A TTK Kari Tanács 2007. június 20-i ülésén hozott határozatok 6. sz. melléklete.
Vélemény
A „HATÁROZATI JAVASLAT
a kötelező óraterhelésre és az ellátandó oktatói feladatokra vonatkozó
rendelkezések
módosítására és a kötelező óraterhelési szabályok újrakodifikálásának
koncepciójára”
c. előterjesztésről
A két részből álló előterjesztés első része a jelenlegi szabályzatot igazítja a törvényi keretekhez. A szabályozás elfogadható, de rendkívül bonyolult. Komoly problémákat okozhat, hogy a bonyolult szabályrendszer sok eleme a munkaköri leírásokat is elbonyolítja.
A 74. § (4) h)-ban 50 fő helyett 25 fő.
A 74. § (5) h)-ban a konzultáció definíciója túlságosan szűk. A gyakorlathoz, és a vizsgához (pl. vizsgakurzus) kapcsolódó konzultációt is figyelembe kell venni.
A 74 § (6) pontbeli felsorolás kiegészítését javasoljuk a "szakkollégiumban a tanulmányi időszakban szervezett, heti rendszerességű szakszeminárium vezetése" tevékenységgel
74. § (6) i) pont kiegészítése, illetve ketté bontása:
új i) pont tudományos diákköri dolgozat, diplomamunka (szakdolgozat), PhD dolgozat bírálata
új j) pont évfolyamdolgozat bírálata, ha a dolgozatok száma az ötöt meghaladja.
A 74 § (7) pont a)-h) pontjaiban megjelölt tevékenységek tényleges elvégzése rendkívül nehezen ellenőrizhető.
A 74 § (8) pontot ki kellene egészíteni a sugárvédelmi és leltárfelelősi feladatokkal, ill. egyszerűsíteni a teljes felsorolást magában foglaló „a szervezeti egység szervezeti rendjében szereplő felelős” kifejezéssel helyettesíteni.
A második rész új szabályozási koncepciót tartalmaz.
A sarokkövek egy része nehezen érthető és nehezen megvalósítható:
- Miért kell a „kötelező óraterhelési szabályok helyett a tanításra fordított idő szabályozását” kidolgozni, majd megállapítani, hogy ”ehhez milyen módon kapcsolódik a kötelező óraszám”
- A tudományos munka a teljesítménnyel mérhető, miért kellene emellett a ráfordított időt is mérni?
- Kire vonatkozik és pontosan mit jelent a „Kidolgozandók az egy hallgatói kredit megszerzésére fordított idő és az egy oktatási óra közötti különbség elszámolásának elvei.” (Ha a hallgatóra, akkor ismerjük az átszámítást, hiszen egy kredit átlagosan 30 munkaóra. Mit jelent a különbség elszámolása? Ha a kitétel oktatóra vonatkozik, akkor már az sem világos, hogy számára mit jelent egy hallgatói kredit megszerzése.)
A szabályozási koncepció elvei ellentmondanak az ELTE Minőségbiztosítási elveinek.
Ugyanis a koncepció a) pontja kimondja, hogy a kontaktóra ekvivalens oktatási tevékenység helyett a képzési programban meghirdetett oktatási tevékenységeket kell figyelembe venni a b) pont pedig a kötelező minimális óraszámba csak a tanrendi óraszámokat és konzultációkat kívánja elismerni.
Ebbe a keretbe véleményünk szerint a tehetséggondozás sokféle változata sem fér bele (szakkollégiumi órák, tutorálás, TDK témavezetés stb.) Ezek a tevékenységek ugyanakkor az ELTE Minőségbiztosítási Szabályzatának hangsúlyos elemei.