EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM

 

 

EMBER ÉS KÖRNYEZET

SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK

indítási kérelme, képzési programja

 

 

 

 

 

 

 

 

TERMÉSZETTUDOMÁNYI KAR

BIOLÓGIAI INTÉZET

Mikrobiológiai Tanszék

 

2010.

 

 

 

EMBER ÉS KÖRNYEZET

SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK

indítási kérelme, képzési programja

 

 

1.      A szakirányú továbbképzés megnevezése

Ember és környezet szakirányú továbbképzési szak

 

2.      A képzés nyelve

Magyar

 

3.      Az első meghirdetés tanéve

2010/2011 tanév

 

4.      A képzésért felelős oktató megnevezése

Márialigeti Károly habil. egyetemi docens D.Sc.

 

5.      Az Ember és környezet szak tantervét táblázatban összefoglaló, krediteket is megadó, óra és vizsgaterv.

 

1.      félév

Kontaktóra

Előadás/

Gyakorlat

Kredit

Számon-

kérés

Bevezetés - ember és környezet

13

EA

4

koll.

Alapvető földtani folyamatok

13

EA

4

koll

Éghajlat, globális klímaváltozás

13

EA

4

koll

A bioszféra evolúciója

13

EA

4

koll

A bioszféra anyagcseréje, biogeo-

 

 

 

koll

kémiai ciklusok

A bioszféra anyagcsréje, biogeo-kémiai ciklusok

Ökológia

13

 

13

26

 

EA

 

GY

EA

 

4

 

3

4

 

Koll

 

H.fok

Koll

 

Összesen

104

 

27

 

 

 

2.      félév

Kontaktóra

Előadás/

Gyakorlat

Kredit

Számon-

kérés

Környezetföldtan

26

EA

4

koll.

Környezetkémia

Környezetkémia

13

13

EA

GY

4

3

koll

H.fok

Környezetfizika

Talajtan

26

26

EA

EA

4

4

C.koll

koll

Terepgyakorlat

39

GY

5

H.fok

Föld globális folyamatai

 

 

7

szigorlat

Összesen

143

 

31

 

 

 

3.      félév

Kontaktóra

Előadás/

Gyakorlat

Kredit

Számon-

kérés

Demográfia

13

EA

4

koll.

Ökológiai antropológia

13

EA

4

koll

Pszichovegetatív folyamatok

13

EA

4

koll

Immunológia

13

EA

4

koll

Agrárökológia

Biotechnológia

Szakdolgozat

26

13

 

 

EA

EA

 

 

4

4

5

 

koll

koll.

 

 

Összesen

91

 

29

 

 

 

4.félév

Kontaktóra

Előadás/

Gyakorlat

Kredit

Számon-

kérés

Döntéselmélet

Döntéselmélet

Környezetgazdaságtan

13

13

13

EA

GY

EA

3

2

4

koll

H.fok

koll

Környezetjog, környezetpolitika

13

EA

4

koll

Energiagazdálkodás

13

EA

4

C.koll

Fenntartható társadalom

13

EA

4

koll

Természetvédelem

Környezeti nevelés

Szakdolgozat

13

13

 

 

EA

GY

 

 

4

3

5

 

koll

C koll

 

 

Összesen

104

 

33

 

 


 

 A tantárgyak felsorolása – féléves bontás nélkül, modulokba rendezve


6.      Az egyes tantárgyak keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása, a tantárgyfelelős, az előtanulmányi feltételek, a kredit feltüntetése, és a 3-5 legfontosabbnak ítélt kötelező, illetve ajánlott irodalom felsorolása.

 

Tantárgy neve:

BEVEZETÉS - EMBER ÉS KÖRNYEZET :

természet - ember viszony történetisége

Tantárgyfelelős neve:

Márialigeti Károly  egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

1. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1101

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése: Áttekintést adni az ember gyakorlati tevékenységéről /természetátalakítás /gazdaság/, politikai tevékenység, nevelés/, szemléletmódjáról, értékrendjéről, természetismeretéről, társadalomismeretről, emberismeretről, ezek összefüggéseiről, a globális problémák létrejöttének okairól.

A tantárgy tartalma:

Biológiai-kulturális koevolúció.

A természet és az ember interakciója: manipulatív és kommunikatív tevékenység. Az interakció meghatározó szerepe az emberré válás folyamatában. A Homo sapiens biológiai kapacitásának és a közvetítő rendszereknek a létrejötte, ennek fázisai. Gyűjtögető, halászó, vadászó életmód.

A mezőgazdálkodó társadalmak kettőssége, oikosz-gazdaság:

A középkori keresztény kultúra kettőssége. A paraszti kultúra természetközelsége, a Föld mint legfőbb érték, Gaia-szemlélet.

Az ipari társadalom: az emberi tevékenység globálissá válása.

A kartéziánus tudományok Janus-arca:

a./analitikus és természetbúvárkodó tudományok: a Föld alapfolyamatai globálisak.

b./extrapolációk: az ész és nevelés mindenható, a természeti források kimeríthetetlenek, a társadalomfejlődés korlátlan gazd. növekedési modellje, a legfőbb érték a gazdasági haszon.

Globális folyamatok, globális problémák, felismerésük.

A fenntartható társadalom szükségessége és lehetősége. Bioszféra vagy Homoszféra?

Kötelező irodalom:

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Ajánlott irodalom:

Susanne, Ch, Gallé, L. 1998. Ecotehnie, sustainable development. Officina. Szeged.

Young, G. L. 1983. Origins of Human Ecology. Hutchinson, Ross Publishing Stroudsbourg. Pennsylvania Company.


 

 

Tantárgy neve:

 

ALAPVETŐ  FÖLDTANI  FOLYAMATOK

Tantárgyfelelős neve:

Nagymarosi András  egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

1. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

bekel102

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A cél az alapvető geológiai folyamatok ismertetése, ezek hatása hosszabb távon az emberi társadalmakra, valamint annak jelzése, hogy az emberi tevékenység milyen változásokat idéz elő ezeken a természeti folyamatokon, és ezek a beavatkozások milyen veszélyekkel járnak.

 

A tantárgy tartalma:

A Föld belső szerkezete.

Magmás folyamatok és kőzeteik.

Vulkanizmus és ennek hatása a földi atmoszférára és klímára.

Üledékes folyamatok és kőzeteik.

Lemeztektonika. Az óceánfenék szétterülése, szubdukció.

Kontinensvándorlás. Hegységképződés.

Globális eusztatikus tengerszintváltozások. A paleoklíma indikátorai.

Földtörténet és a globális klímaváltozások.

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Báldi, T. 1993. Általános /elemző földtan/ I-II. Egyetemi jegyzet. ELTE Budapest.

Ajánlott irodalom

Frakes, L.A. 1979. Climates throughtout Geologic Time. Elsevier. Amsterdam.

Hartai, É.  2003. A változó Föld.  Egyetemi tankönyv. Miskolci Egyetemi Kiadó - Well-Press Kiadó. Miskolc.

Leinfelder, R., Seyfried, H. 1993. Sea level change: a philosophical approach. Geologische Rundschau 82.

