EÖTVÖS
LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
EMBER ÉS
KÖRNYEZET
SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
indítási kérelme, képzési programja
TERMÉSZETTUDOMÁNYI
KAR
BIOLÓGIAI INTÉZET
Mikrobiológiai Tanszék
2010.
EMBER ÉS
KÖRNYEZET
SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
indítási kérelme, képzési programja
1. A szakirányú
továbbképzés megnevezése
Ember és környezet szakirányú továbbképzési szak
2. A képzés
nyelve
Magyar
3. Az első
meghirdetés tanéve
2010/2011 tanév
4. A képzésért
felelős oktató megnevezése
Márialigeti
Károly habil. egyetemi docens D.Sc.
5. Az Ember és
környezet szak tantervét táblázatban összefoglaló, krediteket is megadó, óra és
vizsgaterv.
1.
félév |
Kontaktóra |
Előadás/ Gyakorlat |
Kredit |
Számon- kérés |
Bevezetés - ember és
környezet |
13 |
EA |
4 |
koll. |
Alapvető földtani
folyamatok |
13 |
EA |
4 |
koll |
Éghajlat, globális
klímaváltozás |
13 |
EA |
4 |
koll |
A bioszféra evolúciója |
13 |
EA |
4 |
koll |
A bioszféra
anyagcseréje, biogeo- |
|
|
|
koll |
kémiai ciklusok A bioszféra
anyagcsréje, biogeo-kémiai ciklusok Ökológia |
13 13 26 |
EA GY EA |
4 3 4 |
Koll H.fok Koll |
Összesen |
104 |
|
27 |
|
2.
félév |
Kontaktóra |
Előadás/ Gyakorlat |
Kredit |
Számon- kérés |
Környezetföldtan |
26 |
EA |
4 |
koll. |
Környezetkémia Környezetkémia |
13 13 |
EA GY |
4 3 |
koll H.fok |
Környezetfizika Talajtan |
26 26 |
EA EA |
4 4 |
C.koll koll |
Terepgyakorlat |
39 |
GY |
5 |
H.fok |
Föld globális
folyamatai |
|
|
7 |
szigorlat |
Összesen |
143 |
|
31 |
|
3.
félév |
Kontaktóra |
Előadás/ Gyakorlat |
Kredit |
Számon- kérés |
Demográfia |
13 |
EA |
4 |
koll. |
Ökológiai antropológia |
13 |
EA |
4 |
koll |
Pszichovegetatív
folyamatok |
13 |
EA |
4 |
koll |
Immunológia |
13 |
EA |
4 |
koll |
Agrárökológia Biotechnológia Szakdolgozat |
26 13 |
EA EA |
4 4 5 |
koll koll. |
Összesen |
91 |
|
29 |
|
4.félév |
Kontaktóra |
Előadás/ Gyakorlat |
Kredit |
Számon- kérés |
Döntéselmélet Döntéselmélet Környezetgazdaságtan |
13 13 13 |
EA GY EA |
3 2 4 |
koll H.fok koll |
Környezetjog,
környezetpolitika |
13 |
EA |
4 |
koll |
Energiagazdálkodás |
13 |
EA |
4 |
C.koll |
Fenntartható társadalom |
13 |
EA |
4 |
koll |
Természetvédelem Környezeti nevelés Szakdolgozat |
13 13 |
EA GY |
4 3 5 |
koll C koll |
Összesen |
104 |
|
33 |
|
A
tantárgyak felsorolása – féléves bontás nélkül, modulokba rendezve
6.
Az egyes tantárgyak keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid
leírása, a tantárgyfelelős, az előtanulmányi feltételek, a kredit feltüntetése,
és a 3-5 legfontosabbnak ítélt kötelező, illetve ajánlott irodalom felsorolása.
Tantárgy neve: |
BEVEZETÉS -
EMBER ÉS KÖRNYEZET : természet -
ember viszony történetisége |
Tantárgyfelelős
neve: |
Márialigeti
Károly egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
1.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1101 |
Kontaktórák száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy keretében
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Áttekintést adni az ember gyakorlati tevékenységéről /természetátalakítás /gazdaság/, politikai tevékenység, nevelés/, szemléletmódjáról, értékrendjéről, természetismeretéről, társadalomismeretről, emberismeretről, ezek összefüggéseiről, a globális problémák létrejöttének okairól. A tantárgy tartalma: Biológiai-kulturális
koevolúció. A természet és az ember interakciója: manipulatív és kommunikatív tevékenység. Az interakció meghatározó szerepe az emberré válás folyamatában. A Homo sapiens biológiai kapacitásának és a közvetítő rendszereknek a létrejötte, ennek fázisai. Gyűjtögető, halászó, vadászó életmód. A mezőgazdálkodó társadalmak kettőssége, oikosz-gazdaság: A
középkori keresztény kultúra kettőssége. A paraszti kultúra természetközelsége,
a Föld mint legfőbb érték, Gaia-szemlélet. Az ipari társadalom: az emberi tevékenység globálissá válása. A kartéziánus tudományok Janus-arca: a./analitikus és természetbúvárkodó tudományok: a Föld alapfolyamatai globálisak. b./extrapolációk: az ész és nevelés mindenható, a természeti források kimeríthetetlenek, a társadalomfejlődés korlátlan gazd. növekedési modellje, a legfőbb érték a gazdasági haszon. Globális folyamatok, globális problémák, felismerésük. A fenntartható társadalom szükségessége és lehetősége. Bioszféra vagy Homoszféra? |
|
Kötelező irodalom: Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest. Ajánlott irodalom: Susanne, Ch, Gallé, L. 1998. Ecotehnie, sustainable development.
Officina. Szeged. Young, G. L. 1983. Origins of Human Ecology. Hutchinson, Ross
Publishing Stroudsbourg. Pennsylvania Company. |
Tantárgy neve: |
ALAPVETŐ FÖLDTANI
FOLYAMATOK |
Tantárgyfelelős
neve: |
Nagymarosi
András egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
1.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
bekel102 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja,
célkitűzése: A cél az alapvető geológiai folyamatok ismertetése, ezek
hatása hosszabb távon az emberi társadalmakra, valamint annak jelzése, hogy
az emberi tevékenység milyen változásokat idéz elő ezeken a természeti
folyamatokon, és ezek a beavatkozások milyen veszélyekkel járnak. A
tantárgy tartalma: A Föld belső szerkezete. Magmás folyamatok és kőzeteik. Vulkanizmus és ennek hatása a földi atmoszférára és
klímára. Üledékes folyamatok és kőzeteik. Lemeztektonika. Az óceánfenék szétterülése,
szubdukció. Kontinensvándorlás. Hegységképződés. Globális eusztatikus tengerszintváltozások. A
paleoklíma indikátorai. Földtörténet és a globális klímaváltozások. |
|
Kötelező
irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest. Báldi,
T. 1993. Általános /elemző földtan/ I-II. Egyetemi jegyzet. ELTE Budapest. Ajánlott
irodalom Frakes,
L.A. 1979. Climates throughtout Geologic Time. Elsevier. Amsterdam. Hartai, É. 2003. A változó Föld.
Egyetemi tankönyv. Miskolci Egyetemi Kiadó -
Well-Press Kiadó. Miskolc. Leinfelder,
R., Seyfried, H. 1993. Sea level change: a philosophical approach.
