Eötvös Loránd Tudományegyetem DT-496/2008.
(T-9)
Természettudományi Kar Budapest,
2008. november 13.
Dékáni Titkárság
Emlékeztető és Határozatok
a Kari Tanács 2008. november 12-én (szerdán) megtartott üléséről
Napirend előtt a dékán átadta Noszál Bélának a Kar Nevesített Emlékérmét.
I.
A Kari Tanács a napirendet ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadta.
II.
A Kari Tanács ellenszavazat és tartózkodás nélkül megválasztotta Barczáné Buvári Ágnest az Ügyrendi Bizottság Elnökének. /A részszavazás eredményét a hangfelvétel tartalmazza/.
III.
A Kari Tanács titkos szavazással
Szalkai Gábor adjunktusi kinevezését a Földrajz- és Földtudományi Intézethez 24 igen, 1 nem, szavazattal támogatta,
Fekete Attila tanársegédi kinevezését részfoglalkozásban a Fizikai Intézethez 25 igen, 0 nem szavazattal,
Stéger József tanársegédi kinevezését részfoglalkozásban a Fizikai Intézethez 24 igen, 1 nem szavazattal támogatta.
IV.
A Kari Tanács — titkos szavazással — a következők szerint döntött a docensi pályázatok kiírásáról:
|
igen |
nem |
Élettani és Neurobiológiai Tanszék |
25 |
0 |
Atomfizikai Tanszék |
25 |
0 |
Geofizikai és Űrtudományi Tanszék |
24 |
1 |
Alkalmazott
Analízis és |
25 |
0 |
V.
A Kari Tanács titkos szavazással, ellenszavazat nélkül (25 igen) Barna Balázsnak címzetes egyetemi tanári cím adományozását javasolja.
VI.
A Kari Tanács az ELTE SzMSz I. kötet: Tehetséggondozási Tanács megalapításáról a következő véleményt alakította ki:
Az ELTE Tehetséggonzó Tanács felállításával egyetért, azt szükségesnek tartja, azzal a megjegyzéssel, hogy a létrejövő Tanács egyik első feladata legyen a bolognai képzés és a tudományos diákköri tevékenység összehangolása.
A szabályzatot az alábbiakkal javasolja kiegészíteni:
114/A § (4)
f) az ELTE közoktatási tehetséggondozó tevékenységeinek
(Kutató Diákok Mozgalma, középiskolás versenyek, partner- és gyakorlóiskolák, népszerűsítő
programok) koordinálása és az egyetemi tehetséggondozó programokkal történő
összehangolása,
g) kapcsolatfelvétel, tapasztalatcsere más, elsősorban
külföldi egyetemek hasonló programjaival.
/A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat nélkül, 1 tartózkodás mellett hozta/.
A Kari Tanács az SzMSz I. kötet 5. számú melléklete Gazdálkodási Szabályzat módosítását az alábbiak szerint véleményezte:
· Általánosságban egyetért a javasolt módosításokkal, amelyek egy részét jogszabályváltozások illetve a Vagyonkezelési Szabályzat elfogadása tette szükségessé. A kisebb, főként a szövegezést érintő javaslataink mellett, két pontot érintően javaslunk tartalmi, érdemi módosítást, illetve a szabályzat egyértelműbbé tételét.
A GSz 7. § (3) bekezdésének m) pontja a gazdasági főigazgató feladat- és hatáskörét kiterjeszteni javasolja „a kari gazdasági vezetők, illetve az ő jogkörüket gyakorló vezető gazdasági ügyintézők megbízásával és annak visszavonásával” kapcsolatos egyetértési joggal. Már a Gazdálkodási Szabályzat elfogadásakor is indítványoztuk a „kari gazdasági vezető” fogalmának pontos definiálását, de most feltétlenül javasoljuk annak deklarálását, hogy a módosítás nem az adott kar gazdasági dékánhelyettesének kinevezésével kapcsolatos. Szövegszerű javaslatunk a következő:
m)
a kari gazdasági szervezet (osztály, hivatal) vezetőjének megbízásával és annak
visszavonásával kapcsolatban egyetértési jog gyakorlása;
A törvényi szabályozás előírja, hogy a 30 napon túl elszámolt előlegek esetében a keletkezett kamatkedvezmény után az előleget felvevő 44% személyi jövedelemadót köteles fizetni. Az Szja törvény 72. § szerint a kamatkedvezményt, és így az adó alapját a „magánszemélyt terhelő kötelezettség összegére vetítve kell kiszámítani.” A kamatkedvezmény mértéke a jegybanki alapkamat 5 százalékponttal növelt értéke, és a kifizető által ténylegesen felszámított kamat különbsége.