 


 

 

Tantárgy neve:

 

ÉGHAJLAT MINT RENDSZER, GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁSOK

Tantárgyfelelős neve:

Bartholy Judit egyetemi tanár

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

1. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1103

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A cél ismertetni a Föld, Európa, Magyarország éghajlatával összefüggő ismereteket, az éghajlatváltozások okait, várható következményeit, különös tekintettel az emberi tevékenység okozta változásokra.

A tantárgy tartalma:

Az éghajlati rendszer elemei.

Az általános légköri és óceáni cirkuláció.

A Föld, Európa és Magyarország éghajlata.

Éghajlatváltozások, okok és következmények.

Az antropogén tevékenység szerepe az éghajlatváltozásban.

A hatások csökkentése, alkalmazkodás a megváltozott körülményekhez.

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Ajánlott irodalom

Elzen, M. 1994. Global enviromental change, an integrated modelling approach. International Books Utrecht. The Neetherlands.

Ernst, W. G. 1994. Earth Systems: Process and Issues. Cambridge University Press. Cambridge.

Greadel, T.E., Crutzen, P.J. 1993. Atmospheric Change An Earth System Perspective. Freeman and Company. New York.

 

 


 

 

Tantárgy neve:

 

A BIOSZFÉRA EVOLÚCIÓJA

Tantárgyfelelős neve:

Márialigeti Károly  egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

1. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1104

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A tantárgy ismerteti a bioszféra kialakulását, az emberi beavatkozás nélküli folyamatait. Fölvázolja a bioszféra szerepét a globális természeti folyamatok szerveződésében, a fajdiverezitás szerepét a bioszféra egyensúlyának fenntartásában. Elemzi az emberi tevékenység hatását.

A tantárgy tartalma:

A bioszféra a hierarchikus biológiai szerveződés csúcsa.

A bioszféra története: A Föld kialakulása és az élet megjelenése. A bioszférás Föld. Az oxigénes légkör kialakulása. A szárazföldi élet.

A biodiverzitás. A biodiverzitás fogalma, szintjei, mérése.

A biodiverzitás dinamikája.

A biodiverzitás funkciója ill. hatása.

 

 

 

 

________________________________________________________________________

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Juhász-Nagy, P. 1993. Eltűnő sokféleség. Sciencia. Budapest.

Ajánlott irodalom

di Castri, F., Younés, T. 1996. Biodiversity, Science and Development. Towards a New Partnership. IUBS-CAB International.

Huston, M.A. 1994. Biological Diversity. The coexistence of species on changing landscapes. Cambridge University Press.  Cambridge.

Vida, G. 1989. A speciáció genetikája. Akadémiai Kiadó. Budapest.

 

 


 

 

Tantágy neve:

 

 

BIOSZFÉRA ANYAGCSERÉJE, BIOGEOKÉMIAI CIKLUSOK

Tantárgyfelelős neve:

Jáger Katalin  főiskolai tanár

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

gyakorlat

Számonkérés módja:

háromfokozatú

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

1. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke4101

Kontaktórák száma:

13 gyakorlat

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

A gyakorlat célja a biológiai, környezetanalitikai, környezetállapot elemzési eljárások, mintavételi technikák megismertetése, valamint az alapvető környezeti biotechnológiák üzemlátogatással, kárelhárítási terület felkeresésével és laboratóriumi modelljeik összevetésével történő bemutatása.

A tantárgy tartalma:

Különböző környezeti mintavételi technikák bemutatása, alkalmazása (levegő, talaj, iszap, víz).

Környezetszennyezés indikálására alkalmas élőlényközösségek monitorozása szennyezet felszíni víz, talaj, talajvíz rendszerekben.

A környezetkárosító anyagok lebontásának detektálási eljárásai a közösségi anyagcsere elemzésével.

Szubsztrát indukált respiráció elemzésén alapuló eljárások.

Respirometria alkalmazása a szennyezőanyag lebontási sebességének becslésére (CO2 termelés, metanogenezis mérése)

Szennyvíztisztító modellrendszer tervezése, különböző szennyvíztisztító telepek megtekintése, az alkalmazott tisztítási technológiák összevetésese

Kármentesítési mikrokozmosz kísérletek összeállítása.

Kármentesítési helyszín szemrevételezése az alkalmazott technológiák részletes elemzése.

____________________________________________________________________

 

Kötelező irodalom

Szabó, I. M. 1998. A bioszféra mikrobiológiája I-III. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Benedek , P.(szerk) 1990. Biotechnológia a környezetvédelemben. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.

Tanszéki munkacsoport által összeállított Gyakorlati Útmutató.

Németh, T. (szerk) 2001. Kármentesítési kézikönyv 4. Környezetvédelmi Minisztérium, Budapest. http://www.kvvm.hu/szakmai/karmentes/kiadvanyok/karmkezikk4/index.htm

Ajánlott Irodalom

Frenchel,T. Blackburn,H.T.1979. Bacteria and Mineral Cycling. Academic Press.London.

Susanne, Ch, Gallé, L. 1998. Ecotehnie, sustainable development. Officina. Szeged.

 

 

 

Tantágy neve:

 

 

BIOSZFÉRA ANYAGCSERÉJE, BIOGEOKÉMIAI CIKLUSOK

Tantárgyfelelős neve:

Márialigeti Károly  egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

 kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

1. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1105

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

Cél a bioszféra biogeokémiai ciklusai főbb folyamatainak megismertetése, az anyag- és energiaforgalomban résztvevő mikrobioták közösségi szerkezetének, anyagcseréjének elemzése.

 

A tantárgy tartalma:

A prokarióták és a bioszféra koevolúciója.

Az energetikai anyagcsere alapjai.

A kemotrófia sablonja. Fermentáció és légzés. ATP rendszer.

A fototróf energetikai anyagcsere.

Autotróf széndioxid fixációs mechanizmusok. Calvin ciklus, reduktív citrátkör metilotrófia.

Biogeokémiai ciklusok és mikrobák. A globális kontroll jelensége.

C körforgalom, a C körforgalom módosulása az ember fellépésével. 

N körforgalom: fixáció, amonifikáció, nitrifikáció, denitrifikáció. N körforgalom változásai antropogén hatásra.

S körforgalom: kénbaktériumok, szulfátredukálók. Az S körforgalom és az emberi tevékenység.

A fémek biogeokémiai ciklusai Toxikus elemek körfolyamata.

A víz körforgalma. Vízmikrobiológiai alapok. A szennyvizek mikrobiológiája.

 

 

 

____________________________________________________________________

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Szabó, I.M. 1990. A bioszféra mikrobiológiája I-III.. Akadémiai Kiadó. Budapest.

Ajánlott irodalom:

Erickson, J.M. 1992. Photosynthesis and Chloroplast. In: Lederberg, J. Encyclopedia of Microbiology. Academic Press. San Diego.

Frenchel,T. Blackburn,H.T.1979. Bacteria and Mineral Cycling. Academic Press.London.

Susanne, Ch, Gallé, L. 1998. Ecotehnie, sustainable development. Officina. Szeged.

