Eötvös Loránd Tudományegyetem
Természettudományi Kar DT- 713/2000. (T-9)
Dékáni Titkárság Budapest, 2000. december 14.
Emlékeztető és Határozatok
a Kari Tanács 2000. december 13-án (szerdán) megtartott üléséről
I.
A Kari Tanács a napirendet és az előterjesztések tárgyalásának sorrendjét ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadta.
II.
A Kari Tanács a záróvizsga halasztásra előterjesztett k
érelmeket ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadta.
III.
A Kari Tanács a tiszteletbeli doktor és professzor cím adományozására vonatkozó javaslatról — titkos szavazással — a következő állásfoglalást hozta:
|
igen |
nem |
érvénytelen |
Prof. S. Cloetingh
Környezetfizikai Tanszékcsoport |
30 |
11 |
3 |
P. Gütlich
Kémiai Tanszékcsoport |
12 |
27 |
5 |
Pulay Péter
Kémiai Tanszékcsoport |
40 |
3 |
1 |
IV.
A Kari Tanács titkos szavazással
Mörtl Mária egyetemi adjunktusi kinevezését további 4 év határozott idő
re 39 igen, 5 nem szavazattal,
Kotschy András egyetemi adjunktusi kinevezését további 4 év határozott időre 38 igen,6 nem szavazattal,
Szalay Roland egyetemi adjunktusi kinevezését további 4 év határozott időre 38 igen, 6 nem szavazattal támogatta.
Tóth Gábor egyetemi tanársegédi kinevezését további 4 év határozott időre 40 igen, 4 nem szavazattal,
Kardos József egyetemi tanársegédi kinevezését 4 év határozott időre 39 igen, 5 nem szavazattal támogatta.
V.
A Kari Tanács a “Javaslat egyetemi docensi pályázatok kiírására 2001-re” című előterjesztésről — titkos szavazással — a következő döntést hozta:
|
igen |
nem |
érvénytelen |
Immunológiai Tanszék |
33 |
9 |
2 |
Növényélettani Tanszék |
28 |
14 |
2 |
Atomfizika Tanszék |
33 |
9 |
2 |
Általános Fizika Tanszék |
36 |
7 |
1 |
Alkalmazott és Környezetföldtani Tanszék |
35 |
7 |
2 |
Általános Számítástudományi Tanszék |
34 |
7 |
3 |
Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék I. |
34 |
8 |
2 |
Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék II. |
23 |
18 |
3 |
Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék III. |
16 |
25 |
3 |
Fizika Kémia Tanszék |
32 |
10 |
2 |
Meteorológiai Tanszék |
40 |
2 |
2 |
Analízis Tanszék |
29 |
14 |
1 |
Algebra és Számelméleti Tanszék |
33 |
10 |
1 |
VI.
A Kari Tanács a “Javaslat Informatikai Kar létesítésére” c. előterjesztésről a következő állásfoglalást hozta:
A Kar Tanács elé került javaslat nem tesz eleget az Ideiglenes Intézményi Tanács 2000. május 2-i (XXXVI/2000. ET sz.) és 2000. május 29-i (XLVI/2000 ET sz.) határozatának, mely szerint az Informatika Kar létesítésére tett javaslatnak különösen ki kell térnie a matematikai és a gazdálkodástudományi szakterületekhez való kapcsolódásra.
(A Kari Tanács a határozatot 30 igen, 5 nem és 6 tartózkodás mellett hozta.)
A Kari Tanács az Informatikai Kar létesítésére benyújtott javaslatot jelen formájában nem támogatja. A részletes tervek megismerése a jelen előterjesztés módosítása, átdolgozása után a Tanács hajlandó újra tárgyalni az Informatikai vagy Informatika és Gazdaságtudományi Kar ügyét.
(A Kari Tanács a határozatot 25 igen, 7 nem és 10 tartózkodás mellett hozta.)
A Kari Tanács kéri a dékánt, hogy az Informatika Kar alapítására vonatkozó javaslat előkészítésére Kátai Imre professzor úr vezetésével felkért ad hoc bizottságot egészítse ki minden szakterület képviselőjével azzal: a bizottság vizsgálja meg karalapítással összefüggő szakmai és gazdasági kérdéseket.
(A Kari Tanács a határozatot 22 igen, 5 nem és 10 tartózkodás mellett hozta.)
VII.
