A határozat a Kari Tanács könyvtárban elérhető
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Természettudományi Kar DT- 250/2000. (T-9)
Dékáni Titkárság Budapest, 2001. május 24.
Emlékeztető és Határozatok
a Kari Tanács 2001. május 23-án (szerdán) megtartott rendkívüli üléséről
I.
A Kari Tanács az előzetesen
megküldött napirendet, a Kar 2001. évi költségvetésére vonatkozó előterjesztést
következő ülésére elnapolva, ellenszavazat nélkül elfogadta.
II.
A
Kari Tanács a tanszékvezetői beszámolókat — nyílt szavazással — a következő
szavazatarányok mellett fogadta el:
Kőzettan-
Geokémia Tanszék 3 tartózkodás
Természetföldrajzi
Tanszék egyhangú
Információs
Rendszerek Tanszék egyhangú
Elméleti Fizika
Tanszék egyhangú
III.
A Kari Tanács
titkos szavazással
a) A tanszékvezetői megbízásokról a következő véleményt alakította ki:
igen nem
érvénytelen
Ditrói Puskás Zuárd 9 — 2
Kőzettan- Geokémia Tanszék
Szabó Csaba 36 — 2
Kőzettan- Geokémia Tanszék
Gábris Gyula 44 2
1
Természetfőldrajzi Tanszék
Benczúr András 44 1 2
Információs Rendszerek Tanszék
IV.
A Kari Tanács az ELTE SzMSz
módosításáról a következő állásfoglalást hozta:
A Kari Tanács 2000
április 26-i ülésén - határozatok IV. pont - javasolta az Egyetem Szervezeti és
Működési Szabályzatának módosítását.
I. Az akkor elfogadott határozatok közül megismétli az alábbiakat:
1) Az ELTE SzMSz 84.§
a) pontjában a következő módosítást javasolja “minden közalkalmazotti
jogviszony keretében foglalkoztatott - kivéve hu az munkavégzésre irányuló
további jogviszony - oktató, Professor Emeritus, kutató (továbbiakban
együtt: oktató) választható és választói joggal rendelkezik a kari szabályzatok
rendelkezéseinek megfelelően”.
és c) pontjában
“minden nem oktató közalkalmazott - kivéve ha foglalkoztatása munkavégzésre
irányuló további jogviszonyban történik - választó és egyben választható
jelen szabályzat rendelkezései szerint”
2) Az ELTE SzMSz 84. §-ának
és 13. § (5) bekezdésének
összhangját célszerű megteremteni. Ez utóbbi bekezdés ugyanis a további oktatói
kategóriában foglalkoztatottakat (nyelvtanár, műszaki tanár stb.) kizárja, mind
választhatókat s így a 84.§-al ellentétes.
II. További módosítási
javaslatok:
1)
A Felsőoktatási
Törvény 59. § (5) bekezdése
szerint “A felsőoktatási intézményben - a szabályzatban meghatározott módon - a
társadalmi-gazdasági szféra képviselőiből és külső szakemberekből tanácsadó
testületként Társadalmi Tanács működik”. A Kari Professzori Tanács indítványát
megerősítve kéri az Egyetem Társadalmi Tanácsa összetételének, működési
rendjének, feladatainak és hatáskörének meghatározását oly módon, hogy ilyen
tanácsadó testület a Karon is működhessen.
2)
Javasolja az ELTE
SzMSz 48. § (2) bekezdésének és a hozzá kapcsolódó paragrafusoknak olyan
módosítását, amely a 33/2000. (XlI.26) OM rendelet 4. § (7) bekezdése szerint
egyértelműen meghatározza az “önálló oktatási szervezeti egység” fogalmát.
(Vesd össze: ELTE SzMSz 5. számú mellékletének megfelelő részeivel).
3)
Javasolja a
vezetői megbízás ellátásának felső korhatárát 65. életévben meghatározni valamennyi magasabb vezető,
illetve vezető beosztásnál.
4)
A 33. § (3)
bekezdésének c) pontját törlésre javasolja
III.
A véleményezésre közreadott módosítási javaslatokat támogatja.
(A
Kari Tanács a határozatot ellenszavazat és tartózkodás nélkül hozta.)
V.
A
Kari Tanács az ELTE oktatóinak és kutatóinak jogállásáról és az oktatói-kutatói
követelményrendszerről szóló egyetemi szabályzat tervezetéről a következő
állásfoglalást fogadta el:
1)
Általános megjegyzések:
A Kari Tanács
-
megelégedéssel állapítja meg, hogy az előző tervezethez 2000. december 13-i
ülésén tett észrevételeket maradéktalanul érvényesítették.