 


 


 

Tantárgy neve:

 

ÖKOLÓGIA

Tantárgyfelelős neve:

Kalapos Tibor  egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

1. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1106

Kontaktórák száma:

26

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

Megismertetni az élőlényközösségek szerveződésének, működésének és dinamikájának alapvető törvényszerűségeit, a Föld biom típusait, Magyarország élőhelyeit. Fölvázolni az emberi beavatkozás hatásait, ezek következményeit.

 

A tantárgy tartalma:

Ökológiai alapelvek.

Populációs alapjelenségek.  Populációdinamika, a populációméret szabályozása. Túlélési és termékenységi görbék, demográfia. Términtázat, életmenet stratégiák. Elemi populációs kölcsönhatások: interspecifikus kompetíció, predáció, parazitizmus, mutualizmus, kommenzalizmus, amenzalizmus.  A populációk környezet – tolerancia kapcsolatai és az ökológiai niche.

Az élőlényközösségek szerveződése, cönológiai alapfogalmak és alapjelenségek: fajgazdagság, diverzitás, asszociáltság, fidelitás. Szigetek élölényközösségeinek sajátosságai.  A társulások szerkezete és működése. A trofikus struktúra.

A közösségek időbeli változása: ciklikus jelenségek és szukcesszió. Az ökológiai rendszerek működése, stabilitása, a degradáció, ennek okai és következményei. A biológiai produkció, korlátozó tényezők. Magyarország ökológiai potenciálja.

A biogeográfia alapjai. A Föld biom típusai, a vegetációövek és a zonalitás.

Magyarország élőhelytípusai.

Az ökológiai indikáció elve és gyakorlati alkalmazásai. A környezetminőség fogalmának ökológiai értelmezése. Ökológiai hatásvizsgálatok. A környezetterhelés biológiai indikátorai, biológiai monitoring.

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest

Ajánlott irodalom

Pásztor E., Oborny B. 2007. Ökológia. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.

Szentesi, Á., Török, J. 1997. Állatökológia. ELTE TTK Egyetemi jegyzet. Eötvös Kiadó. Budapest.

 

 

Tantárgy neve:

 

TALAJTAN

Tantárgyfelelős neve:

Szalai Zoltán tud. főmunkatárs

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

2. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1203

Kontaktórák száma:

26

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

Ismertetni a talajképződést, a talaj fizikai és kémiai jellemzőit, és az emberi tevékenység hatását mindezekre.

Magyarország talajtípusainak ismertetése

Vázolni, a hazai talajpusztulást és talajvédelmet.

 

A tantárgy tartalma:

 

A talajképződést meghatározó, befolyásoló tényezők.

A talaj ásványos és szerves frakciójának sajátosságai

A környezet fizikai és kémiai tulajdonságainak szerepe a talajképződésben

A talajképző folyamatok.

Az emberi tevékenységek hatása a talajképződésre

Az emberi tevékenységek hatása a talajpusztulásra

Szervetlen és szerves szennyezőanyagok sorsa a talajokban

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom

Stefanovits, P. 1999. Talajtan. Mezőgazdasági Kiadó

Ajánlott irodalom

Kerényi, A. 1991. Talajerózió. Akadémiai Kiadó. Budapest

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest

Stefanovits, P. 1977. Talajvédelem, környezetvédelem. Mezőgazdasági Könyvkiadó. Budapest.

White, R.E. 2006. Principles and Practice of Soil Science. Blackwell,

 

 


 

 

Tantárgy neve:

 

KÖRNYEZETFIZIKA

Tantárgyfelelős neve:

Kiss Ádám egyetemi tanár

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

2. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1204

Kontaktórák száma:

26

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A biztonságos energiaellátás a következő évszázad egyik sorskérdése lesz. A kurzus ennek a kihívásnak a legfontosabb vonatkozásait, természettudományos hátterét kívánja bemutatni az energiatermelés környezeti vonatkozásaival együtt.

A tantárgy tartalma:

A tantárgy a társadalmak energiaellátásának fizikai alapjait tekinti át. A probléma tudatosításánál rámutatunk az emberi közösségek kialakulásának és fennmaradásának energetikai hátterére. A mai világ bonyolult, modern társadalmai csak a közösségek nagymértékű energiafogyasztásával tarthatók fenn.

A bevezetés után áttekintjük a jelenlegi energiaellátási szerkezetet. Foglalkozunk a  fosszilis és a megújuló energiahordozók földtudományi és fizikai vonatkozásaival. A bizonyosan kimerülő ásványi források környezeti károkozásainak bemutatása után az energiatakarékosság lehetőségeivel és annak társadalmi és fizikai alapjaival foglalkozunk.

Ezután sorra vesszük a megújuló energiaforrások fizikai alapjait. Így áttekintjük a napenergia közvetlen alkalmazásának lehetőségeit, valamint a napenergia közvetett alkalmazásában rejlő energiatermelési lehetőségeket, a víz, a szél, a hullámenergia és a biotömeg energetikai alkalmazásait. Tárgyaljuk a geotermikus energiafelhasználás lehetőségeit és foglalkozunk az ár-apály jelenségben rejlő energiatermeléss lehetőségével. ― Elemezzük a nukleáris energia felhasználását mind a hasadási és mind a fúziós folyamatok oldaláról. Részletesen foglalkozunk a hasadásos energiatermelés mai állapotával és tárgyaljuk a nukleáris  fűtőanyagciklus főbb elemeit. ― Összegezzük a fúziós energiatermelés fizikai hátterét, lehetőségeit.

Kötelező irodalom

Az előadás fóliái az Interneten

Vajda, Gy. 2001. Energiapolitika, Magyarország az ezredfordulón sorozatban. Magyar Tudományos Akadémia. ISBN 9635082711

Kerényi, A. 2003. Környezettan. Mezőgazda Kiadó. ISBN 9639358908

Vajda, Gy.2004. Energiaellátás ma és holnap, Magyarország az ezredfordulón sorozatban. MTA Társadalomtudományi Központ. ISBN 9635084242

Vajda, Gy. 2009. Energia és társadalom, Magyarország az ezredfordulón sorozatban. MTA Társadalomtudományi Központ. ISBN 97896350857051

Ajánlott irodalom

Boeker,E., van Grondelle,R.1999. Environmental Physics, Wiley & Sons. ISBN 0 471 997803

Diekmann,B. Heinloth,K. 1997. Energie. Teubner Studienbücher. ISBN  3-519-13057-2


 

 

Tantárgy neve:

 

DEMOGRÁFIA

Tantárgyfelelős neve:

Illés Sándor  tudományos főmunkatárs

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

3. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1301

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

A népességnövekedés és az eltartóképesség összefüggésének megismertetése.

A világnépesség alakulásának,

Európa és Magyarország népességi jellemzőinek áttekintése,

a népességnövekedés következményeinek körvonalazása.

 

A tárgy tartalma:

 

A világnépesség növekedése és területi eloszlása.

A Föld eltartóképessége.

Prognózisok a világnépesség alakulására.

Népességi jellemzők Európában, országok közötti különbségek.

Demográfiai átmenet Magyarországon.

Kilátások 2050-ig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Ajánlott irodalom

Becsei, J. 2004. Népességföldrajz. Ipszilon Kiadó. Békéscsaba.