Geologische Rundschau 82. |
Tantárgy neve: |
ÉGHAJLAT MINT
RENDSZER, GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁSOK |
Tantárgyfelelős
neve: |
Bartholy Judit
egyetemi tanár |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
1.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1103 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy keretében elsajátítandó ismeretanyag
rövid leírása Tantárgy célja,
célkitűzése: A cél ismertetni a Föld, Európa, Magyarország
éghajlatával összefüggő ismereteket, az éghajlatváltozások okait, várható
következményeit, különös tekintettel az emberi tevékenység okozta
változásokra. A tantárgy tartalma: Az éghajlati rendszer elemei. Az általános légköri és óceáni cirkuláció. A Föld, Európa és Magyarország éghajlata. Éghajlatváltozások, okok és következmények. Az antropogén tevékenység szerepe az
éghajlatváltozásban. A hatások csökkentése, alkalmazkodás a megváltozott
körülményekhez. |
|
Kötelező irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest. Ajánlott irodalom Elzen,
M. 1994. Global enviromental change, an integrated modelling approach. International
Books Utrecht. The Neetherlands. Ernst,
W. G. 1994. Earth Systems: Process and Issues. Cambridge University Press.
Cambridge. Greadel, T.E., Crutzen, P.J. 1993.
Atmospheric Change An Earth System Perspective. Freeman and Company. New York.
|
Tantárgy neve: |
A BIOSZFÉRA
EVOLÚCIÓJA |
Tantárgyfelelős
neve: |
Márialigeti
Károly egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
1.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1104 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy
célja, célkitűzése: A tantárgy ismerteti a bioszféra
kialakulását, az emberi beavatkozás nélküli folyamatait. Fölvázolja a
bioszféra szerepét a globális természeti folyamatok szerveződésében, a
fajdiverezitás szerepét a bioszféra egyensúlyának fenntartásában. Elemzi az
emberi tevékenység hatását. A
tantárgy tartalma: A bioszféra a hierarchikus biológiai szerveződés csúcsa. A bioszféra története: A Föld kialakulása és az élet megjelenése. A
bioszférás Föld. Az oxigénes légkör kialakulása. A szárazföldi élet. A biodiverzitás. A biodiverzitás fogalma, szintjei, mérése. A biodiverzitás dinamikája. A biodiverzitás funkciója ill. hatása. ________________________________________________________________________ Kötelező
irodalom Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest. Juhász-Nagy, P. 1993. Eltűnő sokféleség. Sciencia. Budapest. Ajánlott
irodalom di Castri, F., Younés, T. 1996. Biodiversity, Science and Development.
Towards a New Partnership. IUBS-CAB International. Huston, M.A. 1994. Biological Diversity. The coexistence of species on
changing landscapes. Cambridge University Press. Cambridge. Vida, G. 1989. A speciáció genetikája. Akadémiai Kiadó. Budapest. |
Tantágy neve: |
BIOSZFÉRA ANYAGCSERÉJE,
BIOGEOKÉMIAI CIKLUSOK |
Tantárgyfelelős
neve: |
Jáger Katalin főiskolai
tanár |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
gyakorlat |
Számonkérés
módja: |
háromfokozatú |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
1.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke4101 |
Kontaktórák
száma: |
13
gyakorlat |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A gyakorlat célja a biológiai, környezetanalitikai, környezetállapot elemzési eljárások, mintavételi technikák megismertetése, valamint az alapvető környezeti biotechnológiák üzemlátogatással, kárelhárítási terület felkeresésével és laboratóriumi modelljeik összevetésével történő bemutatása. A tantárgy tartalma: Különböző környezeti mintavételi technikák bemutatása, alkalmazása (levegő, talaj, iszap, víz). Környezetszennyezés indikálására alkalmas élőlényközösségek monitorozása szennyezet felszíni víz, talaj, talajvíz rendszerekben. A környezetkárosító anyagok lebontásának detektálási eljárásai a közösségi anyagcsere elemzésével. Szubsztrát indukált respiráció elemzésén alapuló eljárások. Respirometria alkalmazása a szennyezőanyag lebontási sebességének becslésére (CO2 termelés, metanogenezis mérése) Szennyvíztisztító modellrendszer tervezése, különböző szennyvíztisztító telepek megtekintése, az alkalmazott tisztítási technológiák összevetésese Kármentesítési mikrokozmosz kísérletek összeállítása. Kármentesítési helyszín szemrevételezése az alkalmazott technológiák részletes elemzése. ____________________________________________________________________ Kötelező irodalom Szabó, I. M. 1998. A bioszféra mikrobiológiája I-III. Akadémiai Kiadó, Budapest. Benedek , P.(szerk) 1990. Biotechnológia a környezetvédelemben. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. Tanszéki munkacsoport által összeállított Gyakorlati Útmutató. Németh, T. (szerk) 2001. Kármentesítési kézikönyv 4. Környezetvédelmi Minisztérium, Budapest. http://www.kvvm.hu/szakmai/karmentes/kiadvanyok/karmkezikk4/index.htm Ajánlott Irodalom Frenchel,T.
Blackburn,H.T.1979. Bacteria and Mineral Cycling. Academic Press.London. Susanne, Ch, Gallé, L. 1998. Ecotehnie, sustainable development.
Officina. Szeged. |
Tantágy neve: |
BIOSZFÉRA
ANYAGCSERÉJE, BIOGEOKÉMIAI CIKLUSOK |
Tantárgyfelelős
neve: |
Márialigeti
Károly egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás
|
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
1.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1105
|
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Cél a bioszféra
biogeokémiai ciklusai főbb folyamatainak megismertetése, az anyag- és energiaforgalomban
résztvevő mikrobioták közösségi szerkezetének, anyagcseréjének elemzése. A tantárgy tartalma: A prokarióták és a bioszféra koevolúciója. Az energetikai anyagcsere alapjai. A kemotrófia sablonja. Fermentáció és légzés. ATP rendszer. A fototróf energetikai anyagcsere. Autotróf széndioxid fixációs mechanizmusok. Calvin ciklus, reduktív citrátkör metilotrófia. Biogeokémiai ciklusok és mikrobák. A globális kontroll jelensége. C körforgalom, a C körforgalom módosulása az ember fellépésével. N körforgalom: fixáció, amonifikáció, nitrifikáció, denitrifikáció. N körforgalom változásai antropogén hatásra. S körforgalom: kénbaktériumok, szulfátredukálók. Az S körforgalom és az emberi tevékenység. A fémek biogeokémiai ciklusai Toxikus elemek körfolyamata. A víz körforgalma. Vízmikrobiológiai alapok. A szennyvizek mikrobiológiája. ____________________________________________________________________ Kötelező irodalom Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina
Kiadó. Budapest. Szabó, I.M. 1990. A bioszféra mikrobiológiája
I-III.. Akadémiai Kiadó. Budapest. Ajánlott irodalom: Erickson, J.M. 1992. Photosynthesis and
Chloroplast. In: Lederberg, J. Encyclopedia of Microbiology. Academic Press.