-
a kötelező óraterhelésre és az ellátandó oktatói feladatokra vonatkozó
rendelkezéseket - 38.§-tól 45§.-ig - a következő elvi megközelítésből
továbbgondolásra javasolja: Minőségi szempontok jobb érvényesítése, az oktatói-kutatói
esélyegyenlőség és a kötelezettségek teljesítéséhez szüksége háttér
feltételek biztosítása, az oktatói terhelés maximumának, felső
határának meghatározása és az egyedi, speciális sajátosságok markánsabb
érvényesítése.
(A
Kari Tanács a határozatot 26 igen, 2 nem, 17 tartózkodás mellett hozta.)
-
az egymásnak megfelelő oktatói és tudományos kutatói munkakörökben az
alkalmazási feltételeknél a nyelvi követelmény azonos legyen.
(A
Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
2) Konkrét észrevételek:
• 1. § (3) bekezdésben szereplő „egyéb
oktató” megnevezés konkrétan mit jelent?
(A
Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
• 1. §
(4) bekezdés a Professor Emeritus oktatónak tekintendő általános megfogalmazás
félreérthető, hiszen az V. fejezetben foglalt követelményekkel nincs
összhangban az emeritus jogállása.
(A
Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
• 2. §
(2) bekezdéshez a következő beszúrást javasolja: ‚főiskolai karon egyes
oktatói munkakörök...”
(A
Kari Tanács a határozatot 36 igen, 5 nem, 5 tartózkodás mellett
hozta.)
• 5. § (1) d) pont “képes idegen nyelvű oktatásra, és
tárgyalásokra”
(A Kari Tanács a határozatot 36 Igen, 0 nem, 9
tartózkodás mellett hozta.)
(2) A következő
változtatást javasolja: „aki 5 éves felsőoktatási gyakorlattal
rendelkezik”.
(A Kari Tanács a
határozatot 23 igen, 9 nem, 12 tartózkodás mellett hozta.)
• 8. § (2) A következő
változtatást javasolja: „aki 5 éves felsőoktatási gyakorlattal
rendelkezik”.
(A Kari Tanács a
határozatot 23 igen, 9 nem, 12 tartózkodás mellett hozta.)
• 15. §. (2) (alapfokú C típusú nyelvvizsga)
(A Kari Tanács a
határozatot 31 igen, 2 nem, 0 tartózkodás mellett hozta.)
• 21. §. b) pont törlését
javasoljuk
(A Kari Tanács a
határozatot 31 igen, 2 nem, 0 tartózkodás mellett hozta.)
• 25. §. A cím
adományozása ne járjon hivatalból
(A Kari Tanács a határozatot 25 igen, 15 nem, 7
tartózkodás mellett hozta.)
• IV. fejezet: A egyes
kutatókra vonatkozó szabályok
A kutatói besorolások felsorolásának sorrendje az oktatóival megegyezően a
legmagasabbal kezdődjön. Kutató professzor, stb.
(A Kari Tanács a
határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
• 31. . a) 49/1993 (III.26) sz. Kormányrendelet előírja: “belső
szabályzat alapján létrehozott intézményi tudományos tanács elbírálása alapján
sikerrel teljesítette” a tudományos
főmunkatársi minősítő eljárást.
• 31. § b) pont az alkalmazás feltételéül 6 év helyett
8 évet javasol
(A Kari Tanács a
határozatot 27 igen, 5 nem, 5
tartózkodás mellett hozta.)
• 32. §. Az alkalmazás
feltétele legalább 10 év szakmai gyakorlat megléte legyen f) pont “szükség
esetén” kitétel törlendő
(A Kari Tanács a
határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
• 33. §. c) pont „vagy azzal egyenértékű” mondatrészt törlésre javasolja.
(A Kari Tanács a
határozatot 29 igen, 1 nem, 5
tartózkodás mellett hozta.)
• 36. §. (4) bekezdés d) pontjához a következő kiegészítést javasolja: „Az egyetem Tanulmányi
és Vizsgaszabályzatában”
(A Kari Tanács a
határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
• 37. §. (1) d pont p1:
ehhez szükséges intézményi oldalról a feltételek megteremtése
(A Kari Tanács a
határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
• 38. §. (1)
célszerű lenne utalni az egyedi sajátosságok figyelembe vételének lehetőségeire
(p1: kis szakok, stb.)
(A Kari Tanács a határozatot 28 igen,
0 nem, 2 tartózkodás mellett hozta.)
