A határozat a Kari Tanács könyvtárban elérhető


Eötvös Loránd Tudományegyetem
Természettudományi Kar                                                                   DT- 250/2000. (T-9)
Dékáni Titkárság                                                                                             Budapest, 2001. május 24.

 


Emlékeztető és Határozatok
a Kari Tanács 2001. május 23-án (szerdán) megtartott rendkívüli üléséről

 


I.


A Kari Tanács az előzetesen megküldött napirendet, a Kar 2001. évi költségvetésére vonatkozó előterjesztést következő ülésére elnapolva, ellenszavazat nélkül elfogadta.

 

II.

A Kari Tanács a tanszékvezetői beszámolókat — nyílt szavazással — a következő szavazatarányok mellett fogadta el:

Kőzettan- Geokémia Tanszék                                                            3 tartózkodás

Természetföldrajzi Tanszék                                                   egyhangú

Információs Rendszerek Tanszék                                          egyhangú

Elméleti Fizika Tanszék                                                         egyhangú


III.

A Kari Tanács titkos szavazással
a) A tanszékvezetői megbízásokról a következő véleményt alakította ki:

igen                 nem                 érvénytelen

Ditrói Puskás Zuárd                                        9                                                 2
Kőzettan- Geokémia Tanszék

Szabó Csaba                                                   36                                            2
Kőzettan- Geokémia Tanszék

Gábris Gyula                                                  44                        2                     1
Természetfőldrajzi Tanszék

Benczúr András                                             44                        1                      2
Információs Rendszerek Tanszék

IV.

A Kari Tanács az ELTE SzMSz módosításáról a következő állásfoglalást hozta:

A Kari Tanács 2000 április 26-i ülésén - határozatok IV. pont - javasolta az Egyetem Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítását.

 
I. Az akkor elfogadott határozatok közül megismétli az alábbiakat:

1) Az ELTE SzMSz 84.§ a) pontjában a következő módosítást javasolja “minden közalkalmazotti jogviszony keretében foglalkoztatott - kivéve hu az munkavégzésre irányuló további jogviszony - oktató, Professor Emeritus, kutató (továbbiakban együtt: oktató) választható és választói joggal rendelkezik a kari szabályzatok rendelkezéseinek megfelelően”.

és c) pontjában “minden nem oktató közalkalmazott - kivéve ha foglalkoztatása munkavégzésre irányuló további jogviszonyban történik - választó és egyben választható jelen szabályzat rendelkezései szerint”

2) Az ELTE SzMSz 84. §-ának és 13. § (5) bekezdésének összhangját célszerű megteremteni. Ez utóbbi bekezdés ugyanis a további oktatói kategóriában foglalkoztatottakat (nyelvtanár, műszaki tanár stb.) kizárja, mind választhatókat s így a 84.§-al ellentétes.

II. További módosítási javaslatok:

1)      A Felsőoktatási Törvény 59. § (5) bekezdése szerint “A felsőoktatási intézményben - a szabályzatban meghatározott módon - a társadalmi-gazdasági szféra képviselőiből és külső szakemberekből tanácsadó testületként Társadalmi Tanács működik”. A Kari Professzori Tanács indítványát megerősítve kéri az Egyetem Társadalmi Tanácsa összetételének, működési rendjének, feladatainak és hatáskörének meghatározását oly módon, hogy ilyen tanácsadó testület a Karon is működhessen.

2)      Javasolja az ELTE SzMSz 48. § (2) bekezdésének és a hozzá kapcsolódó paragrafusoknak olyan módosítását, amely a 33/2000. (XlI.26) OM rendelet 4. § (7) bekezdése szerint egyértelműen meghatározza az “önálló oktatási szervezeti egység” fogalmát. (Vesd össze: ELTE SzMSz 5. számú mellékletének megfelelő részeivel).

3)      Javasolja a vezetői megbízás ellátásának felső korhatárát 65. életévben meghatározni valamennyi magasabb vezető, illetve vezető beosztásnál.

4)      A 33. § (3) bekezdésének c) pontját törlésre javasolja

III. A véleményezésre közreadott módosítási javaslatokat támogatja.

(A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat és tartózkodás nélkül hozta.)


V.