Kovács, Z. 2002. Népesség és településföldrajz. ELTE Eötvös Kiadó.  Budapest.

Rédei, L.M. 2001. Demográfia. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.

 

 


 

 

Tantárgy neve:

 

ÖKOLÓGIAI ANTROPOLÓGIA

Tantárgyfelelős neve:

Bodzsár Éva egyetemi tanár

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

3. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1302

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

Ismertetni az ökológiai megközelítés szükségességét és lehetőségét, a Homo sapiens filogenetiakai örökségét. Áttekinteni az egyedfejlődés kritikus korszakait, ezzel összefüggésben  a természettisztelő, környezetkímélő magatartás kialakításának lehetőségeit.

A tantárgy tartalma:

Az ember bioszociális lény. Humánspecifikus interakciók: a manipulatív és a kommunikatív tevékenység, absztrakt fogalmi gondolkodás.

A Homo sapiens biológiai kapacitása: kultúrára /a közvetítő rendszerek: tárgyi kultúra, nyelv, intézmények, értékrend létrehozására, működtetésére, továbbfejlesztésére való kapacitás. A biológiai kapacitás /genetikai, fenotípusos/ és a közvetítő rendszerek komplementaritása.

Humánspecifikus tanulásra való programozottság. A biológia kapacitás manifesztumai: egészség, alkotóképesség, értékrend. Az agy differenciális specializációja.

A Homo sapiens filogenetikai öröksége.

Humán populációk. A biológiai kapacitás és a történelem: biológiai -kulturális diverzitás, tolerancia.

A biológiai kapacitás szerveződése az egyedfejlődésben. Az egyedfejlődés intervallumának kiterjesztése: a genetikai és a fenotípusos kapacitás, reakciónorma.

Az egyedfejlődés kritikus korszakai: a normális /optimális/ fejlődés belső és külső feltételei, az egyén egészsége, alkotóképessége, értékrendje, viselkedésmódja.

 a./ az ivarsejtkeletkezés és a genetikai kapacitás összefüggései, genetikai rendellenességek.

b./ a biológiai érés kritikus korszakai /embrionális fázis/, anatómiai, élettani rendellenességek

 c./ a biológia-pszichés-szociális érés kritikus korszakai, érés-tanulás /posztembrionális fázis, pszichoszomatikus, szociális rendellenességek. A tanulás mint idegélettani folyamat, a tanulás mint pedagógiai folyamat, összefüggésük.

 d./ a felnőtt társadalom /mindenkori kormány,család,iskola,tömegkommunikáció/felelőssége

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Ajánlott irodalom

Buda, B. 1988. A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó. Budapest.

Susanne, Ch., Gallé, L. 1998. Ecotechnie. Officina. Szeged.


 

 

Tantárgy neve:

 

IMMUNOLÓGIA

Tantárgyfelelős neve:

Kacskovics Imre egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

3. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1303

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

Ismertetni a szennyezett környezet hatásait az egészségre. Áttekinteni az immunrendszer szerepét, a megváltozott környezet hatásait, a környezetegészségügyi hatásvizsgálat módozatait, jelentőségét. 

 

A tantárgy tartalma:

A környezet hatásai az emberi egészségre: az egészséget befolyásoló tényezők.Táplálkozási lánc,  táplálkozási csapda. Munkahelyen és környezetben ható károsító tényezők.

Népbetegségek régen és ma: fertőző és nem fertőző betegségek. Rizikócsoportok felismerésének szempontjai. A környezeti ártalmak prevenciói.

Az immunrendszer és az egészség. Alapvető fontosságú molekulák, sejtek, szervek.

Az immunválasz mechanizmusai: sejtes, humorális immunválasz, az idegrendszer és az immunrendszer működésének analógiája.

Az immunrendszer, mint a külső és a belső környezet egyensúlyának fenntartója.

Fertőző és autoimmun betegségek.

Természetes és szerzett immunitás, túlérzékenységi reakciók.

A pszichoszomatika helye a mai orvoslásban.

A pszicho-vegetatív kölcsönhatások biológiai alapjai.

A környezet és az egyén viszonyának tükröződése a testi folyamatok szintjén.

Környezetegészségügyi hatásvizsgálat.

 Környezetepidemiológiai alapfogalmak.

A jelenlegi helyzet felméréséhez felhasználható adatok: mortalitási, morbiditási adatok, biológiai markerek, demográfiai adatok.

A kockázat becslése. Rizikómenedzselés.

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Ajánlott irodalom

Falus,A. 1997.Immunológia:élettani és celluláris alapok. Semmelweis Kiadó. Budapest.

Gergely, J., Erdei, A. 1998. Immunológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Petrányi, Gy. 1986. Az immungenetika alapjai. Medicina Kiadó. budapest.


 

 

Tantárgy neve:

 

PSZICHOVEGETATÍV FOLYAMATOK

Tantárgyfelelős neve:

Bárdos György  egyetemi tanár

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

3. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1304

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

A környezet és a belső állapot, a pszichovegetatív folyamatok és a pszichoszomatikus betegségek ismertetése.

 

A tantárgy tartalma:

 

A külső környezet tagozódása és főbb jellemzői:

-természeti környezet,

-épített (mesterséges) környezet,

-mentális környezet.

A belső környezet szabályozásának alapjai: a zsigeri afferentáció, a zsigerek felé irányuló efferentáció, pszichofiziológiai reaktivitás

A pszichoszomatikus betegségek keletkezésére vonatkozó általános elképzelések: pszichoanalitikus és pszichofiziológiai megközelítés; a dinamikus-pszichopatológiai irányzatok; a bio-pszicho-szociális megközelítés.

A betegségkeletkezés szocio-kulturális háttere: megküzdés és családműködés

A pszichoszomatikus betegségek terápiája:

-hagyományos orvosi eljárások;

-speciális (viselkedés terápiás) eljárások;

-életmód-terápiák

Betegség és társadalom: evolúció és kulturális fejlődés.

Mit lehet tenni??

 

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest.

Ajánlott irodalom

Ádám, Gy. 1972. Pszichofiziológia. Gondolat Kiadó. Budapest.

Ádám, Gy. 2004.  A rejtőzködő elme. Vincze Kiadó, Budapest.

Bárdos, Gy. 2003. Pszichovegetatív kölcsönhatások. Scolar. Budapest

 


 

 

Tantárgy neve:

 

KÖRNYEZETGAZDASÁGTAN

Tantárgyfelelős neve:

Marjainé Szerényi Zsuzsanna egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

4. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1407

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

 

Tantárgy célja, célkitűzése:

Ismertetni a gazdaság és a környezet kapcsolatát leíró közgazdasági folyamatokat, a környezet védelmének optimalizálására szolgáló elméleti ismereteket, valamint a természeti erőforrások használatát jellemző legfontosabb összefüggéseket.

 

A tantárgy tartalma:

 

A fenntartható fejlődés közgazdasági megközelítése.

Erős és gyenge fenntarthatóság.

A fenntarthatóság mérésének lehetőségei.

Alternatív fejlődési mérőszámok.

A környezetszennyezés gazdaságtana.