Ebből a megfogalmazásból következően, a számítás során az előleget felvett magánszemélyt terhelő kötelezettséget, azaz a visszafizetendő összeget kell figyelembe venni. Ez az előleg, és a számlákkal igazoltan felhasznált pénz különbsége. Erre nézve kell kiszámítani a két kamat közötti eltérést. Ha tehát az Egyetem egyáltalán nem számít fel kamatot erre a különbözetre, akkor a jegybanki alapkamat 5 százalékponttal növelt értékével számolt kamat időarányos része után kell megfizetni a 44%-os jövedelemadót. Az Egyetem által alkalmazott módszer, a jegybanki alapkamat 5 százalékponttal növelt értékének megfizetendő kamatként való előírása megszünteti a kamatkedvezményt, így az adófizetési kötelezettséget is. Ez lényegesen megkönnyíti az Egyetem számára a személyi jövedelemadóval kapcsolatos nyilvántartást és számítást, ugyanakkor több mint kétszeres büntetést ró (44% helyett 100% megfizetése), az előleget felvevő, és esetleg önhibájukon kívül késedelmesen elszámoló kollégákra.
Javasoljuk a szabályozás pontosítását abban a vonatkozásban, hogy az előleget felvevők terhei csak a visszafizetendő összegre vonatkoznak. A törvény szellemével ellentétes lenne bármilyen kamatkedvezményről, vagy annak lehetőségéről beszélni, ha az előleget felvevőnek van követelése az Egyetemmel szemben, mert a felvett előleg nem fedezte igazolt kiadásait. Javasoljuk ezen kívül a „késedelmi kamat” kifejezésből törölni a „késedelmi” kifejezést. Ez nem szerepel a törvényi szabályozásban, és a Gazdasági Főigazgatói Körlevélből, valamint a jelenleg véleményezett szabályzatmódosításból úgy tűnik, hogy az Egyetem szabadon előírhatja a kamat mértékét, vagyis nincs értelme „késedelmi kamatról” beszélni. Ha ez még sincs így, akkor természetesen a bonyolultabb, személyi jövedelemadó megfizetésének előírásával kapcsolatos utat kellene követni.
Részletes megjegyzések:
·
8. GSz
12. § (7) bekezdés. „... a költséggazdák vezetői, valamint az általa
általuk
meghatalmazott személy....”
·
19.
GSz 53. § (1) bekezdés. „...írásban indokolni kell, elbírálásra elbírálására
a gazdasági főigazgató...”
·
21.
GSz 59. § (3) bekezdés. „...ingó vagyon feleslegesnek feleslegessé
minősítésének,...”
/A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat és tartózkodás nélkül hozta./
A Kari Tanács Az egyetemi központi igazgatási szervezet újrászervezése. Az ELTE SzMSz I. kötet és 4. számú melléklet: Rektori Hivatal SzMSz-e című előterjesztést a következők szerint véleményezte:
Általános
észrevételek:
1.) Az újraszervezés nem következetes, mert a Rektori Titkárság
különállása indokolatlan, különösen abban az összefüggésben, hogy lényeges
feladatok¬nemzetközi kapcsolatok, PR marketing¬, amelyek a hivatal
tevékenységéhez szervesen kapcsolódnak, elkülönülten jelennek meg. Támogatja a
Kari HÖK alábbi, az ülésen módosított javaslatát Nemzetközi Osztály
létrehozására.
Határozati javaslat
SzMR 44. § (1)
Új ponttal egészüljön ki: Ellátja az egyetem nemzetközi kapcsolatainak,
valamint az oktatói és hallgatói mobilitás központi szervezését, közreműködik
az Egyetem Magyarországon kívüli megjelenítésében.
47. §. (1) bekezdés b) pontból ,,és az egész egyetem” szövegrész
törlendő.