(2) “Valamennyi
oktatói munkakör esetében a tanszékvezetők által felterjesztett órarendben
szereplő”. Kiegészítést javasolja
(A
Kari Tanács a határozatot 25 igen, 1 nem, 6 tartózkodás mellett
hozta.)
Az a) pontban általánosan megfogalmazott
szöveget —
„a
kari szabályzatban meghatározott egyéb foglalkozások” javasolja kiegészíteni: „Ezek
közé a 40.§ (1) és (2) bekezdésében felsorolt
tevékenységek is átvehetők”
(A Kari Tanács a határozatot 24 igen, 0 nem, 10
tartózkodás mellett hozta.)
(3) bekezdés e) pont, nem kellően
differenciált, hiszen az egyéb oktatók széles körét összemossa. Javasolja: a
21.§ és a 22.§-ban meghatározott oktatóknál a tanévenkénti heti átlag 10 óra
legyen
(A
Kari Tanács a határozatot 28 igen, 1 nem, 3 tartózkodás mellett hozta.)
(4)
bekezdésben a „kötelező’ szó
helyett “kötelezhető” szóhasználatot
javasol.
(A
Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
(4) bekezdés a), b), c) és d) pontjaiban
szereplő 50 % arányszám helyett mindenütt 75 %-ot javasol.
(A
Kari Tanács a határozatot 27 igen, 1 nem, 5 tartózkodás mellett hozta.)
• 39.§.
vonatkozzon a kutatókra is
(A Kari Tanács a
határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
•
40. §. (1) bekezdésének szövege helyébe a következőt javasolja: „Az oktatói
munkakört betöltő közalkalmazottak a 38. §-ban meghatározottakon túl - a kari szabályzatban meghatározott módon a
kötelező óraszám részeként is - a
következő oktatási tevékenység ellátására kötelezhetők”
(A
Kari Tanács a határozatot 24 igen, 0 nem, 10 tartózkodás mellett hozta.)
40.
§ (1) bekezdésben szereplő „kötelesek” kifejezés helyett s ha ez más
helyen is előfordul, ott is, a „kötelezhető’ kifejezés használatát kéri.
(1) bekezdés a)
pontjában meghatározott kötelezettségekről a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat
rendelkezik, azaz ezeket nem a szervezeti egység vezetője határozza meg.
(A
Kari Tanács a határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
•
41. (2) bekezdés nem kellene meghatározni, hogy a fogadóórát mire használja fel
az oktató. Ezért az erre vonatkozó részt “szakdolgozattal…….. szakmai
konzultáció céljából” törölni javasolja
(A
Kari Tanács a határozatot 25 igen, 1 nem, 4 tartózkodás mellett hozta.)
•
42. §. (2) bekezdés egyértelműen javasolja, hogy a törvényes munkaidő maximum
50%-át lehessen a kötelező óraszámok teljesítésére felhasználni, oly módon,
hogy a
kontakt órákat munkaidő órára kell átszámítani (1 kontakt óra = 2 munkaidő
órával)
illetve legalább 40%-át kell tudományos kutatói tevékenységre biztosítani.
(A
Kari Tanács a határozatot 23 igen, 10 nem, 10 tartózkodás mellett hozta.)
• 50.§ (1)
bekezdés a “beosztott” jelző indokolatlan
(A Kari Tanács a
határozatot szavazás nélkül egyöntetűen hozta.)
A
Kari Tanács által nem támogatott javaslatok és szavazati arányok a
hangfelvételen találhatók.
VI.
A
Kari Tanács „a Javaslat az Idegen Nyelvi Központ által szolgáltatott nyelvi
képzésért fizetendő díjak emelésére” című előterjesztést azzal fogadta el, hogy
az általános nyelvóra díja az előterjesztésben foglaltaktól eltérően
275.-Ft/óra lesz.
(A Kari Tanács a
határozatot 1 ellenszavazattal tartózkodás nélkül hozta.)
VII.
A
Kari Tanács a tantervmódosításokra vonatkozó javaslatot ellenszavazat és tartózkodás
nélkül, a záróvizsgahalasztásra vonatkozó előterjesztést ellenszavazat nélkül 2
tartózkodás mellett elfogadta.
VIII.
Bejelentések
A dékán bejelentette, hogy:
•
Paál László
nyugalmazott egyetemi tanár elhunyt.
•
A Kari Tanács
következő ülése 2001. június 20-án lesz.
Michaletzky György tanácstag kérdésére a helyszínen választ kapott, miszerint a
költözést 2001. augusztus 15 — szeptember
30 között kell lebonyolítani.
kmf.
Benczúr András s.k.
dékán
Kisfaludy Gy4la s.k.
a Kari Tanács titkára