Az externália optimális nagysága.

Az externáliák optimalizálásának elméleti megközelítései.

A természeti erőforrások gazdaságtana.

A kimerülő és a megújuló erőforrások optimális használata.

A közgazdasági környezetértékelés fogalmai, módszerei.

 

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom

Szlávik, J., Valkó, L. 1995. Környezetgazdaságtani alapismeretek. NSzI. Budapest.

Ajánlott irodalom

Kerekes, S. 2007 A környezetgazdaságtan alapjai. Aula. Budapest.

Marjainé Szerényi, Zs., Bisztriczky, J., Csutora, M., Kocsis, T. 2008. Környezetgazdaságtan példatár. Aula. Budapest.

 

 


 

 

Tantárgy neve:

 

KÖRNYEZETBARÁT  TECHNOLÓGIÁK

Tantárgyfelelős neve:

Bérczi Szaniszló egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

3. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1306

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

Ismertetni azokat a környezeti és technológiai folyamatokat, amelyek segítenek áttekinteni a környezet terhelését és azokat is, amelyekkel csökkenthetjük a környezet szennyezésének mértékét

A tantárgy tartalma:

A Föld szerkezete, anyagi különös tekintettel a geoszférák közötti kölcsönhatásokra.

A földi környezet leegyszerűsített és összetett áramlásai. Összehasonlítás néhány szomszédos bolygófelszíni környezet hasonló folyamataival.

Mérési módszerek a környezeti áramlások vizsgálatában.

Anyagátalakító egyszerű, és összetett technológiák. Technológia-váltás.

A környezeti áramlások vs. technológiai áramlások mátrix.

A Hunveyor űrszonda modell és a vele végezhető környezeti mérések.

Egy város iparának és környezeti áramainak összehasonlítása.

A környezetbarát technológiák fogalma.

A környezetvédelem elvei, megvalósításának technológiai vonatkozásai.

Környezetsavasodás a Földön és az egykori Marson.

Az épített környezet védelmének technológiai vonatkozásai.

Vízminőség mérése és védelme. Hulladékcsökkentő technológiák.

Hulladékok hasznosításának lehetőségei másodnyersanyagként: megújuló technológiák.

A komplex gondolkodásmód és a rendszerszemlélet jelentősége a környezettudatos magatartás kialakításában.

 

Kötelező irodalom

Bérczi Sz., 1985. Anyagtechnológia I. Tankönyvkiadó. Budapest.

Bérczi Sz., Cech, V. Hegyi S. 1991. Anyagtechnológia II.. Pécsi Egyetemi Kiadó. Pécs.

Ajánlott irodalom

Kerényi, A. 1995. Általános környezetvédelem. Globális gondok, lehetséges megoldások. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged.

Bonnyai, Z., Hajdú, A., Olessák, D., Répási, G. 1990. Hulladékgazdálkodás. Környezetgazdálkodási Kiadvány. Budapest.

 


 

 

Tantárgy neve:

 

AGRÁRÖKOLÓGIA,  TÁJKUTATÁS

Tantárgyfelelős neve:

Barczi Attila  egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás + gyakorlat

Számonkérés módja:

EA: kollokvium GY: háromfokozatú

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

3. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1305

Kontaktórák száma:

26

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

Elemezni a mai mezőgazdáság okozta környezeti problémákat, fölvázolni a holisztikus mezőgazdálkodás alapvető jellemzőit, a kivitelezés nehézségeit.

A tájkutatás, tájváltozás alapvető faktorainak ismertetése.

 

A tantárgy tartalma:

A mezőgazdaság holisztikus szemlélete. Történeti áttekintés.

Természetes formációk és a belőlük származó művelési módok.

A talaj termőképessége, Magyarország agroökológiai potenciálja.

Mezőgazdaság és környezetszennyezés, amit a mezőgazdaság okoz és amit elszenved.

Alternatív mezőgazdasági rendszerek és módszerek, biogazdálkodás és változatai. Műtrágyázás, növényvédőszerek és környezeti-, egészségügyi hatásaik.

Biomassza-hasznosítás, energia a növényekből, hulladékok hasznoítása.

A Föld eltartóképessége. Mozaikok a jövőből: biogáz, szennyvízkezelés, geotermikus enrgia, napenergia, önellátás a kertből.

Tájkutatás, tájértékelés. A tájak szerkezete és dinamikája, fejlődése, különböző léptékű megváltozása.  A társalom tájátalakító hatása. a táj adottságainak, állapotának feltárása. a tájak optimális hasznosítása. Táj és környezet.

 A tájkutatás módszerei, irányzatai. A tájkutatás Magyarországon.

 

 

Kötelező irodalom

Ángyán, J.,  Menyhért, Z. (szerk.) 1997. Alkalmazkodó növénytermesztés, környezet- és tájgazdálkodás. Szaktudás Kiadó Ház. Bp., ISBN 963 9553 14 X

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest

Ajánlott irodalom

Fülöp, Gy., Szilvácsku, Zs. 2000. Természetkímélő módszerek a mezőgazdaságban MME Jegyzet.

Kerényi, A. 1995. Általános környezetvédelem. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged

Mizrahi, A. 1988. Biotechnology in Agriculture. Alan R. Liss. Inc., New York.

 

 


 

 

Tantárgy neve:

 

KÖRNYEZETFÖLDTAN

Tantárgyfelelős neve:

Orsovai Imre

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

2. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1201

Kontaktórák száma:

26

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

Fölvázolni a bányászatnak és a hulladékelhelyezésnek a földtani összefüggéseit. Ismertetni a talaj- és a vízvédelmi technológiákat, a kárelhárítás lehetőségeit

A tantárgy tartalma:

A környezetföldtan helye és szerepe a környezettudományban. Kapcsolatai más környezettudományi szakterületekkel.

A földtani közeg anyagi-felületi tulajdonságai, kölcsönhatásuk a vízzel, valamint szilárd és folyékony szennyeződésekkel. A víz és egyéb fluidumok tározódásának jellegzetességei, szorpciós folyamatok. A  víz és egyéb fluidumok mozgásának törvényszerűségei, szennyezőanyag transzport.

Környezetérzékenységi fogalmak: érzékenység, sérülékenység, veszélyeztetettség, CTB (chemical time bomb) effektus.

A talajvíz környezeti jelentősége, a hasznosítás lehetőségei, és környezeti korlátai. A rétegvíz környezeti vonatkozásai: só-, metán-, arzéntartalom. Geotermikus energiatermelés környezeti problémái. Karsztvízgazdálkodás, bányavízvédelem, mennyiségi és minőségi vonatkozások, környezeti hatások.

Hulladékgazdálkodás környezetföldtani kapcsolatai: hulladéklerakó helykiválasztása, természetes műszaki védelem, ásványi szigetelő és takaróanyagok minősítése. Szennyvízkezelés, szikkasztás, vízföldtani lehetőségek, környezetföldtani korlátok.

Környezetföldtani tényfeltárás céljai, módszerei, eszközei, környezeti mintavétel, mintakezelés, tárolás. Szennyezett földtani közegkármentesítésének lehetőségei, módszerei, korlátai, lehetőségei.