San Diego. Frenchel,T. Blackburn,H.T.1979. Bacteria
and Mineral Cycling. Academic Press.London. Susanne, Ch, Gallé, L. 1998. Ecotehnie,
sustainable development. Officina. Szeged. |
Tantárgy neve: |
ÖKOLÓGIA |
Tantárgyfelelős
neve: |
Kalapos
Tibor egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
1.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1106 |
Kontaktórák
száma: |
26 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Megismertetni az élőlényközösségek szerveződésének, működésének és dinamikájának
alapvető törvényszerűségeit, a Föld biom típusait, Magyarország élőhelyeit.
Fölvázolni az emberi beavatkozás hatásait, ezek következményeit. A tantárgy tartalma: Ökológiai alapelvek. Populációs alapjelenségek.
Populációdinamika, a populációméret szabályozása. Túlélési és
termékenységi görbék, demográfia. Términtázat, életmenet stratégiák. Elemi populációs
kölcsönhatások: interspecifikus kompetíció, predáció, parazitizmus,
mutualizmus, kommenzalizmus, amenzalizmus. A populációk környezet – tolerancia
kapcsolatai és az ökológiai niche. Az élőlényközösségek szerveződése, cönológiai alapfogalmak és
alapjelenségek: fajgazdagság, diverzitás, asszociáltság, fidelitás. Szigetek
élölényközösségeinek sajátosságai. A
társulások szerkezete és működése. A trofikus struktúra. A közösségek időbeli változása: ciklikus jelenségek és szukcesszió.
Az ökológiai rendszerek működése, stabilitása, a degradáció, ennek okai és
következményei. A biológiai produkció, korlátozó tényezők. Magyarország
ökológiai potenciálja. A biogeográfia alapjai. A Föld biom típusai, a vegetációövek és a
zonalitás. Magyarország élőhelytípusai. Az ökológiai indikáció elve és gyakorlati alkalmazásai. A
környezetminőség fogalmának ökológiai értelmezése. Ökológiai
hatásvizsgálatok. A környezetterhelés biológiai indikátorai, biológiai monitoring. |
|
Kötelező
irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest Ajánlott
irodalom Pásztor E., Oborny B. 2007. Ökológia. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest. Szentesi,
Á., Török, J. 1997. Állatökológia. ELTE TTK Egyetemi jegyzet. Eötvös Kiadó.
Budapest. |
Tantárgy neve: |
TALAJTAN |
Tantárgyfelelős
neve: |
Szalai Zoltán tud. főmunkatárs |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
2.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1203 |
Kontaktórák
száma: |
26 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Ismertetni a talajképződést, a talaj fizikai és kémiai jellemzőit, és
az emberi tevékenység hatását mindezekre. Magyarország talajtípusainak ismertetése Vázolni, a hazai talajpusztulást és talajvédelmet. A tantárgy tartalma: A talajképződést meghatározó, befolyásoló tényezők. A talaj ásványos és szerves frakciójának sajátosságai A környezet fizikai és kémiai tulajdonságainak szerepe a
talajképződésben A talajképző folyamatok. Az emberi tevékenységek hatása a talajképződésre Az emberi tevékenységek hatása a talajpusztulásra Szervetlen és szerves szennyezőanyagok sorsa a talajokban |
|
Kötelező irodalom Stefanovits,
P. 1999. Talajtan. Mezőgazdasági Kiadó Ajánlott
irodalom Kerényi,
A. 1991. Talajerózió. Akadémiai Kiadó. Budapest Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest Stefanovits,
P. 1977. Talajvédelem, környezetvédelem. Mezőgazdasági Könyvkiadó. Budapest. White,
R.E. 2006. Principles and Practice of Soil Science. Blackwell, |
Tantárgy neve: |
KÖRNYEZETFIZIKA
|
Tantárgyfelelős
neve: |
Kiss Ádám egyetemi tanár |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
2.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1204 |
Kontaktórák
száma: |
26 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy keretében
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A biztonságos energiaellátás
a következő évszázad egyik sorskérdése lesz. A kurzus ennek a kihívásnak a
legfontosabb vonatkozásait, természettudományos hátterét kívánja bemutatni az
energiatermelés környezeti vonatkozásaival együtt. A tantárgy tartalma: A tantárgy a társadalmak energiaellátásának fizikai alapjait tekinti át. A probléma tudatosításánál rámutatunk az emberi közösségek kialakulásának és fennmaradásának energetikai hátterére. A mai világ bonyolult, modern társadalmai csak a közösségek nagymértékű energiafogyasztásával tarthatók fenn. A bevezetés után áttekintjük a jelenlegi
energiaellátási szerkezetet. Foglalkozunk a
fosszilis és a megújuló energiahordozók földtudományi és fizikai
vonatkozásaival. A bizonyosan kimerülő ásványi források környezeti
károkozásainak bemutatása után az energiatakarékosság lehetőségeivel és annak
társadalmi és fizikai alapjaival foglalkozunk. Ezután sorra vesszük a megújuló energiaforrások fizikai alapjait. Így áttekintjük a napenergia közvetlen alkalmazásának lehetőségeit, valamint a napenergia közvetett alkalmazásában rejlő energiatermelési lehetőségeket, a víz, a szél, a hullámenergia és a biotömeg energetikai alkalmazásait. Tárgyaljuk a geotermikus energiafelhasználás lehetőségeit és foglalkozunk az ár-apály jelenségben rejlő energiatermeléss lehetőségével. ― Elemezzük a nukleáris energia felhasználását mind a hasadási és mind a fúziós folyamatok oldaláról. Részletesen foglalkozunk a hasadásos energiatermelés mai állapotával és tárgyaljuk a nukleáris fűtőanyagciklus főbb elemeit. ― Összegezzük a fúziós energiatermelés fizikai hátterét, lehetőségeit. |
|
Kötelező irodalom Az előadás fóliái az Interneten Vajda,
Gy. 2001. Energiapolitika, Magyarország az ezredfordulón sorozatban. Magyar
Tudományos Akadémia. ISBN 9635082711 Kerényi,
A. 2003. Környezettan. Mezőgazda Kiadó. ISBN 9639358908 Vajda,
Gy.2004. Energiaellátás ma és holnap, Magyarország az ezredfordulón sorozatban.
MTA Társadalomtudományi Központ. ISBN 9635084242 Vajda,
Gy. 2009. Energia és társadalom, Magyarország az ezredfordulón sorozatban.
