A Kari Tanács 2007. február 21-i ülésén hozott határozatok 3. sz. melléklete

 

 

 

 

Az  ELTE TTK Kari tanácsának állásfoglalása a

 

„SZABÁLYZAT

AZ EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM PÁLYÁZATAI KEZELÉSÉNEK ELJÁRÁSRENDJÉRŐL” (ELTE SZMSZ/I/14. sz Melléklet).

 

előterjesztésre vonatkozóan[1]

 

 

A kari tanács olyan egyetemi pályázati eljárásrendet támogat, ami hozzájárul a ma talán leginkább előtérben álló külső forrásszerzési formát jelentő pályázatokkal kapcsolatos információk célzott és gyors eljuttatásához a potenciális pályázókhoz, egyaránt biztosítja a pályázati, a szerződéskötési, a megvalósítási és a lezárási szakaszokban érintettek világos felelősségi és jogosultsági rendjét, biztosítja a pályázatokkal kapcsolatos adminisztratív, pénzügyi-gazdasági teendők jogszerű és lehető legegyszerűbb elvégzését. A véleményezett előterjesztésben megfogalmazódó pályázati rend a kari tanács véleménye szerint ezeknek a szempontoknak csak az alábbi kiegészítések, módosító javaslatok figyelembevételével felel meg:

 

Általános megjegyzések:

 

A javasolt eljárási rend – amely a jelenleg érvényben lévő 8/2006(VII.14) számú rektori utasítás helyébe lép – megerősít egy határozott kétpólusú szisztémát. Az egyik pólus a feladatokkal telecímzett pályázó (témavezető) – akinek nevesített terheit (feladatait) mindenképp csökkenteni indokolt. A másik pólus a központi apparátus (több egységet – TPIK, GMF Pénzügyi Osztály, Főtitkárság, kari gazdasági egység - érintő) konglomerátuma. Itt a központosítási hajlam visszanyesése, a karokon folyó tényleges tudományszervezési tevékenység tudomásulvétele indokolt.

 

A kar kész az előterjesztésben többször szereplő EPER-rendszer bevezetésére (a rendszerrel való ismerkedés a karon elkezdődött), az ebben szereplő, az egyetemi nyilvántartásokban szereplő információk teljeskörű automatikus generálásának biztosításával. Aggályos ugyanakkor, hogy az EPER  rendszer van-e olyan állapotban, hogy kötelezően előírható a használata március 1-el. Az elektronikus nyilvántartás fejlesztését támogatjuk, ennek azonban az előterjesztésben több helyütt megjelenő sokpéldányos „papírgyártás” ellentmond (lásd pl. 4§ (1) bek, 9§ (4) bek, 13§ (3) bekezdést)

 

A kar követelményként fogalmazza meg, hogy a benyújtott pályázatok minden érdemi szakaszáról a témavezetőtől az érintett intézeteken belüli egységek vezetői is tájékoztatást kapjanak.

 

Az előterjesztésben érintett, számozott Mellékleteket a megkapott szöveg nem tartalmazza, így ezekről a kari tanácsnak nincs módjában véleményt nyilvánítani. (ezek vélelmezhetően megegyeznek 8/2006(VII.14) számú rektori utasítás mellékleteivel)

 

Részletes megjegyzések

 

I. Általános rendelkezések

 

Az 1. § (3) (4) bekezdés felesleges. Helyette célszerű lenne definiálni, hogy mit tekintünk pályázatnak, továbbá azt, hogy minden pályázat csak az Egyetemen keresztül adható be. Ez utóbbi kikötésnek egyébként a Gazdálkodási Szabályzatban is szerepelnie kell.

 

Javasolt meghatározás a „pályázat” fogalmára:

 

Jelen szabályzat értelmezésében pályázat minden folyamodvány, amelynek célja valamely költségvetési alap, alapítvány és egyéb szervezet által nyilvános pályázati formában kínált – oktatási és kutatási (alap-, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés) célra szóló – támogatási forrás elnyerése.