Környezetföldtani kockázatelemzés geológiai és hidrogeológiai alapjai, módszerei, kockázati prognózisok megbízhatósága.

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest

Ajánlott irodalom

Förstner, U. 1993. Környezetvédelmi Technika. Springer Hungarica. Budapest

Árvai, J. 1992. Hulladékgazdálkodási kézikönyv. Műszaki Könyvkiadó. Budapest

 

 


 

 

Tantárgy neve:

 

KÖRNYEZETKÉMIA

Tantárgyfelelős neve:

Salma Imre  egyetemi tanár

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

2. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1202

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A környezetünkben lezajló kémiai és fizikokémiai folyamatok korszerű szemléletének kialakítása.

 

A tantárgy tartalma:

 

Föld energiamérlege: a napsugárázás és hősugárzás eloszlás a Földön, globális áramlások létrejötte és jelentősége, a klíma kialakulása, változása, üvegházhatás, antropogén hatások és tendenciák

Főbb biogeokémiai ciklusok: anyagtranszport a szférák között, enogén és exogén ciklusok néhány példájának bemutatása, a víz körforgása, antropogén behatások

Levegőkémia: a légkör kialakulása és szerkezete, a légkörben lejátszódó környezeti folyamatok tulajdonságai és kémiai jellemzése, légköri sugárzásátvitel, kémiai reakciók a troposzférában és a sztratoszférában, az ózon és OH gyök reakciói, ózonlyuk, légköri aeroszolok jellemzése és szerepe, fotokémiai szmog, levegőszennyezés

Vízkémia: óceánok és édesvizek, a felszíni vizekben lejátszódó környezeti folyamatok tulajdonságai és kémiai jellemzése, komplexképzés, üledékek kialakulása, biokémiai folyamatok, vízkezelési eljárások, vízminőség

 

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest

Ajánlott irodalom

Papp, S., Kümmel, R. 1992. Környezeti kémia. Tankönyvkiadó. Budapest.

Mészáros, E. 1994. Bevezetés a környezettanba. Veszprémi Egyetemi Kiadó. Veszprém.

Manahan, S.E. 1999., 2004. Environmental chemistry. Lewis, Boca Raton.

 


 



 

Tantárgy neve:

 

KÖRNYEZETKÉMIA

Tantárgyfelelős neve:

Salma Imre, egyetemi tanár

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

gyakorlat

Számonkérés módja:

 háromfokozatú

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

2. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke4201

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

3

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A Környezetkémia előadások ismeretanyagának kiegészítése néhány gyakorlati megoldással

 

A tantárgy tartalma:

 

Légszennyező gázok és aeroszol mintavételi, mintagyűjtési és mérési módszereinek megismerése és helyes alkalmazásának feltételei.

A mérések célja és menete.

A hatósági irányszámokhoz való viszonyítás.

 

A vízminőség ellenőrzésére szolgáló fontosabb műszeres analitikai módszerek bemutatása.

-Vizsgálatok TOC és TXRF módszerekkel.

-A KOI és BOI meghatározásának gyakorlati eljárása.

 

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom

Laboratóriumi gyakorlatok leírása

Ajánlott irodalom

Papp, S., Kümmel, R. 1992. Környezeti kémia. Tankönyvkiadó. Budapest.

Mészáros, E. 1994. Bevezetés a környezettanba. Veszprémi Egyetemi Kiadó. Veszprém.

Manahan, S.E.:2004. Environmental chemistry, Lewis, Boca Raton.

 

 


 


 

Tantárgy neve:

 

DÖNTÉSELMÉLET

Tantárgyfelelős neve:

Szántó Richard egyetemi adjunktus

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

3. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1401

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

3

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

A tárgy oktatásának célja, hogy a diákok megismerjék, és jártassági szinten elsajátítsák a döntéselmélet legfontosabb fejezeteit, a döntésmódszertan alapjait, a döntés-előkészítés és a döntéshozatal technikáit.

Ennél fogva – az általános elvi bevezetés után – különböző valós problémák elemzése kapcsán  a kurzus bepillantást enged a döntéselmélet főbb iskoláinak munkájába, illetve olyan módszertani eszközöket mutat be, melyeket ezek az irányzatok alkalmaznak.

 

A tantárgy tartalma:

 

A problémamegoldás elmélete

Döntéselméleti felfogásmódok, irányzatok

A korlátozott racionalitás elmélete

A döntéshozatal pszichológiája

Csoportos döntések

Konfliktusmenedzsment

Társadalmi döntések

Döntések és etika

 

 

 

Kötelező irodalom

Zoltayné Paprika, Z. 2005. Döntéselmélet. Alinea Kiadó, Budapest.

Ajánlott irodalom

Gladwell, M. 2005. Ösztönösen. HVG Kiadó, Budapest.

March, J. 2000. Bevezetés a döntéshozatalba. Panem Kiadó, Budapest.

Mérő, L. 2001. Új észjárások, Tericum Kiadó, Budapest.

 

 

 


 

 

Tantárgy neve:

 

DÖNTÉSELMÉLET

Tantárgyfelelős neve:

Szántó Richard egyetemi adjunktus

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

gyakorlat

Számonkérés módja:

háromfokozatú

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

3. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke4401

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

 2

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

Kockázat mellett hozott döntések.

A döntéshozatal módszertana.

A gyakorlatok 4-6 fős munkacsoportok által végzendő

-gyakorlati jelentőségű környezeti problémák, döntési szituációk megoldási lehetőségeinek vizsgálatát,

-illetve a megoldási változatok kimunkálását jelentik.

 

A tantárgy tartalma:

 

Kockázat mellett hozott döntések.

A döntéshozatal módszertana.

 

Egy maximálisan 10 oldalas esszé elkészítésének keretében - egy tetszőleges döntési szituáció elemzése.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom

Zoltayné Paprika, Z. 2005. Döntéselmélet. Alinea Kiadó, Budapest.

Ajánlott irodalom

Crainer, S. 2004. A 75 legjobb üzleti döntés, Alinea Kiadó, Budapest.

Engländer, T. 1999. Viaskodás a bizonytalannal, Akadémiai Kiadó, Budapest. Schwartz, B. 2006. A választás paradoxona. Lexecon Kiadó, Győr.

 

 

 

 

 

Tantárgy neve:

 

ENERGIAGAZDÁLKODÁS

Tantárgyfelelős neve:

Munkácsy Béla  adjunktus

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

4. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1402

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

3

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A népességnövekedés egyik következménye az energiaszükséglet növekedése. A különböző energiahordozók használatának vannak negatív következményei mind a természeti környezetre, mind az emberre.

 A tárgy célja ezek összevetése, valamint a környezetkímélő energiatermelés néhány technológiai lehetőségének ismertetése.

 

A tantárgy tartalma:

Életciklus elemzés az energiaszektorban. Az energiagazdaság hatása a környezet állapotára.

Hatékonyság az energiaszolgáltatásban és energiafogyasztásban. Az életmód és az energiahatékonyság.

A fosszilis energiahordozókat felhasználó és az atomerőművek okozta környezeti ártalmak.

A megújuló energiaforrások és alkalmazásuk.