SzMSz I. kötet
4. sz. melléklet
2. § (1) bekezdésben d) pont Nemzetközi Osztály
(4)
bekezdésben 6. §. helyett: 7. §
4. § (2) bekezdés d) pontja törlendő.
(3) bekezdés a) pontjából az ,,és nemzetközi”
törlendő.
Új 6. §-al egészüljön ki: Nemzetközi Osztály
1) A Nemzetközi Osztály feladata az Egyetem nemzetközi kapcsolatainak
szervezése, az oktatói és hallgatói mobilitás központi szervezése, valamint az
Egyetem Magyarországon kívüli megjelenésének biztosítása.
2) A Nemzetközi Osztály ellátja különösen
a) az Erasmus, CEEPUS és más mobilitási programok koordinációját
b) az Egyetem idegen nyelvű képzéseinek központi szervezését
c) az Egyetemre érkező külföldi oktatók és hallgatók mobilitásának
koordinációját
d) az Egyetem külföldi marketing-stratégiájának koordinációját
e) az Erasmus és CEEPUS koordinátorok munkájának segítését és
ellenőrzését
f) az Egyetem által rendezett nemzetközi konferenciák szervezésének
segítését
(3) A Nemzetközi Osztály ellátja a Hallgatói és Oktatói Mobilitási
Bizottság titkársági teendőit
(4) A Nemzetközi Osztály vezetője a nemzetközi osztályvezető.
2.) A szabályzati konkrét szövegben nem tükröződik megfelelően azoknak a
problémáknak legalább szabályzati megoldása, amelyek az egyetem hivatali
működésében jelenleg sok gondot okoznak, így:
- információs rendszer, közös adatbázis
naprakész kialakítása és működtetése,
- a kari és más nem központi igazgatási
szervezetek és a Rektori Hivatal egységeinek funkcionális, kompetenciára épülő
működése,
- iratirányítás kérdései.
3.) A hivatalok centralizációja veszélyeztetheti a rektorhelyettesek önálló tevékenységét, így akadályozhatja munkájukat. Ilyen átszervezés az egyetemi kancellária megszervezése felé mutat. Ekkor a gazdasági és műszaki ügyek integrációja is felmerül.
Konkrét
észrevételek:
SzMR 44. § (1) bekezdésben felsorolt pontok jelölését javasolja megváltoztatni:
a) eredeti b)
b) eredeti c)
c) eredeti a)
SzMSz I. kötet. 4. sz. melléklet
1. §. (4) bekezdésben szereplő utalás nyilván (3) bekezdés
3. § (1) bekezdés bevezető mondata értelemzavaró.
e) és h) pontokban foglaltak egy pontban összevonhatók.
l) pontban és ha a szövegben máshol is szerepel, a ,,szociálpolitika” kifejezés helyett a ,,szociális ügyek” megnevezést kéri.
4. §. (2) bekezdés Amennyiben Nemzetközi Osztály nem jön létre a d) pontból az Erasmus ügyeit ¬tekintettel arra, hogy pályázatról van szó¬ célszerű a Pályázati és Innovációs Központhoz telepíteni.
4. §. (3) bekezdés e) pontjában jelzett minőségpolitikában való közreműködést és a Minőségbiztosítási Osztály feladatait jobban össze kellene hangolni. Így ,,különválik” az oktatás és oktatásszervezés és a hallgatói ügyek (véleményezés, életpálya), minőségbiztosítása.
9. § (2) bekezdését törölni javasolja,
10. § (4) bekezdését törölni javasolja,
(5) bekezdésben ,,általános és szakigazgatási” szöveg helyett: ,,általános-és szakigazgatási” szöveget javasol.
/A Kari Tanács a határozatot ellenszavazat és tartózkodás nélkül hozta. A résszavazások eredményét a hangfelvétel tartalmazza.
VII.
Bejelentések
A dékán bejelentette, hogy:
· A
Kémiai Intézet igazgatói feladatainak ellátására
· A doktori iskolák képviseletében ezután a választott póttag, Mindszenty Andrea vesz részt a Kari Tanács munkájában.
·
· A Kari Tanács következő ülése december 10-én lesz.
§ sikeres nyugdíjas találkozó volt,
§ november 29-én demonstrációt szerveznek a Kossuth téren a közszolgálati dolgozók.
kmf.
dékán
Dr. Kisfaludy Gyula s.k.
a Kari Tanács titkára