A Kari Tanács a Kar Térítési és Juttatási Szabályzat 25. §. (2) bekezdését a következők szerint fogadta el:
Amennyiben a hallgató tanulmányait nem kezdi meg, vagy a félév során abbahagyja akkor
- A beiratkozási időszak végéig a költségtérítés teljes összegének visszatérítésére jogosult.
- A TVSZ által a szakleadásra szabott határidőig a költségtérítés 75%-nak visszatérítésére jogosult.
- Egyéb esetben visszatérítésre nem jogosult.
(A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat nélkül, 1 tartózkodás mellett hozta.)
VIII.
A Kari Tanács Egyetemi Szabályzatok tervezeteit a következők szerint véleményezte:
- Az ELTE Minőségbiztosítási Szabályzata:
A 2. § (5) bekezdésben szereplő változatból az “A”-t támogatja azzal, hogy a tudományági szempontokat az Egyetemi Bizottság, a Kari Bizottságok és a szakterületek (tudományágak) együttműködésével szabályzatban rögzítetten egyetemi szinten is garantálni kell.
A szabályzatban több helyen is használt elnevezés a “minősített dolgozó” az egyetemen nem használatos, így zavartkeltő.
(A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat és tartózkodás nélkül hozta.)
- Az Oktatói-Kutatói Követelmények Szabályzata, A közalkalmazotti jogviszony létesítése, módosítása és megszűntetése, a munkáltatói jogok gyakorlása (ELTE SzMSz 5. sz. melléklet):
- Elvi kérdés: az egyetemi szabályzatban megállapított követelménynél a Karokon lehet-e szigorúbbakat megállapítani?
- Az 1. § (3) bekezdés b) pontjából kimaradt a kutató professzor s nem szerepel később sem (34. §. után kellene.)
- A főiskolai oktatói besorolásoknál használt “megfelelően alkalmazni kell” formula (5. § (2); 9. § (2); 11. § (3); 13. § (2); stb.) a kelleténél tágabb értelmezésre ad lehetőséget.
- A 11. § (b) pontjában először megjelenő követelmény “a második idegen nyelv ismerete” a tudományos kutatókra vonatozó szabályokban is konzekvensen szerepel (14. § f) pont; 28. § e) pont; 29. § b) pont, 30. § e) pont; 31. § e) pont, 32. § e) pont; 33. § d) pont; 34. § f) pont). A vezető oktatói beosztásokra miért nem érvényes ez a követelmény, illetve ennek mechanikus megjelenítése a többi beosztásnál indokolt-e.
- A 31. § foglalkozik a tudományos főmunkatárs kinevezéseinek feltételeivel. A vonatkozó kormányrendelet a kinevezés feltételeként úgynevezett “minősítési eljárás” lefolytatását írja elő, amelyről belső szabályzatban kellene rendelkezni. Jelenleg ez hiányzik!
- A 36. §, 37. §, 41. §, 42. § és a 43. §-ok szinte szószerint ismétlik a felsőoktatási törvény, a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény, illetve ezek végrehajtására kiadott rendeletek szövegét. Sajnálatosan azonban nem mindig pontosan. Például 15/1992. (XI. 12.) MKM rendelet a minősítések tekintetében nem elhanyagolható kivételeket is megenged.
E szabályzathoz kapcsolódó Melléklethez (ELTE SzMSz 5. sz.):
- Az egyetem alkalmazottainak itt használt elnevezése (“dolgozó”) nem szokásos, ezért félrevezető lehet.
- Az ELTE SzMSz 27. §-a teszi lehetővé a rektor munkáltatói jogkörének átruházását. A tervezet azonban a rektorra, más vezetőkre, beosztottakra, oktatókra és kutatókra vonatkozó munkáltatói jogköröket sorolja fel. Ebben a struktúrában azonban nehéz megállapítani, hogy átruházott hatáskörben kik gyakorolnak munk
áltatói jogokat.
- Ebben az összefüggésben legalább utalni kellene arra a miniszteri rendeletre, amely a rektorral kapcsolatos munkáltatói jogok egyrészét a miniszter hatáskörében tartja. Így az 1. pont megfogalmazása is pontatlan.