MTA Társadalomtudományi Központ. ISBN 97896350857051 Ajánlott
irodalom Boeker,E.,
van Grondelle,R.1999. Environmental Physics, Wiley & Sons. ISBN 0 471
997803 Diekmann,B. Heinloth,K.
1997. Energie. Teubner Studienbücher. ISBN
3-519-13057-2 |
Tantárgy neve: |
DEMOGRÁFIA |
Tantárgyfelelős
neve: |
Illés
Sándor tudományos főmunkatárs |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
3.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1301 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A népességnövekedés és az eltartóképesség összefüggésének
megismertetése. A világnépesség alakulásának, Európa és Magyarország népességi jellemzőinek áttekintése, a népességnövekedés következményeinek körvonalazása. A tárgy tartalma: A világnépesség növekedése és területi eloszlása. A Föld eltartóképessége. Prognózisok a világnépesség alakulására. Népességi jellemzők Európában, országok közötti különbségek. Demográfiai átmenet Magyarországon. Kilátások 2050-ig. |
|
Kötelező
irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest. Ajánlott
irodalom Becsei,
J. 2004. Népességföldrajz. Ipszilon Kiadó. Békéscsaba. Kovács,
Z. 2002. Népesség és településföldrajz. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. Rédei,
L.M. 2001. Demográfia. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. |
Tantárgy neve: |
ÖKOLÓGIAI
ANTROPOLÓGIA |
Tantárgyfelelős
neve: |
Bodzsár Éva egyetemi tanár |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
3.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1302 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Ismertetni az ökológiai megközelítés szükségességét és lehetőségét, a Homo sapiens filogenetiakai örökségét. Áttekinteni az egyedfejlődés kritikus korszakait, ezzel összefüggésben a természettisztelő, környezetkímélő magatartás kialakításának lehetőségeit. A tantárgy tartalma: Az ember bioszociális lény. Humánspecifikus interakciók: a manipulatív és a kommunikatív tevékenység, absztrakt fogalmi gondolkodás. A Homo sapiens biológiai kapacitása: kultúrára /a közvetítő rendszerek: tárgyi kultúra, nyelv, intézmények, értékrend létrehozására, működtetésére, továbbfejlesztésére való kapacitás. A biológiai kapacitás /genetikai, fenotípusos/ és a közvetítő rendszerek komplementaritása. Humánspecifikus
tanulásra való programozottság. A biológia kapacitás manifesztumai: egészség,
alkotóképesség, értékrend. Az agy differenciális specializációja. A Homo sapiens filogenetikai öröksége. Humán populációk. A biológiai kapacitás és a történelem: biológiai -kulturális diverzitás, tolerancia. A biológiai kapacitás szerveződése az egyedfejlődésben. Az egyedfejlődés intervallumának kiterjesztése: a genetikai és a fenotípusos kapacitás, reakciónorma. Az egyedfejlődés kritikus korszakai: a normális /optimális/ fejlődés belső és külső feltételei, az egyén egészsége, alkotóképessége, értékrendje, viselkedésmódja. a./ az ivarsejtkeletkezés és a genetikai kapacitás összefüggései, genetikai rendellenességek. b./ a biológiai érés kritikus korszakai /embrionális fázis/, anatómiai, élettani rendellenességek c./ a biológia-pszichés-szociális érés kritikus korszakai, érés-tanulás /posztembrionális fázis, pszichoszomatikus, szociális rendellenességek. A tanulás mint idegélettani folyamat, a tanulás mint pedagógiai folyamat, összefüggésük. d./ a felnőtt társadalom /mindenkori kormány,család,iskola,tömegkommunikáció/felelőssége |
|
Kötelező
irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest. Ajánlott
irodalom Buda,
B. 1988. A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó.
Budapest. Susanne,
Ch., Gallé, L. 1998. Ecotechnie. Officina. Szeged. |
Tantárgy neve: |
IMMUNOLÓGIA |
Tantárgyfelelős
neve: |
Kacskovics
Imre egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
3.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1303 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Ismertetni a szennyezett
környezet hatásait az egészségre. Áttekinteni az immunrendszer szerepét, a
megváltozott környezet hatásait, a környezetegészségügyi hatásvizsgálat módozatait,
jelentőségét. A tantárgy tartalma: A környezet hatásai az emberi egészségre: az egészséget befolyásoló tényezők.Táplálkozási lánc, táplálkozási csapda. Munkahelyen és környezetben ható károsító tényezők. Népbetegségek régen és ma: fertőző és nem fertőző betegségek. Rizikócsoportok felismerésének szempontjai. A környezeti ártalmak prevenciói. Az immunrendszer és az egészség. Alapvető fontosságú molekulák, sejtek, szervek. Az immunválasz mechanizmusai: sejtes, humorális immunválasz, az idegrendszer és az immunrendszer működésének analógiája. Az immunrendszer, mint a külső és a belső környezet egyensúlyának fenntartója. Fertőző és autoimmun betegségek. Természetes és szerzett immunitás, túlérzékenységi reakciók. A pszichoszomatika helye a mai orvoslásban. A pszicho-vegetatív kölcsönhatások biológiai alapjai. A környezet és az egyén viszonyának tükröződése a testi folyamatok szintjén. Környezetegészségügyi hatásvizsgálat. Környezetepidemiológiai alapfogalmak. A jelenlegi helyzet felméréséhez felhasználható adatok: mortalitási, morbiditási adatok, biológiai markerek, demográfiai adatok. A kockázat becslése. Rizikómenedzselés. |
|
Kötelező
irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest. Ajánlott
irodalom Falus,A.
1997.Immunológia:élettani és celluláris alapok. Semmelweis Kiadó. Budapest. Gergely,
J., Erdei, A. 1998. Immunológia. Medicina Kiadó. Budapest. Petrányi,
Gy. 1986. Az immungenetika alapjai. Medicina Kiadó. budapest. |
Tantárgy neve: |
PSZICHOVEGETATÍV
FOLYAMATOK |
Tantárgyfelelős
neve: |
Bárdos
György egyetemi tanár |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
3.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1304 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A környezet
és a belső állapot, a pszichovegetatív folyamatok és a
pszichoszomatikus betegségek ismertetése. A tantárgy tartalma: A
külső környezet tagozódása és főbb jellemzői: -természeti
környezet, -épített
(mesterséges) környezet, -mentális
környezet. A
belső környezet szabályozásának alapjai: a zsigeri afferentáció, a zsigerek
felé irányuló efferentáció, pszichofiziológiai reaktivitás A
pszichoszomatikus betegségek keletkezésére vonatkozó általános elképzelések:
pszichoanalitikus és pszichofiziológiai megközelítés; a
dinamikus-pszichopatológiai irányzatok; a bio-pszicho-szociális megközelítés. A
betegségkeletkezés szocio-kulturális háttere: megküzdés és családműködés A
pszichoszomatikus betegségek terápiája: -hagyományos
orvosi eljárások; -speciális
(viselkedés terápiás) eljárások; -életmód-terápiák Betegség
és társadalom: evolúció és kulturális fejlődés. Mit
lehet tenni?? |
|
Kötelező
irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest. Ajánlott
irodalom Ádám,
Gy. 1972. Pszichofiziológia. Gondolat Kiadó. Budapest. Ádám,
Gy. 2004. A rejtőzködő elme. Vincze
Kiadó, Budapest. Bárdos,
Gy. 2003. Pszichovegetatív kölcsönhatások. Scolar. Budapest |
Tantárgy neve: |
KÖRNYEZETGAZDASÁGTAN
|
Tantárgyfelelős
neve: |
Marjainé
Szerényi Zsuzsanna egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
4.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1407 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Ismertetni a gazdaság és a környezet kapcsolatát leíró közgazdasági
folyamatokat, a környezet védelmének optimalizálására szolgáló elméleti
ismereteket, valamint a természeti erőforrások használatát jellemző
legfontosabb összefüggéseket. A tantárgy tartalma: A fenntartható fejlődés közgazdasági megközelítése. Erős és gyenge fenntarthatóság. A fenntarthatóság mérésének lehetőségei. Alternatív fejlődési mérőszámok. A környezetszennyezés gazdaságtana. Az externália optimális nagysága. Az externáliák optimalizálásának elméleti megközelítései. A természeti erőforrások gazdaságtana. A kimerülő és a megújuló erőforrások optimális használata. A közgazdasági környezetértékelés fogalmai, módszerei. |
|
Kötelező
irodalom Szlávik,
J., Valkó, L. 1995. Környezetgazdaságtani alapismeretek. NSzI. Budapest. Ajánlott
irodalom Kerekes, S. 2007 A környezetgazdaságtan alapjai. Aula.