 

Beszúrás: 1 §-hoz. Az Egyetemen csak olyan pályázattal kapcsolatos tevékenység (oktatás, kutatás) folytatható, amely olyan pályázathoz kapcsolódik, mely az egyetemen keresztül került benyújtásra, vagy amelyben az egyetem (annak érintett szervezeti egysége) konzorciális partnerként vesz részt.

továbbá

Az Egyetem munkatársai olyan munkákkal kapcsolatos pályázatot, amelynek megvalósítása az egyetem infrastruktúráját is igényli, csak az egyetemen keresztül nyújthatnak be

 

 

 

II. Pályázati szakasz

 

ad 2. § (3). Beszúrandó:  .. kijelölt gazdasági ügyintéző nyújt segítségét a témavezetőnek. Ennek rendjét a karra vonatkozó speciális szabályozás határozza meg….

 

A 4. §-ban említett pályázati adatlapot nem ismerjük, ezért a rá való hivatkozás nem értelmezhető.

 

ad 4. § (3) törölni javasoljuk.

 

ad 4. § (4) A szövegből nem világos, hogy a „vezetendő” pályázati adatlap azonos-e az (1)-(3) szakaszokban említett pályázati adatlappal. Ezt pontosítani kell. Továbbá az EPER-ben tárolt projektadatok mindegyikének helyességéért a témavezető nem vállalhat felelősséget. Pontosabb lenne azt írni, hogy „a pályázat témájával és pénzügyi adataival kapcsolatos információk helyességéért” a témavezető felel.

 

ad 4. § (5) A pályázat eredményéről szóló értesítés és – ha van – az értékelés másolatát a témavezető haladéktalanul eljuttatja a Pályázati Irodába. Az egyes karokra vonatkozó sajátos szabályok előírhatják, hogy a kar valamely központi egységén keresztül kell eljuttatni a Pályázati Irodába. Amennyiben az értesítés az Egyetem központi címére érkezik, az eredeti példányt a Pályázati Iroda megküldi a témavezetőnek, illetve a megfelelő kari központi egységnek.

 

ad 5. § (1) tartalmára terjed ki azzal, hogy a pénzügyi kérdésekről folyó tárgyalások során köteles egyeztetni az egyetem illetékes szakemberével.

 

ad 5. § (2)  … a Főtitkárságot értesítenie kell. A Főtitkárság erről tájékoztatja a TPIK-et.

 

Beszúrandó a (2) szakasz után:

Amennyiben a szerződés olyan anyagi és tárgyi erőforrások felhasználását igényli, melyek nem állnak közvetlenül a pályázó,(a pályázó szervezeti egysége) rendelkezésére, akkor a szerződéses nyilatkozat tervezetének egyeztetésébe az érintett pontokon a Kart is be kell vonni.

 

ad 5§ (5) A főtitkársági véleményezéshez szükséges időt 3 napban maximálni javasoljuk

 

ad 5.§ (6) a várt szakmai és gazdasági előnyök mellett szövegrészt törölni javasoljuk.

 

 

III. Szerződéskötési szakasz

 

ad 6§ (1) Megválaszolandó, hogy mi a teendő akkor, ha a fordítás nem számolható el pályázat terhére? beszúrandó: Idegen nyelvű szerződés esetén kivéve az angol nyelvűt

 

Beszúrandó a (2) szakasz után: Amennyiben a szerződés olyan anyagi és tárgyi erőforrások felhasználását igényli, melyek nem állnak közvetlenül a pályázó,(a pályázó szervezeti egysége) rendelkezésére, akkor a szerződésestervezet egyeztetésébe az érintett pontokon a Kart is be kell vonni.

 

ad 6. § (3) Beszúrandó:  mellékleteinek elkészítésében (költségterv  beleértve az egyetemi és kari rezsi mértékét – és önrész nyilatkozat,) a témavezetőnek …

 

ad 6§  (4). Pontosító kiegészítés: „.legalább öt munkanappal…”

Beszúrandó: Az egyes karokra vonatkozó sajátos szabályok előírhatják a tanszékvezető és az intézetigazgató együttes aláírását.

 

ad 6. § (5) …előírja a konzorciumi szerződés megkötését, akkor a konzorciumi szerződés tervezetének elkészítése esetén az (1)-(4) bekezdésben leírt szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

 

Beszúrandó (7) szakasz után. Az egyes karokra vonatkozó sajátos szabályok előírhatják egy másolati példánynak az ezen szabályokban rögzített kari egységhez való eljuttatását is.