A hulladék, mint megújuló energiahordozó.

Környezetszabályozás az energiagazdaságban. Jogi (környezethasználat engedélyezése, egyezmények), gazdasági (kibocsátás-kereskedelem, adók, díjak) és műszaki szabályozás (határértékek, címkézés) gyakorlata. 

 

 

Kötelező irodalom

Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia (2008-2025)  Nemzeti Környezetvédelmi Program.

Ajánlott irodalom

Helweg-Larsen, T., Bull, J. 2007. Zero Carbon Britain. Centre for Alternative Technology, Machynlleth, Powys, Wales,

Munkácsy B. (szerk.) 2008. Az energiagazdálkodás és az emberi tényező. G-Print Bt. Szigetszentmiklós.

Roberts, P. 2004. Az olajkorszak vége. Egy bizonytalan világ kezdetén. HVG könyvek.

 


 

 

Tantárgy neve:

 

TERMÉSZETVÉDELEM

Tantárgyfelelős neve:

Standovár Tibor  egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

4. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1403

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A természetvédelem fogalmának, feladatainak megismerése. A természeti értékek megőrzését célzó tevékenység tudományos hátterének megismerése. Magyarország védett természeti értékeinek megismerése.

 

A tantárgy tartalma:

Mi a természetvédelem és a természetvédelmi biológia viszonya?

A biológiai sokféleség meghatározása, formái és a biodiverzitás megoszlása a Földön

Kihalás és a kihalással való veszélyeztetettség

Az élőhelyek pusztulása, fragmentációja és leromlása

A kis populációk problémái

A populációvédelem elméleti és gyakorlati alapjai

A védett területek típusai, Magyarország védett területei

Természetvédelmi kezelés

A természet megőrzését szolgáló jogi eszközök

,

 

Kötelező irodalom

Standovár, T., Primack, R. B 2001. A természetvédelmi biológia alapjai. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.

 

Ajánlott irodalom

Kerényi, A. 2003. Európa természet- és környezetvédelme. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest

Horváth, F. és mtsai 2003. Európai jelentőségű természeti területeink felmérése és értékelése - MTA ÖBKI

Demeter, A.2002.Natura 2000.Európai hálózat a természeti értékek megőrzésére ÖKO Rt

 


 

 

Tantárgy neve:

 

KÖRNYEZETJOG, KÖRNYEZETPOLITIKA

Tantárgyfelelős neve:

Holovács Gabriella

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

4. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1404

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

A környezet- és a természetvédelem jogi szabályozásának, a környezet és természetvédelem szervezetének ismertetése.

A magyar és a nemzetközi környezetjog áttekintése. 

 

A tantárgy tartalma:

 

Általános jogi alapismeretek.

A környezet- és természetvédelem jogi szabályozásának történeti áttekintése.

Hatályos környezetjog, helye a magyar jogrendszerben.

A környezetjog, és a politika szerepe a környezetvédelemben.

A környezet- és természetvédelem szervezete, közigazgatási, önkormányzati feladatok, hatáskörök.

Nemzetközi környezetjog, nemzetközi egyezmények, jogharmonizáció.

Környezeti elemek (levegő és zajvédelem, vízminőségvédelem, hulladékgazdálkodás, talajvédelem stb.) védelme, jogi szabályozása.

Szankcionálás a környezetjogban.

 

 

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom

Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest

Ajánlott irodalom

Bakács, T. 1992. Magyar környezetjog. Springer Hungarica Kiadó Kft. Budapest.

Bándi, Gy. 1995. Környezetvédelmi kézikönyv. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest

 


 

 

Tantárgy neve:

 

KÖRNYEZETI NEVELÉS

Tantárgyfelelős neve:

Böddiné Schróth Ágnes

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

gyakorlat

Számonkérés módja:

háromfokozatú

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

4. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1405

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

3

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

Megismertetni a hallgatókat az iskolai és más területeken folyó környezeti nevelés tartalmával, formáival, lehetőségeivel. Ezáltal bemutatni, hogy a környezettudatos életforma kialakítása a családok, az iskola és az egész társadalom közös feladata. A környezeti problémák megoldása csak olyan emberekkel lehetséges, akik szeretik és ismerik a környezetüket, valamint hajlandók tevékenyen részt is vállalni védelmében

A tantárgy tartalma:

A környezeti nevelés szükségessége, helye, szerepe a tantárgyak rendszerében. A fenntarthatóság pedagógiája.

Környezeti nevelés a tantárgyakon belül vagy önálló egységként?

A környezeti nevelés módszerei: interaktív tanulási módok.

A szakköri munka, a terepmunka megszervezése.

Komplex környezeti nevelési táborok különböző típusainak szervezése, programja. Az erdei iskola lényege, szerepe az oktatás folyamatában.

Hulladékkezelés és gyűjtési akciók az iskolában

Civil szervezet kapcsolata az iskolával, mentőakciók nevelési feladata és szervezése

 

 

Ajánlott irodalom

Czippán, K. 2001. Kerettantervi segédlet a környezeti neveléshez, a könyvtárhasználathoz és az egészségneveléshez. Oktatási Minisztérium. Budapest.

Gulyás, P., Tóth, A., Vida, G. 1999. Kultúra, nevelés. Oktatás, környezet. Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete. Budapest,

Gulyás, P. Láng, E. Vizy, I. 1997. Természetvédelem és környezetvédelem a nevelésben. Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete. Budapest.

Lehoczky, J. 1999. Iskola a természetben, avagy A környezeti nevelés gyakorlata. RAABE Kiadó. Budapest.

Vásárhelyi, T., Victor, A. 2003. Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület. Budapest.

Schróth, Á.(szerk.) 2004. Környezeti nevelés a középiskolában. Trefort kiadó. Budapest

 


 

 

Tantárgy neve:

 

FENNTARTHATÓ  TÁRSADALOM

Tantárgyfelelős neve:

Takács-Sánta András  egyetemi adjunktus

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

előadás

Számonkérés módja:

kollokvium

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

4. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke1406

Kontaktórák száma:

13

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

A környezeti problémák hátterében álló fő társadalmi okok, valamint ezek enyhítési lehetőségeinek szisztematikus bemutatása.

 

A tantárgy tartalma

 

A módosított Holdren-Ehrlich-Commoner-formula bemutatása.

A közlegelők tragédiája modell bemutatása.

A módosított Holdren-Ehrlich-Commoner-formula tényezőinek globális trendjei és csökkentésük lehetőségei.

A közlegelők tragédiája elkerülésének alapvető lehetőségei.

Az energiaforrások típusai, környezeti hatásai és kívánatos trendjei.

A megújuló energiaforrások terjedésének lehetőségei.

Az energiahatékonyság és az energiatakarékosság módszerei.

 

 

 

 

 

 

 

Kötelező  irodalom

Takács-Sánta, A. 2008. Bioszféra-átalakításunk nagy ugrásai.  Budapest. L’Harmattan Kiadó.

Takács-Sánta,  A. 2009. Kiútlehetőségek a környezeti válságból – Vázlat a közlegelők tragédiája elkerülésének lehetőségeiről.  Kovász, XIII(1-4). 3-12.