- A pályázati eljárás szabályozása a tervezetben a következő helyeken problematikus:
- Több helyen testület szerepel, mint a pályázat kiírója. Ha csak a felsőoktatást felügyelő minisztérium hivatalos lapjában megjelenő felhívásokat tekintjük pályázatnak, akkor a kiíró a rektor kivételével, mindig a rektor. Kari szabályzatokra kellene bízni, hogy az ott meghatározott testület (Kari Tanács, Intézeti — Tanszékcsoporti Tanács, stb.) vagy vezető javaslatára a pályázatot a rektor írja ki.
- Szintén kari szabályzatokra kellene bízni, hogy jogszabályban kötelezően nem előírt esetekben mikor kell pályázatot kiírni. A tervezetben ez a probléma a tudományos kutatói beosztások közül a kutató professzort, a tudományos tanácsadót, a tudományos főmunkatársat érinti.
- A gyakorolt jogosítványok között szereplő “keresetkiegészítés megállapítása” miért csak a dékánhelyettesig, kari főigazgató helyettesig nevesített lehetőség?
- A Dékán, kari főigazgatónál megjelölt rektori jogosítvány helyesen: a rektor előzetes véleménye ismeretében és nem alapján.
- A 17. oldalon az intézeti tanszék vezetője megbízásának időtartama miért határozatlan?
- A 26. oldalon a tudományos munkatárs és a tudományos segédmunkatárs megbízásának időtartama lehessen határozott idejű is.
(A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat nélkül 1 tartózkodás mellett hozta.)
- Az ELTE Lakáscélú támogatások Szabályzata:
A 33. pontban megállapított létszám (11 fő) változhat, ha az egyetemen egynél több vagy kevesebb reprezentatív szakszervezet működik.
(A Kari Tanács a határozatot 1 ellenszavazat és 2 tartózkodás mellett hozta.)
- Az ELTE Kitüntetési Szabályzata:
- A preambulumban felsorolt jogszabályok közül az 1/1998. (X. 28.) MeHVM rendelet esetében az egyemnek nincs hatásköre.
- Az 1. § árnyaltabb megfogalmazását javasoljuk. Pl.: professor emeritus, nyugdíjas.
- Javasoljuk az ELTE SzMSz 33. § (2) bekezdés b) pontjának törlését. Indokolatlan, hogy az egyetemi kitüntetések adományozására a Kari Tanács tegyen javaslatot. Vö.: e szabályzat 3. § (1) bekezdés
- Az 5. §-ban megjelenített “tájékoztató” szerepeltetése így indokolatlan, mert megjelenése általában a jogszabályi változásokat követi, ciklikussága követhetetlen.
- A szabályzat hatálybalépésével egyidejűleg célszerű a most még hiányzó 3 darab melléklet közreadása is.
- Az állami kitüntetések egyrésze “díj”. Ebben az esetben az adományozó biztosítja a díj fedezetét. A kitüntetések másik részéhez azonban pénzösszeg nem tartozik. Az egyetem hagyományai szerint azonban, egyetemi forrásból jutalmat kaptak a kitüntetettek. Célszerű volna ennek forrását és összegét szabályozni. (Pl.: Magyar Felsőoktatásért Emlékplakett, Pedagógus Szolgálati Emlékérem, stb.)
(A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat nélkül 1 tartózkodás mellett hozta.)
IX.
Bejelentések
A Kari Tanács napirendjén szereplő “kari szabályzatok, illetve mellékletek, függelékek” című előterjesztésből a most kimaradtakat 2001. január 17.-én tartandó következő ülésén tárgyalja meg a Kari Tanács.
Az ELTE Intézményfejlesztési Terv kapcsán a Dékán tájékoztatást adott azokról a tervezetben szereplő megfogalmazásokról, amelyekkel nem ért egyet, illetve meghallgatta a Kari Tanács még jelenlévő tagjainak megjegyzéseit, észrevételeit azzal, hogy azokat az Egyetemi Tanács ülésén hozzászólásában fogja elmondani.
A dékán bejelentette:
- Az egyetemi tanári pályázatok elbírálásának határideje megváltozott, ezért a Kari Tanács ülését 2001. február 7-ére is szükséges összehívni.
- Nagy Béláné tanácstag tájékoztatást adott, a 2000. évi pótlólagos bérfejlesztés elmaradása miatti szakszervezeti tiltakozásról.
A dékán megköszönte a Kari Tanács tagjainak e félévi munkáját és kellemes ünnepeket kívánt.
kmf.
Benczúr András s.k.
dékán
Kisfaludy Gyula s.k.
a Kari Tanács titkára