Budapest. Marjainé Szerényi, Zs., Bisztriczky, J., Csutora, M.,
Kocsis, T. 2008. Környezetgazdaságtan példatár. Aula. Budapest. |
Tantárgy neve: |
KÖRNYEZETBARÁT TECHNOLÓGIÁK |
Tantárgyfelelős
neve: |
Bérczi
Szaniszló egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
3.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1306 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Ismertetni azokat a környezeti és technológiai
folyamatokat, amelyek segítenek áttekinteni a környezet terhelését és azokat
is, amelyekkel csökkenthetjük a környezet szennyezésének mértékét A tantárgy tartalma: A Föld szerkezete, anyagi különös tekintettel a
geoszférák közötti kölcsönhatásokra. A földi környezet leegyszerűsített és összetett
áramlásai. Összehasonlítás néhány szomszédos bolygófelszíni környezet hasonló
folyamataival. Mérési módszerek a környezeti áramlások
vizsgálatában. Anyagátalakító egyszerű, és összetett technológiák.
Technológia-váltás. A környezeti áramlások vs. technológiai áramlások
mátrix. A Hunveyor űrszonda modell és a vele végezhető
környezeti mérések. Egy város iparának és környezeti áramainak
összehasonlítása. A környezetbarát technológiák fogalma. A környezetvédelem elvei, megvalósításának
technológiai vonatkozásai. Környezetsavasodás a Földön és az egykori Marson. Az épített környezet védelmének technológiai
vonatkozásai. Vízminőség mérése és védelme. Hulladékcsökkentő
technológiák. Hulladékok hasznosításának lehetőségei másodnyersanyagként:
megújuló technológiák. A komplex gondolkodásmód
és a rendszerszemlélet jelentősége a környezettudatos magatartás
kialakításában. |
|
Kötelező
irodalom Bérczi Sz., 1985. Anyagtechnológia I. Tankönyvkiadó. Budapest. Bérczi Sz., Cech, V. Hegyi S. 1991. Anyagtechnológia II.. Pécsi
Egyetemi Kiadó. Pécs. Ajánlott
irodalom Kerényi, A. 1995. Általános környezetvédelem. Globális gondok,
lehetséges megoldások. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged. Bonnyai,
Z., Hajdú, A., Olessák, D., Répási, G. 1990. Hulladékgazdálkodás. Környezetgazdálkodási
Kiadvány. Budapest. |
Tantárgy neve: |
AGRÁRÖKOLÓGIA, TÁJKUTATÁS |
Tantárgyfelelős
neve: |
Barczi
Attila egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás
+ gyakorlat |
Számonkérés
módja: |
EA:
kollokvium GY: háromfokozatú |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
3.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1305 |
Kontaktórák
száma: |
26 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Elemezni a mai
mezőgazdáság okozta környezeti problémákat, fölvázolni a holisztikus mezőgazdálkodás
alapvető jellemzőit, a kivitelezés nehézségeit. A tájkutatás, tájváltozás alapvető faktorainak ismertetése. A tantárgy tartalma: A mezőgazdaság holisztikus szemlélete. Történeti áttekintés. Természetes formációk és a belőlük származó művelési módok. A talaj termőképessége, Magyarország agroökológiai potenciálja. Mezőgazdaság és környezetszennyezés, amit a mezőgazdaság okoz és amit elszenved. Alternatív mezőgazdasági rendszerek és módszerek, biogazdálkodás és változatai. Műtrágyázás, növényvédőszerek és környezeti-, egészségügyi hatásaik. Biomassza-hasznosítás, energia a növényekből, hulladékok hasznoítása. A Föld eltartóképessége. Mozaikok a jövőből: biogáz, szennyvízkezelés, geotermikus enrgia, napenergia, önellátás a kertből. Tájkutatás, tájértékelés. A tájak szerkezete és dinamikája, fejlődése, különböző léptékű megváltozása. A társalom tájátalakító hatása. a táj adottságainak, állapotának feltárása. a tájak optimális hasznosítása. Táj és környezet. A tájkutatás módszerei, irányzatai. A tájkutatás Magyarországon. |
|
Kötelező irodalom Ángyán, J., Menyhért, Z. (szerk.) 1997. Alkalmazkodó növénytermesztés, környezet-
és tájgazdálkodás. Szaktudás Kiadó Ház. Bp., ISBN 963 9553 14 X Nánási, I. 2005. Humánökológia. Medicina
Kiadó. Budapest Ajánlott irodalom Fülöp, Gy., Szilvácsku, Zs. 2000. Természetkímélő módszerek a
mezőgazdaságban MME Jegyzet. Kerényi, A. 1995. Általános
környezetvédelem. Mozaik Oktatási Stúdió. Szeged Mizrahi, A. 1988. Biotechnology in
Agriculture. Alan R. Liss. Inc., New York. |
Tantárgy neve: |
KÖRNYEZETFÖLDTAN
|
Tantárgyfelelős
neve: |
Orsovai Imre |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
2.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1201 |
Kontaktórák
száma: |
26 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy keretében
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Fölvázolni a bányászatnak és a hulladékelhelyezésnek a földtani összefüggéseit. Ismertetni a talaj- és a vízvédelmi technológiákat, a kárelhárítás lehetőségeit A tantárgy tartalma: A környezetföldtan helye és szerepe a környezettudományban. Kapcsolatai más környezettudományi szakterületekkel. A földtani közeg anyagi-felületi tulajdonságai, kölcsönhatásuk a vízzel, valamint szilárd és folyékony szennyeződésekkel. A víz és egyéb fluidumok tározódásának jellegzetességei, szorpciós folyamatok. A víz és egyéb fluidumok mozgásának törvényszerűségei, szennyezőanyag transzport. Környezetérzékenységi fogalmak: érzékenység, sérülékenység, veszélyeztetettség, CTB (chemical time bomb) effektus. A talajvíz környezeti jelentősége, a hasznosítás lehetőségei, és környezeti korlátai. A rétegvíz környezeti vonatkozásai: só-, metán-, arzéntartalom. Geotermikus energiatermelés környezeti problémái. Karsztvízgazdálkodás, bányavízvédelem, mennyiségi és minőségi vonatkozások, környezeti hatások. Hulladékgazdálkodás környezetföldtani kapcsolatai: hulladéklerakó helykiválasztása, természetes műszaki védelem, ásványi szigetelő és takaróanyagok minősítése. Szennyvízkezelés, szikkasztás, vízföldtani lehetőségek, környezetföldtani korlátok. Környezetföldtani tényfeltárás céljai, módszerei, eszközei, környezeti mintavétel, mintakezelés, tárolás. Szennyezett földtani közegkármentesítésének lehetőségei, módszerei, korlátai, lehetőségei. Környezetföldtani kockázatelemzés geológiai és hidrogeológiai alapjai, módszerei, kockázati prognózisok megbízhatósága. |
|
Kötelező irodalom Nánási, I. 2005.
Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest Ajánlott irodalom Förstner, U. 1993.
Környezetvédelmi Technika. Springer Hungarica. Budapest Árvai, J. 1992.
Hulladékgazdálkodási kézikönyv. Műszaki Könyvkiadó. Budapest |
Tantárgy neve: |
KÖRNYEZETKÉMIA
|
Tantárgyfelelős
neve: |
Salma
Imre egyetemi tanár |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás
|
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
2.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1202
|
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A környezetünkben
lezajló kémiai és fizikokémiai folyamatok korszerű szemléletének kialakítása. A tantárgy tartalma: Föld energiamérlege:
a napsugárázás és hősugárzás eloszlás a Földön, globális áramlások létrejötte
és jelentősége, a klíma kialakulása, változása, üvegházhatás, antropogén
hatások és tendenciák Főbb biogeokémiai
ciklusok: anyagtranszport a szférák között, enogén és exogén ciklusok néhány
példájának bemutatása, a víz körforgása, antropogén behatások Levegőkémia: a légkör
kialakulása és szerkezete, a légkörben lejátszódó környezeti folyamatok
tulajdonságai és kémiai jellemzése, légköri sugárzásátvitel, kémiai reakciók
a troposzférában és a sztratoszférában, az ózon és OH gyök reakciói,
ózonlyuk, légköri aeroszolok jellemzése és szerepe, fotokémiai szmog,
levegőszennyezés Vízkémia: óceánok és édesvizek, a felszíni vizekben lejátszódó
környezeti folyamatok tulajdonságai és kémiai jellemzése, komplexképzés,
üledékek kialakulása, biokémiai folyamatok, vízkezelési eljárások, vízminőség |
|
Kötelező
irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest Ajánlott
irodalom Papp, S., Kümmel, R. 1992. Környezeti kémia. Tankönyvkiadó.
Budapest. Mészáros, E. 1994. Bevezetés a környezettanba.
Veszprémi Egyetemi Kiadó. Veszprém. Manahan,
S.E. 1999., 2004. Environmental chemistry. Lewis, Boca Raton. |
Tantárgy neve: |
KÖRNYEZETKÉMIA
|
Tantárgyfelelős
neve: |
Salma Imre, egyetemi tanár |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
gyakorlat |
Számonkérés
módja: |
háromfokozatú |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
2.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke4201 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
3 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A Környezetkémia előadások ismeretanyagának kiegészítése néhány
gyakorlati megoldással A tantárgy tartalma: Légszennyező gázok és aeroszol mintavételi, mintagyűjtési és mérési
módszereinek megismerése és helyes alkalmazásának feltételei. A mérések célja és menete. A hatósági irányszámokhoz való viszonyítás. A vízminőség ellenőrzésére szolgáló fontosabb műszeres analitikai
módszerek bemutatása. -Vizsgálatok TOC és TXRF módszerekkel. -A KOI és BOI meghatározásának gyakorlati eljárása. |
|
Kötelező
irodalom Laboratóriumi gyakorlatok leírása Ajánlott
irodalom Papp, S., Kümmel, R.
1992. Környezeti kémia. Tankönyvkiadó. Budapest. Mészáros, E. 1994.
Bevezetés a környezettanba. Veszprémi Egyetemi Kiadó. Veszprém. Manahan, S.E.:2004. Environmental chemistry,
Lewis, Boca Raton. |
Tantárgy neve: |
DÖNTÉSELMÉLET |
Tantárgyfelelős
neve: |
Szántó Richard
egyetemi adjunktus |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás
|
Számonkérés
módja: |
kollokvium
|
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
3.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1401
|
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
3 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A tárgy oktatásának célja, hogy a diákok megismerjék, és jártassági
szinten elsajátítsák a döntéselmélet legfontosabb fejezeteit, a
döntésmódszertan alapjait, a döntés-előkészítés és a döntéshozatal
technikáit. Ennél fogva – az általános elvi bevezetés után – különböző valós
problémák elemzése kapcsán a kurzus bepillantást
enged a döntéselmélet főbb iskoláinak munkájába, illetve olyan módszertani
eszközöket mutat be, melyeket ezek az irányzatok alkalmaznak. A tantárgy tartalma: A problémamegoldás
elmélete Döntéselméleti
felfogásmódok, irányzatok A korlátozott racionalitás
elmélete A döntéshozatal
pszichológiája Csoportos döntések Konfliktusmenedzsment Társadalmi döntések Döntések és etika |
|
Kötelező
irodalom Zoltayné Paprika, Z. 2005. Döntéselmélet. Alinea Kiadó, Budapest. Ajánlott
irodalom Gladwell, M. 2005. Ösztönösen. HVG Kiadó, Budapest. March, J. 2000. Bevezetés a döntéshozatalba. Panem Kiadó, Budapest. Mérő,
L. 2001. Új észjárások, Tericum Kiadó, Budapest. |
Tantárgy neve: |
DÖNTÉSELMÉLET |
Tantárgyfelelős
neve: |
Szántó Richard
egyetemi adjunktus |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
gyakorlat |
Számonkérés
módja: |
háromfokozatú |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
3.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke4401 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
2 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Kockázat mellett hozott döntések. A döntéshozatal módszertana. A gyakorlatok 4-6 fős
munkacsoportok által végzendő -gyakorlati
jelentőségű környezeti problémák, döntési szituációk megoldási lehetőségeinek
vizsgálatát, -illetve a megoldási
változatok kimunkálását jelentik. A tantárgy tartalma: Kockázat mellett hozott döntések. A döntéshozatal módszertana. Egy maximálisan 10 oldalas esszé elkészítésének keretében - egy
tetszőleges döntési szituáció elemzése. |
|
Kötelező
irodalom Zoltayné Paprika, Z. 2005. Döntéselmélet. Alinea Kiadó, Budapest. Ajánlott
irodalom Crainer, S. Engländer,
T. 1999. Viaskodás a bizonytalannal, Akadémiai Kiadó, Budapest. Schwartz, B. |
Tantárgy neve: |
ENERGIAGAZDÁLKODÁS
|
Tantárgyfelelős
neve: |
Munkácsy
Béla adjunktus |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
4.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1402 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
3 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A népességnövekedés egyik következménye az energiaszükséglet
növekedése. A különböző energiahordozók használatának vannak negatív
következményei mind a természeti környezetre, mind az emberre. A tárgy célja ezek
összevetése, valamint a környezetkímélő energiatermelés néhány technológiai
lehetőségének ismertetése. A tantárgy tartalma: Életciklus elemzés az energiaszektorban. Az energiagazdaság hatása a
környezet állapotára. Hatékonyság az energiaszolgáltatásban és energiafogyasztásban. Az
életmód és az energiahatékonyság. A fosszilis energiahordozókat felhasználó és az atomerőművek okozta
környezeti ártalmak. A megújuló energiaforrások és alkalmazásuk. A hulladék, mint megújuló energiahordozó. Környezetszabályozás az energiagazdaságban. Jogi (környezethasználat
engedélyezése, egyezmények), gazdasági (kibocsátás-kereskedelem, adók, díjak)
és műszaki szabályozás (határértékek, címkézés) gyakorlata. |
|
Kötelező
irodalom Nemzeti
Éghajlatváltozási Stratégia (2008-2025) Nemzeti Környezetvédelmi Program. Ajánlott