 

A Kari Tanács az ELTE oktatóinak és kutatóinak jogállásáról és az oktatói-kutatói követelményrendszerről szóló egyetemi szabályzat tervezetéről a következő állásfoglalást fogadta el:

            1) Általános megjegyzések:


A Kari Tanács

 - megelégedéssel állapítja meg, hogy az előző tervezethez 2000. december 13-i ülésén tett észrevételeket maradéktalanul érvényesítették.

- a kötelező óraterhelésre és az ellátandó oktatói feladatokra vonatkozó rendelkezéseket - 38.§-tól 45§.-ig - a következő elvi megközelítésből továbbgondolásra javasolja: Minőségi szempontok jobb érvényesítése, az oktatói-kutatói esélyegyenlőség és a kötelezettségek teljesítéséhez szüksége háttér feltételek biztosítása, az oktatói terhelés maximumának, felső határának meghatározása és az egyedi, speciális sajátosságok markánsabb érvényesítése.

(A Kari Tanács a határozatot 26 igen, 2 nem, 17 tartózkodás mellett hozta.)

- az egymásnak megfelelő oktatói és tudományos kutatói munkakörökben az alkalmazási feltételeknél a nyelvi követelmény azonos legyen.

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

2) Konkrét észrevételek:

 • 1. § (3) bekezdésben szereplő „egyéb oktató” megnevezés konkrétan mit jelent?

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

• 1. § (4) bekezdés a Professor Emeritus oktatónak tekintendő általános megfogalmazás félreérthető, hiszen az V. fejezetben foglalt követelményekkel nincs összhangban az emeritus jogállása.

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

• 2. § (2) bekezdéshez a következő beszúrást javasolja: ‚főiskolai karon egyes oktatói munkakörök...”

(A Kari Tanács a határozatot 36 igen, 5 nem, 5 tartózkodás mellett hozta.)

 5. § (1) d) pont “képes idegen nyelvű oktatásra, és tárgyalásokra”

 (A Kari Tanács a határozatot 36 Igen, 0 nem, 9 tartózkodás mellett hozta.)

 

(2) A következő változtatást javasolja: „aki 5 éves felsőoktatási gyakorlattal rendelkezik”.

(A Kari Tanács a határozatot 23 igen, 9 nem, 12 tartózkodás mellett hozta.)

• 8. § (2) A következő változtatást javasolja: „aki 5 éves felsőoktatási gyakorlattal rendelkezik”.

(A Kari Tanács a határozatot 23 igen, 9 nem, 12 tartózkodás mellett hozta.)

• 15. §. (2) (alapfokú C típusú nyelvvizsga)

(A Kari Tanács a határozatot 31 igen, 2 nem, 0 tartózkodás mellett hozta.)

• 21. §. b) pont törlését javasoljuk

(A Kari Tanács a határozatot 31 igen, 2 nem, 0 tartózkodás mellett hozta.)

• 25. §. A cím adományozása ne járjon hivatalból

(A Kari Tanács a határozatot 25 igen, 15 nem, 7 tartózkodás mellett hozta.)

• IV. fejezet: A egyes kutatókra vonatkozó szabályok
A kutatói besorolások felsorolásának sorrendje az oktatóival megegyezően a legmagasabbal kezdődjön. Kutató professzor, stb.

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

• 31. . a) 49/1993 (III.26) sz. Kormányrendelet előírja: “belső szabályzat alapján létrehozott intézményi tudományos tanács elbírálása alapján sikerrel teljesítette” a tudományos főmunkatársi minősítő eljárást.

• 31. § b) pont az alkalmazás feltételéül 6 év helyett 8 évet javasol

(A Kari Tanács a határozatot 27 igen, 5 nem, 5 tartózkodás mellett hozta.)

• 32. §. Az alkalmazás feltétele legalább 10 év szakmai gyakorlat megléte legyen f) pont “szükség esetén” kitétel törlendő

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

• 33. §. c) pont „vagy azzal egyenértékű” mondatrészt törlésre javasolja.

(A Kari Tanács a határozatot 29 igen, 1 nem, 5 tartózkodás mellett hozta.)

• 36. §. (4) bekezdés d) pontjához a következő kiegészítést javasolja: „Az egyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzatában”

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

• 37. §. (1) d pont p1: ehhez szükséges intézményi oldalról a feltételek megteremtése

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

• 38. §.  (1) célszerű lenne utalni az egyedi sajátosságok figyelembe vételének lehetőségeire (p1: kis szakok, stb.)

            (A Kari Tanács a határozatot 28 igen, 0 nem, 2 tartózkodás mellett hozta.)

