Eötvös Loránd Tudományegyetem DT-392/2007.
(T-9)
Természettudományi Kar Budapest,
2007. július 25.
Dékáni Titkárság
Emlékeztető és Határozatok
a Kari Tanács 2007. július 25-én (szerdán) megtartott üléséről
I.
A Kari Tanács a napirendet ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadta.
II.
A Kari Tanács a tanár szak indításával kapcsolatos anyagot az alábbiak szerint véleményezte:
A szakindítási
kérelem alapos, jól összeállított, esetenként túlrészletezett munka. A kérelem
beadását a preambulumtól és néhány az egyetem szervezeti szabályzatára
vonatkozó résztől eltekintve a TTK Kari Tanácsa támogatja, ugyanakkor
megfontolásra ajánl néhány egyéb észrevételt is.
Részletes
véleményünk a következő:
1) Preambulum.
A preambulum bár fontos kérdéseket részletez több esetben olyan szabályokat
rögzít le, amelyek a jelenlegi szabályozásnak ellentmondanak, illetve
kivitelezhetőségük bizonytalan. Semmiképpen sem tartjuk helyesnek, ha ebben a
formában a ha a MAB elé terjesztjük
őket. A preambulum francia bajusszal megjelölt bekezdésein végigmenve:
·
az első
bekezdéssel egyetértünk.
·
a
normatíva megosztása egyetemi belügy, a szakindítási anyagtól függetlenül
célszerű szenátusi határozattal rögzíteni. Hangsúlyozottan ki kellene emelni,
hogy az 1/3 arányú megosztás csak akkor képzelhető el, ha az ELTE „drágább”
szakjai valóban kiegészítő normatívához jutnak. Amennyiben kiegészítő normatíva
nincsen, az elosztás arányainak megszabására a szakos normatíva és az adott kar
által adott kreditek szorzatát javasoljuk arányszámként.
·
A
különböző szakmai modult felvevő hallgatók egységes HKR szerinti kezelése nem
biztos, hogy megvalósítható. A Szenátus döntése előtt javasoljuk a kérdés
részletekbe menő vizsgálatát. A szakindítási anyaghoz ezt sem kellene csatolni.
·
A
hallgatók különböző karra való beiratkozását szabályozni kellene, a hallgatói választást ugyanis valószínűleg
döntően befolyásolnák a karok különböző ösztöndíjszámítási szabályai.
Javasoljuk, hogy ha egy hallgató mindkét szakját adott karon veszi fel, akkor
legyen annak a Karnak a hallgatója. Minden bizonnyal ez sem a MAB elé tartozó
kérdés.
·
Helyesebbnek
látnánk, ha a tanári mesterszakért felelős egység a TTT lenne, és nem a PPK. A
TTT adminisztrációját az eddigiekhez hasonlóan lebonyolíthatná a TaToK.
·
A
pedagógus- és tanárképzést irányító testületek összetételére vonatkozó
javaslatokkal egyetértünk. Feltétlenül tisztázni kellene azonban a különböző
Bizottság (Tanácsok) szerepét. Jelenleg a Pedagógusképzési Tanács feladata csak
a tanári szakos képzéstől eltérő szakokra terjed ki. A mostani javaslat
szerint, amely az összetételt kibővítené a taári szakos képzésben résztvevő
többi karok képviselőivel, miközben megtartaná a már delegáló Karok esetében a
jelenlegi összetételt, arányos képviselet jönne létre. Meggondolandó azonban,
hogy a pedagógus (és tanárképzés) igen széles területén — tanító, óvópedagógus,
gyógypedagógus, pedagógia szakos plusz tanári szak — a döntéselőkészítéseket
célszerű-e egyetlen testületre bízni. Javasoljuk a tanári szak leválasztását,
ez tartozzék a TTT-hez, a többi pedig a Pedagógusképzési Tanácshoz.
2) A
Preambulum és a szakindítási anyag sem részletezi pontosan az 5. félév karok
közötti munkamegosztását. Javasoljuk, hogy a munkamegosztásról annak anyagi
következményeivel együtt a mentortanárképzést is beleértve készüljön pontos
előterjesztés.
3) A/1
adatlaphoz
·
A 4.
pontban az oklevélben szereplő szakképzettségek jobban áttekinthetők lennének
műveltségterületek szerinti csoportosításban.
·
Az 5.
pont második bekezdésének első alpontjában a szakmai gyakorlat időtartamát a
második és harmadik alponthoz hasonló módon elsősorban kreditben kellene
megszabni.
·
Az 5.
pont második bekezdésének második alpontjában a szaktárgyi gyakorlat leírása
túlrészletezett, a 13 egyenrangú alpont között elvész a gyakorlat fő célja a
legalább 15 órányi önállóan megtartott tanóra.. Javasoljuk a pont átrendezését.
·
A 8.
pontban a tanári mesterszakért felelős oktató és a szakképzettségekért felelős
oktatók intézményi hatáskörét és együttműködését kell bemutatni. Az alpont
túlméretezett, teljesen felesleges a szabályzat mellett a TTT ügyrendjének
beidézése. Ez azért sem célzerű, mert a preambulum szerint a TTT összetételét
változtatni kívánjuk.
4) Az
A/2 adatlaphoz
·
Az 5.
pontban az indítási létszámokat tartalmazó táblázat áttekinthetőbb lenne, ha a
szakokat műveltségterületek szerint sorolná fel. A biológia tanári indításra
tervezett létszám nem egyezik a biológia szakmai modulban megadott létszámmal.
5) Az
A/3 adatlapon az oktatói adatlapokon PhD fokozatú oktatók disszertációjának
címe nem szerepel.
6) A
Preambulum 4. francia bekezdésével kapcsolatban a Hallgatói Önkormányzat
javasolja, hogy a hallgatók a BSc végzettségük szerint iratkozzanak be a
Karokra. A kari Tanács a javaslatot ellenszavazat nélkül, 1 tartózkodás mellett
elfogadta.
A biológia és földrajzszakmai modulok B
adatlapjait megküldtük Papp Lajos oktatási igazgató úrnak a sajtóhibák
javításával.
(A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat és tartózkodás nélkül hozta. A részszavazások eredményét a hangfelvétel tartalmazza.)
III.
A Kari Tanács ellenszavazat és tartózkodás nélkül javasolja az Egyetemi Doktori Tanácsba tagként Nemes Nagy József dékánhelyettest, póttagként Szigeti Zoltán egyetemi tanárt, és az egyetemmel közalkalmazotti jogviszonyban nem álló tagként Tompa Kálmán tudományos tanácsadót.
IV
Bejelentések
A dékán bejelentette, hogy:
· A Kari Tanács új hallgatói tagjai: Barta Veronika, Bernád József Zsolt, Jancsó Tamás, Jánosi Attila, Kray Zsuzsanna, Magyar Róbert.
· A Kari Tanács következő ülés szeptemberben lesz.
· A dékán megköszönte a tagok munkáját és kellemes nyarat kívánt mindenkinek.
kmf.
Michaletzky György s.k.
dékán