irodalom Helweg-Larsen,
T., Bull, J. 2007. Zero Carbon Britain. Centre for
Alternative Technology, Machynlleth, Powys, Wales, Munkácsy
B. (szerk.) 2008. Az energiagazdálkodás és az emberi tényező. G-Print Bt.
Szigetszentmiklós. Roberts,
P. 2004. Az olajkorszak vége. Egy bizonytalan világ kezdetén. HVG könyvek. |
Tantárgy neve: |
TERMÉSZETVÉDELEM
|
Tantárgyfelelős
neve: |
Standovár
Tibor egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
4.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1403 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A természetvédelem fogalmának, feladatainak
megismerése. A természeti értékek megőrzését célzó tevékenység tudományos
hátterének megismerése. Magyarország védett természeti értékeinek
megismerése. A tantárgy tartalma: Mi a természetvédelem és a
természetvédelmi biológia viszonya? A biológiai sokféleség
meghatározása, formái és a biodiverzitás megoszlása a Földön Kihalás és a kihalással való
veszélyeztetettség Az élőhelyek pusztulása,
fragmentációja és leromlása A kis populációk problémái A populációvédelem elméleti és
gyakorlati alapjai A védett területek típusai,
Magyarország védett területei Természetvédelmi kezelés A természet megőrzését szolgáló jogi eszközök , |
|
Kötelező
irodalom Standovár, T., Primack, R. B 2001.
A természetvédelmi biológia alapjai. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest. Ajánlott
irodalom Kerényi, A. 2003. Európa természet- és
környezetvédelme. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Horváth, F. és mtsai 2003. Európai jelentőségű
természeti területeink felmérése és értékelése - MTA ÖBKI Demeter, A.2002.Natura 2000.Európai hálózat a
természeti értékek megőrzésére ÖKO Rt |
Tantárgy neve: |
KÖRNYEZETJOG,
KÖRNYEZETPOLITIKA |
Tantárgyfelelős
neve: |
Holovács
Gabriella |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
4.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1404 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A környezet- és a természetvédelem jogi szabályozásának, a környezet
és természetvédelem szervezetének ismertetése. A magyar és a nemzetközi környezetjog áttekintése. A tantárgy tartalma: Általános jogi alapismeretek. A környezet- és természetvédelem jogi szabályozásának történeti
áttekintése. Hatályos környezetjog, helye a magyar jogrendszerben. A környezetjog, és a politika szerepe a környezetvédelemben. A környezet- és természetvédelem szervezete, közigazgatási,
önkormányzati feladatok, hatáskörök. Nemzetközi környezetjog, nemzetközi egyezmények, jogharmonizáció. Környezeti elemek (levegő és zajvédelem, vízminőségvédelem, hulladékgazdálkodás,
talajvédelem stb.) védelme, jogi szabályozása. Szankcionálás a környezetjogban. |
|
Kötelező
irodalom Nánási,
I. 2005. Humánökológia. Medicina Kiadó. Budapest Ajánlott
irodalom Bakács,
T. 1992. Magyar környezetjog. Springer Hungarica Kiadó Kft. Budapest. Bándi,
Gy. 1995. Környezetvédelmi kézikönyv. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Budapest |
Tantárgy neve: |
KÖRNYEZETI
NEVELÉS |
Tantárgyfelelős
neve: |
Böddiné
Schróth Ágnes |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
gyakorlat |
Számonkérés
módja: |
háromfokozatú |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
4.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1405 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
3 |
A tantárgy keretében
elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Megismertetni a
hallgatókat az iskolai és más területeken folyó környezeti nevelés
tartalmával, formáival, lehetőségeivel. Ezáltal bemutatni, hogy a
környezettudatos életforma kialakítása a családok, az iskola és az egész
társadalom közös feladata. A környezeti problémák megoldása csak olyan emberekkel lehetséges, akik szeretik és
ismerik a környezetüket, valamint hajlandók tevékenyen részt is vállalni
védelmében A tantárgy tartalma: A környezeti nevelés
szükségessége, helye, szerepe a tantárgyak rendszerében. A fenntarthatóság pedagógiája. Környezeti nevelés a
tantárgyakon belül vagy önálló egységként? A környezeti nevelés
módszerei: interaktív tanulási módok. A szakköri munka, a
terepmunka megszervezése. Komplex környezeti
nevelési táborok különböző típusainak szervezése, programja. Az erdei iskola
lényege, szerepe az oktatás folyamatában. Hulladékkezelés és gyűjtési akciók
az iskolában Civil szervezet kapcsolata az
iskolával, mentőakciók nevelési feladata és szervezése |
|
Ajánlott irodalom Czippán,
K. 2001. Kerettantervi segédlet a
környezeti neveléshez, a könyvtárhasználathoz és az egészségneveléshez.
Oktatási Minisztérium. Budapest. Gulyás,
P., Tóth, A., Vida, G. 1999. Kultúra,
nevelés. Oktatás, környezet. Természet- és Környezetvédő Tanárok
Egyesülete. Budapest, Gulyás,
P. Láng, E. Vizy, I. 1997. Természetvédelem
és környezetvédelem a nevelésben.
Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete. Budapest. Lehoczky,
J. 1999. Iskola a természetben,
avagy A környezeti nevelés gyakorlata. RAABE Kiadó. Budapest. Vásárhelyi, T., Victor, A. 2003. Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Magyar Környezeti
Nevelési Egyesület. Budapest. Schróth, Á.(szerk.) 2004. Környezeti nevelés a középiskolában.
Trefort kiadó. Budapest |
Tantárgy neve: |
FENNTARTHATÓ TÁRSADALOM |
Tantárgyfelelős
neve: |
Takács-Sánta
András egyetemi adjunktus |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
előadás |
Számonkérés
módja: |
kollokvium |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
4.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke1406 |
Kontaktórák
száma: |
13 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: A környezeti problémák hátterében álló fő társadalmi okok, valamint ezek enyhítési lehetőségeinek szisztematikus bemutatása. A tantárgy tartalma A módosított Holdren-Ehrlich-Commoner-formula bemutatása. A közlegelők tragédiája modell bemutatása. A módosított Holdren-Ehrlich-Commoner-formula tényezőinek globális trendjei és csökkentésük lehetőségei. A közlegelők tragédiája elkerülésének alapvető lehetőségei. Az energiaforrások típusai, környezeti hatásai és kívánatos trendjei. A megújuló energiaforrások terjedésének lehetőségei. Az energiahatékonyság és az energiatakarékosság módszerei. |
|
Kötelező irodalom Takács-Sánta, A. 2008. Bioszféra-átalakításunk nagy ugrásai. Budapest. L’Harmattan Kiadó. Takács-Sánta, A. 2009. Kiútlehetőségek a környezeti válságból – Vázlat a közlegelők tragédiája elkerülésének lehetőségeiről. Kovász, XIII(1-4). 3-12. Ajánlott irodalom Korten, D. C. 1996. Tőkés társaságok világuralma. Budapest. Kapu Kiadó. Pataki, Gy., Takács-Sánta, A. (szerk.) 2004. Természet és gazdaság – Ökológiai közgazdaságtan szöveggyűjtemény. Budapest. Typotex Kiadó. Smil, V. 2003. Energy at the Crossroads. Cambridge. MIT Press. |
Tantárgy neve: |
TEREPGYAKORLAT |
Tantárgyfelelős
neve: |
Kalapos
Tibor egyetemi docens |
Tantárgy
besorolása: |
kötelező |
Oktatás
formája: |
gyakorlat |
Számonkérés
módja: |
háromfokozatú |
Tárgyfelvétel
ajánlott ideje: |
2.