Ajánlott irodalom

Korten, D. C. 1996. Tőkés társaságok világuralma. Budapest. Kapu Kiadó.

Pataki, Gy., Takács-Sánta, A. (szerk.) 2004. Természet és gazdaság – Ökológiai közgazdaságtan szöveggyűjtemény. Budapest. Typotex Kiadó.

Smil, V. 2003. Energy at the Crossroads.  Cambridge. MIT Press.

 

 


 

 

Tantárgy neve:

 

TEREPGYAKORLAT

Tantárgyfelelős neve:

Kalapos Tibor  egyetemi docens

Tantárgy besorolása:

kötelező

Oktatás formája:

gyakorlat

Számonkérés módja:

háromfokozatú

Tárgyfelvétel ajánlott ideje:

2. félév

Előtanulmányi feltétel:

-

Tantárgy kódja:

beke4202

Kontaktórák száma:

39

Kreditszám:

4

A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása

Tantárgy célja, célkitűzése:

 

Egy-egy tájegység vagy terület ökológiai, természetvédelmi, földtani, talajtani, meteorológiai, geográfiai, kultúrtörténeti és a környezeti nevelésben hasznosítható szempontjainak áttekintése.

Terepen elvégezhető ökológiai, földtani, kémiai, talajtani, mikrobiológiai, meteorológia vizsgálatok.

Gyár és üzemlátogatások.

 

Tárgy rövid leírása:

 

A szaktárgyi előadások elméleti ismeretinek néhány gyakorlati alkalmazása, egy-egy objektumon több tárgy ismeretanyagának komplex áttekintése: meteorológia, környezetföldtan, talajtan, ökológia, természet- és környezetvédelem.

Gyorsan végrehajtható, egyszerű mérési és megfigyelési eljárások elsajátítása.

Konkrét esettanulmányok keretében a helyszínen ismerkedhetnek meg a hallgatók többek között a következő témakörökkel:

-kommunális hulladékok elhelyezése és kezelése,

-ivóvíz előállítása,

-szennyvíz tisztítása,

-talajerózió és talajvédelem,

-egyes természetvédelmi területek aktív kezelésének gyakorlata,

-fenntartható gyep- és erdőgazdálkodás.   

 

 

 

 


 

7. Az értékelési és ellenőrzési módszerek, eljárások és szabályok, valamint a minőségbiztosítás módjának bemutatása

Az elméleti tantárgyak kollokviummal (ötfokozatú érdemjeggyel) záródnak, a számonkérés formája lehet szóbeli és/vagy írásbeli, a követelményeket a tantárgyleírások tartalmazzák, illetve az oktatók határozzák meg.

A laboratóriumi gyakorlatok értékelése háromfokozatú minősítéssel történik, az ellenőrzés lehet szóbeli és/vagy írásbeli. A részletes követelményeket a tantárgyleírások tartalmazzák.

Az ellenőrzési és értékelési formák féléves bontása

Ellenőrzés, értékelés formája

Összesen

Félévi bontásban

1.

2.

3.

4.

Szigorlat

1

-

1

-

-

Kollokvium

19

5

4

6

4

C típusú kollokvium

4

1

-

-

3

Háromfokozatú értékelés

4

1

2

-

1

Összesen

28

7

7

6

8

A szakdolgozat

A hallgatók tanulmányaik lezárásaként – a záróvizsgát megelőzően - szakdolgozatot készítenek, amelynek tárgyát a továbbképzés valamelyik ismeretköréből kell választaniuk. A szakdolgozat elkészítését önálló munka előzi meg, melynek során a hallgató - a témavezetője irányításával – feldolgozza a választott terület szakirodalmát, elsajátítja és alkalmazza a szükséges vizsgálati módszereket, eredményeit a tudomány által megkívánt módon feldolgozza és értékeli. A több éve tanító tanárok összegzik, beépítik saját tapasztalataikat is. A szakdolgozatot a bírálók és az államvizsga bizottság együttesen egy érdemjeggyel minősíti.

A záróvizsga

A záróvizsgára bocsátás feltételei

·      A tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése.

·      Az óra- és vizsgatervben előírt valamennyi kreditpont megszerzése.

·      A szakdolgozat elkészítése, határidőre történő benyújtása, és a bírálók által való elfogadása

A záróvizsga része

·      a szakdolgozat megvédése és

·      a képzés ismeretanyagát magába foglaló komplex szóbeli vizsga.

 

Az oklevél minősítésének számítási módja

Az oklevél minősítése az alábbi részeredmények azonos súlyozású átlagolása alapján történik:

·      az szóbeli záróvizsga eredménye,

·      a szakdolgozat érdemjegye,

·      a komplex szigorlat érdemjegye

·      a félévek során érdemjeggyel teljesített tantárgyak átlaga.

" HKR 297.      §

(1) Az oklevél minősítésének meghatározási módja:

·      Kiváló 4.51-5.00

·      Jó 3.51-4.50

·      Közepes 2.51-3.50

·      Elégséges 2.00-2.50

·      (2) Kitüntetéses oklevelet kap az a hallgató, aki záróvizsgáján jeles eredményt ért el, szakdolgozatának, szigorlatának osztályzata jeles, tanulmányi átlaga valamennyi félévben legalább 4.51, továbbá javított osztályzatai között közepesnél alacsonyabb nincsen."

 

A szakképzés minőségbiztosítása

A szakirányú továbbképzés minőségbiztosításának főbb szempontjai:

·      szakmailag kompetens, szakterületén kiváló oktatók részvétele az elméleti és a gyakorlati képzésben,

·      az oktatói munka hallgatói véleményezése az ELTE Minőségfejlesztési Szabályzatának megfelelően,

·      az elméleti ismeretek és a gyakorlati tananyagok rendszeres felülvizsgálata és a legújabb kutatási eredményekkel történő kiegészítése.

8. A korábban szerzett ismeretek, gyakorlatok beszámításának rendje

A képzés szerkezetének (BA/BSc, MA/MSc) közelmúltban történt megváltozása miatt a beszámítható tantárgyak megfeleltetése az ELTE SzMSz HKR kreditátviteli előírásainak megfelelően, egyéni elbírálás alapján történik. A kreditátvitelt a tantárgyfelelős véleménye alapján a szakfelelős engedélyezi és a Kari Kreditátviteli Bizottság hagyja jóvá.

 

9. A képzés költségterve a 4. sz. függelék szerint, csatoltan.

 


 

 

10.              A Kar vezetőjének nyilatkozata

 

 

 

Az ELTE Természettudományi Kar dékánjaként kijelentem, hogy a képzés indításához szükséges szellemi és tárgyi kapacitás a karon rendelkezésre áll. Az oktatásszervezés feladatait az ELTE TTK Tanulmányi Osztályán tevékenykedő munkatársai látják el. A képzés min. 10 hallgató jelentkezése esetén indítható.

 

 

 

 

 

 

 

Michaletzky György

dékán

ELTE TTK

 

 

 

Budapest, 2010.

 

 

 

                                                              Márialigeti Károly

                                                                                      habil. tanszékvezető docens, D.Sc.

 

 

 

4. sz. függelék

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Természettudományi Kar