghúzni a határt.
18. A 6. pont rögzíti a panasztétel lehetőségét, és annak
kivizsgálási módját. A Kar Tanácsának véleménye szerint a jelenleg leírtaknál
sokkal pontosabban kellene megfogalmazni, hogy a bizonyításnak, a védekezésnek
és a meghallgatásnak mik a szabályai.
Ezen felül javasoljuk 6. pontban a 2 és 3. bekezdés
(„Az esélyegyenlőségi szakértő a panaszt kivizsgálja,
és a panasz megtételétől számított 10 munkanapon belül az Esélyegyenlőségi
Bizottság elé tárja. A benyújtott panaszt az Esélyegyenlőségi Bizottság
véleményezi, a vizsgálat eredményéről pedig tájékoztatja a munkáltatót.
A panaszos ügyet a felek elsősorban békés módon,
egyeztetéssel próbálják megoldani, az esélyegyenlőségi szakértő közvetítésével,
mindenkor bevonva az érintett ELTE Kar vezetőit, valamint az
Esélyegyenlőségi Bizottságot.”)
„Az
esélyegyenlőségi szakértő a panaszt kivizsgálja. Ennek során először egyeztet
az érintett kar vagy önálló szervezeti egység vezetőjével. A panaszos ügyet a
felek elsősorban békés úton, egyeztetéssel próbálják megoldani, az
esélyegyenlőségi szakértő közvetítésével. Ennek meghiúsulása esetén az
esélyegyenlőségi szakértő a panaszt – annak megtételétől számított 15
munkanapon belül – az Esélyegyenlőségi Bizottság elé tárja. A benyújtott
panaszt az Esélyegyenlőségi Bizottság véleményezi, a vizsgálat eredményéről
pedig tájékoztatja a munkáltatót.”
Budapest, 2013. május 13.
Surján Péter
dékán