 

ad 6. § (8) … Pénzügyi Osztályon (a kari gazdasági osztályon keresztül) a témavezetőnek tájékozódni ..

 

ad 6. § (9) Lásd a 4. § (4)-hoz fűzőtt megjegyzést.

 

IV. Megvalósítási szakasz

 

ad 7. § (1):       A pályázathoz kapcsolódó összes e-mail lefűzése olyan túldokumentáció, amely felesleges terheket ró az adminisztratív személyzetre.

 Változtatási javaslat: Az egyes karokra vonatkozó sajátos szabályok előírhatják a pályázati dossziénak a kar valamely, a szabályzatban előírt kari egységen történő kezelését.

 

ad 8. § (2) A Pénzügyi Osztályon a beküldött Munkaszámkérő lap és a szerződés alapján munkaszám kerül megnyitásra, amelyről kinyomtatott bizonylat készül 3 4 példányban. A bizonylatot a munkaszámot megnyitó ügyintéző aláírja, 1 példányt a szerződéssel együtt a pályázatot kezelő pénzügyi ügyintéző kap meg, 1 példányt a kari gazdasági osztályon keresztül a témavezető visszakap, 1 példány lefűzésre kerül a Pénzügyi Osztályon, 1 példány pedig a kari gazdasági osztályra kerül. A Pénzügyi Osztály a munkaszám megnyitásáról a munkaszám-bizonylat másolatának megküldésével értesíti a TPIK-t. A TPIK a megküldött bizonylatmásolat alapján rögzíti az EPER-ben a projekt munkaszámát, és a projektért felelős pénzügyi ügyintéző nevét.

A jelenlegi gyakorlatot megváltoztatva úgy kérjük a nyilvántartást vezetni, hogy a pályázatból kifizetett bérek névre szólóan jelenjenek meg.

 

ad. 8. § (4) A kiadott munkaszámra a témavezető részére a belső honlapon található „Pénzügyi hatáskör-nyilvántartólapon” kell a kötelezettségvállalási, utalványozási jogról rendelkezni. A nyomtatványt a tanszékvezető/intézetigazgató, a dékán/kari főigazgató, vagy központi szervezet esetén a rektor írja alá.

 

8. § (5) kiegészítendő: Minden utalványrendeleten két aláírás kell, hogy szerepeljen. A témavezető mellett alá kell, hogy írja a közvetlen munkahelyi vezető: intézeti vagy önálló tanszékvezetó, intézetigazgató. A felsorolt személyek érintettsége esetén Dékánhelyettes vagy Dékán a közvetlen aláíró.

 

ad 8. § (6): A munkaszám megnyitásától kezdődően a GMF hozzáférést biztosít a témavezető számára az adott munkaszám könyvelési adatainak megtekintésére. Ha az egyes karokra vonatkozó sajátos szabályok a pályázati dossziénak a kezelését valamely a szabályzatban megszabott szervezeti egységen való kezelését írják elő, akkor a munkaszám könyvelési adataihoz való hozzáférést ezen egység, a pályázatért felelős munkatársa is megkapja.

 

ad 9. § (4) A számlát a témavezető a belső honlapon található „Utalványrendelet” nyomtatvány kitöltésével – az Egyetem Gazdálkodási szabályzatában megszabott eljárás szerint –  utalványozza, amely tartalmazza a munkaszámot, utalványkódot, körzetet.

ad 9. § (5) A témavezetőnek a banki és pénztári kiadások teljesülését ellenőrizni kell, a pénzügyi elszámolásokba csak a pénzforgalmilag teljesült kiadásokat szabad beállítani. A pénzügyi teljesítés megtörténte után – amennyiben a pályázati elszámoláshoz szükséges – a GMF pénzügyi ügyintézője a terhelési értesítő másolatát a számla másolathoz tűzi, a másolatokat az eredeti számla alapján hitelesíti, és a témavezetőnek megküldi. Az elszámolásig a témavezető gondoskodik a kifizetett számlák és a terhelési értesítők másolatának gyűjtéséről. Ha az egyes karokra vonatkozó sajátos szabályok a pályázati dossziénak a kezelését valamely a szabályzatban megszabott szervezeti egységen való kezelését írják elő, akkor a jelen szakaszban rögzített előírások során a témavezető helyett ezen szervezeti egység, a pályázat nyilvántartásáért felelős munkatársa értendő.

ad 9. § (6) – az előírás nem teljesíthető, mivel a projekt megkezdésekor nem lehetséges valamennyi bér és személyi jellegű kifizetésre vonatkozó szerződés megkötése.