(2) “Valamennyi oktatói munkakör esetében a tanszékvezetők által felterjesztett órarendben szereplő”. Kiegészítést javasolja

(A Kari Tanács a határozatot 25 igen, 1 nem, 6 tartózkodás mellett hozta.)

Az a) pontban általánosan megfogalmazott szöveget  „a kari szabályzatban meghatározott egyéb foglalkozások” javasolja kiegészíteni: „Ezek közé a 40.§  (1) és (2) bekezdésében felsorolt tevékenységek is átvehetők”

                                               (A Kari Tanács a határozatot 24 igen, 0 nem, 10 tartózkodás mellett hozta.)

(3) bekezdés e) pont, nem kellően differenciált, hiszen az egyéb oktatók széles körét összemossa. Javasolja: a 21.§ és a 22.§-ban meghatározott oktatóknál a tanévenkénti heti átlag 10 óra legyen

(A Kari Tanács a határozatot 28 igen, 1 nem, 3 tartózkodás mellett hozta.)

(4) bekezdésben a „kötelező’ szó helyett “kötelezhető” szóhasználatot javasol.

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

(4) bekezdés a), b), c) és d) pontjaiban szereplő 50 % arányszám helyett mindenütt 75 %-ot javasol.

(A Kari Tanács a határozatot 27 igen, 1 nem, 5 tartózkodás mellett hozta.)

• 39.§. vonatkozzon a kutatókra is

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

• 40. §. (1) bekezdésének szövege helyébe a következőt javasolja: „Az oktatói munkakört betöltő közalkalmazottak a 38. §-ban meghatározottakon túl -  a kari szabályzatban meghatározott módon a kötelező óraszám részeként is -  a következő oktatási tevékenység ellátására kötelezhetők”

(A Kari Tanács a határozatot 24 igen, 0 nem, 10 tartózkodás mellett hozta.)

40. § (1) bekezdésben szereplő „kötelesek” kifejezés helyett s ha ez más helyen is előfordul, ott is, a „kötelezhető’ kifejezés használatát kéri.

(1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelezettségekről a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat rendelkezik, azaz ezeket nem a szervezeti egység vezetője határozza meg.

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

• 41. (2) bekezdés nem kellene meghatározni, hogy a fogadóórát mire használja fel az oktató. Ezért az erre vonatkozó részt “szakdolgozattal…….. szakmai konzultáció céljából” törölni javasolja

(A Kari Tanács a határozatot 25 igen, 1 nem, 4 tartózkodás mellett hozta.)

• 42. §. (2) bekezdés egyértelműen javasolja, hogy a törvényes munkaidő maximum
50%-át lehessen a kötelező óraszámok teljesítésére felhasználni, oly módon, hogy a
kontakt órákat munkaidő órára kell átszámítani (1 kontakt óra = 2 munkaidő órával)
illetve legalább 40%-át kell tudományos kutatói tevékenységre biztosítani.

(A Kari Tanács a határozatot 23 igen, 10 nem, 10 tartózkodás mellett hozta.)

• 50.§ (1) bekezdés a “beosztott” jelző indokolatlan

(A Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)

A Kari Tanács által nem támogatott javaslatok és szavazati arányok a hangfelvételen találhatók.


VI.

A Kari Tanács „a Javaslat az Idegen Nyelvi Központ által szolgáltatott nyelvi képzésért fizetendő díjak emelésére” című előterjesztést azzal fogadta el, hogy az általános nyelvóra díja az előterjesztésben foglaltaktól eltérően 275.-Ft/óra lesz.

(A Kari Tanács a határozatot 1 ellenszavazattal tartózkodás nélkül hozta.)

VII.

A Kari Tanács a tantervmódosításokra vonatkozó javaslatot ellenszavazat és tartózkodás nélkül, a záróvizsgahalasztásra vonatkozó előterjesztést ellenszavazat nélkül 2 tartózkodás mellett elfogadta.


VIII.


Bejelentések


A dékán bejelentette, hogy:

          Paál László nyugalmazott egyetemi tanár elhunyt.

          A Kari Tanács következő ülése 2001. június 20-án lesz.

 
Michaletzky György tanácstag kérdésére a helyszínen választ kapott, miszerint a költözést 2001. augusztus 15 —  szeptember 30 között kell lebonyolítani.


kmf.


Benczúr András s.k.
            dékán

Kisfaludy Gy4la s.k.
a Kari Tanács titkára