félév |
Előtanulmányi
feltétel: |
- |
Tantárgy
kódja: |
beke4202 |
Kontaktórák
száma: |
39 |
Kreditszám: |
4 |
A tantárgy
keretében elsajátítandó ismeretanyag rövid leírása Tantárgy célja, célkitűzése: Egy-egy tájegység vagy terület ökológiai, természetvédelmi, földtani,
talajtani, meteorológiai, geográfiai, kultúrtörténeti és a környezeti
nevelésben hasznosítható szempontjainak áttekintése. Terepen elvégezhető ökológiai, földtani, kémiai, talajtani,
mikrobiológiai, meteorológia vizsgálatok. Gyár és üzemlátogatások. Tárgy rövid leírása: A szaktárgyi előadások elméleti ismeretinek néhány gyakorlati alkalmazása, egy-egy objektumon több tárgy ismeretanyagának komplex áttekintése: meteorológia, környezetföldtan, talajtan, ökológia, természet- és környezetvédelem. Gyorsan végrehajtható, egyszerű mérési és megfigyelési eljárások elsajátítása. Konkrét esettanulmányok keretében a helyszínen ismerkedhetnek meg a hallgatók többek között a következő témakörökkel: -kommunális hulladékok elhelyezése és kezelése, -ivóvíz előállítása, -szennyvíz tisztítása, -talajerózió és talajvédelem, -egyes természetvédelmi területek aktív kezelésének gyakorlata, -fenntartható gyep- és erdőgazdálkodás. |
7. Az értékelési és
ellenőrzési módszerek, eljárások és szabályok, valamint a minőségbiztosítás
módjának bemutatása
Az
elméleti tantárgyak kollokviummal (ötfokozatú érdemjeggyel) záródnak, a számonkérés
formája lehet szóbeli és/vagy írásbeli, a követelményeket a tantárgyleírások
tartalmazzák, illetve az oktatók határozzák meg.
A
laboratóriumi gyakorlatok értékelése háromfokozatú minősítéssel történik, az ellenőrzés
lehet szóbeli és/vagy írásbeli. A részletes követelményeket a tantárgyleírások
tartalmazzák.
Az ellenőrzési és értékelési formák féléves bontása
Ellenőrzés,
értékelés formája |
Összesen |
Félévi bontásban |
|||
1. |
2. |
3. |
4. |
||
Szigorlat |
1 |
- |
1 |
- |
- |
Kollokvium |
19 |
5 |
4 |
6 |
4 |
C típusú
kollokvium |
4 |
1 |
- |
- |
3 |
Háromfokozatú
értékelés |
4 |
1 |
2 |
- |
1 |
Összesen |
28 |
7 |
7 |
6 |
8 |
A szakdolgozat
A hallgatók tanulmányaik lezárásaként – a záróvizsgát megelőzően - szakdolgozatot készítenek, amelynek tárgyát a továbbképzés valamelyik ismeretköréből kell választaniuk. A szakdolgozat elkészítését önálló munka előzi meg, melynek során a hallgató - a témavezetője irányításával – feldolgozza a választott terület szakirodalmát, elsajátítja és alkalmazza a szükséges vizsgálati módszereket, eredményeit a tudomány által megkívánt módon feldolgozza és értékeli. A több éve tanító tanárok összegzik, beépítik saját tapasztalataikat is. A szakdolgozatot a bírálók és az államvizsga bizottság együttesen egy érdemjeggyel minősíti.
A záróvizsga
A záróvizsgára bocsátás feltételei
· A tantervben előírt valamennyi tanulmányi és
vizsgakötelezettség teljesítése.
· Az óra- és vizsgatervben előírt valamennyi kreditpont
megszerzése.
· A szakdolgozat elkészítése, határidőre történő
benyújtása, és a bírálók által való elfogadása
A záróvizsga része
· a szakdolgozat megvédése és
· a képzés ismeretanyagát magába foglaló komplex szóbeli
vizsga.
Az oklevél minősítésének számítási
módja
Az oklevél minősítése az
alábbi részeredmények azonos súlyozású átlagolása alapján történik:
· az szóbeli záróvizsga eredménye,
· a szakdolgozat érdemjegye,
· a komplex szigorlat érdemjegye
· a félévek során érdemjeggyel teljesített tantárgyak
átlaga.
" HKR 297. §
(1) Az oklevél minősítésének meghatározási módja:
·
Kiváló 4.51-5.00
·
Jó 3.51-4.50
·
Közepes 2.51-3.50
·
Elégséges 2.00-2.50
·
(2)
Kitüntetéses oklevelet kap az a hallgató, aki záróvizsgáján jeles eredményt ért
el, szakdolgozatának, szigorlatának osztályzata jeles, tanulmányi átlaga valamennyi
félévben legalább 4.51, továbbá javított osztályzatai között közepesnél
alacsonyabb nincsen."
A szakképzés minőségbiztosítása
A szakirányú továbbképzés
minőségbiztosításának főbb szempontjai:
· szakmailag kompetens, szakterületén kiváló oktatók
részvétele az elméleti és a gyakorlati képzésben,
· az oktatói munka hallgatói véleményezése az ELTE
Minőségfejlesztési Szabályzatának megfelelően,
· az elméleti ismeretek és a gyakorlati tananyagok
rendszeres felülvizsgálata és a legújabb kutatási eredményekkel történő
kiegészítése.
8. A korábban szerzett ismeretek,
gyakorlatok beszámításának rendje
A képzés szerkezetének
(BA/BSc, MA/MSc) közelmúltban történt megváltozása miatt a beszámítható tantárgyak
megfeleltetése az ELTE SzMSz HKR kreditátviteli előírásainak megfelelően,
egyéni elbírálás alapján történik. A kreditátvitelt a tantárgyfelelős véleménye
alapján a szakfelelős engedélyezi és a Kari Kreditátviteli Bizottság hagyja
jóvá.
9. A képzés
költségterve a 4. sz. függelék szerint, csatoltan.
10.
A Kar vezetőjének nyilatkozata
Az ELTE Természettudományi
Kar dékánjaként kijelentem, hogy a képzés indításához szükséges szellemi és
tárgyi kapacitás a karon rendelkezésre áll. Az oktatásszervezés feladatait az
ELTE TTK Tanulmányi Osztályán tevékenykedő munkatársai látják el. A képzés min.
10 hallgató jelentkezése esetén indítható.
Michaletzky György
dékán
ELTE
TTK
Budapest,
2010.
Márialigeti
Károly
habil.
tanszékvezető docens, D.Sc.
4. sz. függelék
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Természettudományi
Kar
|
|
|
|
|