 

ad 9. § (7) törölni javasoljuk.

 

ad 10. § két bekezdést javasolunk

 

            (1) A jelenlegi szöveg „pénzügyi elszámolásokat és” szövegrész törlésével.

            (2) Annak a pénzügyi ügyintézőnek, aki nem készíti el határidőre a pénzügyi elszámolásokat és ezzel kockáztatja az Egyetem egyéb pályázati forrásokon való hozzájutását a fegyelmi felelősségét vizsgálni kell.

 

V. A projekt lezárása

 

ad 11. § (1) Időszaki jelentések: a projekt pénzügyi részelszámolásait a szerződésben meghatározott ütemterv szerint a témavezető a kari gazdasági ügyintéző közreműködésével készíti el. Az elszámolásokhoz összesítő kimutatásokat is kell készíteni a szerződés által előírt formában. Az összesítő elszámolásnak a munkaszámra elkülönített könyvelési adatokkal meg kell egyeznie, valamint az érvényesített bizonylatoknak is hiánytalanul meg kell lenniük. Ha az egyes karokra vonatkozó sajátos szabályok a pályázati dossziénak a kezelését valamely a szabályzatban megszabott szervezeti egységen való kezelését írják elő, akkor a projekt pénzügyi részelszámolását a pályázat nyilvántartásáért felelős munkatársa készíti el a témavezető közreműködésével.

ad. 11. § (2) … megküldi a témavezetőnek, illetve a kari sajátos szabályokban rögzített pályázati felelősnek.

ad. 11. § (5) … megküldi a témavezetőnek, illetve a kari sajátos szabályokban rögzített pályázati felelősnek.

 

ad 12. § (2) Az auditor a témavezető (illetve a kari sajátos szabályokban rögzített eljárásrend szerint a pályázatért felelős gazdasági munkatárs) által összeállított beszámoló jelentésre vonatkozóan vizsgálatot végez, hogy az megfelel-e a támogatási szerződésnek és az intézményre vonatkozó számviteli és pénzügyi elszámolási szabályoknak.

 

ad 13. § (2) ,,, A Pályázati Iroda a szakmai beszámolót formailag ellenőrzi, beszerzi rá a szükséges aláírásokat és a Pénzügyi Osztálytól visszakapott aláírt pénzügyi elszámolással együtt visszaküldi a témavezetőnek (illetve a kari sajátos szabályokban rögzített eljárásrend szerint kijelölt, a pályázatok kari pénzügyi kezeléséért felelős egységnek). Az EPER-ben a zárójelentés megküldését a Pályázati Iroda rögzíti, követi az elfogadás folyamatát.

 

ad 14. § A támogatók időközi helyszíni monitoring látogatásairól, valamint azok eredményéről a Pénzügyi Osztályt és a Pályázati Irodát a témavezetőnek (a pályázatok kari pénzügyi kezeléséért felelős egységen keresztül)  tájékoztatnia kell.

 

VI. Záró rendelkezések

 

ad 16 § (3) Ez a megfogalmazás nem a szabályzatba való. Esetleg külön határozati javaslatban kell rögzíteni, hogy a Szenátus arra kéri a Karokat, hogy lehetőség szerint 2007. május 31-ig nyilatkozzanak arról, hogy a mostani szabályzatalkotási periódus során kívánnak-e kari szintű, pályázati ügyintézésre vonatkozó szabályokat kezdeményezni. Az erre vonatkozó kezdeményezést az Egyetem Főtitkárához kell eljuttatni.

Budapest, 2007. február 21.


Michaletzky György s.k.
dékán



[1] A szövegszerű változtatási javaslatok Comic sans serif betűtípussal szedve