EÖTVÖS
LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
EMBER ÉS
KÖRNYEZET
SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Képzési és kimeneti követelmények
TERMÉSZETTUDOMÁNYI
KAR
BIOLÓGIAI INTÉZET
Mikrobiológiai Tanszék
2010.
EMBER ÉS
KÖRNYEZET
SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Képzési és kimeneti követelmények
1.
A szakirányú továbbképzés megnevezése
Ember és környezet szakirányú továbbképzési szak
2.
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése
Okleveles humánkörnyezet-tudós
3.
A szakirányú továbbképzés képzési területe
Természettudomány
4.
A felvétel feltételei
A szakirányú továbbképzéshez szükséges előképzettség
Az alább felsorolt alapképzési szakok
bármelyikén szerzett oklevél (BA/BSc szintű végzettség és szakképzettség): geológia,
meteorológia földrajz, fizika, biofizika, matematika, informatika, biológia,
környezettan, kémia, biomérnök, erdőmérnök, kertészmérnök, növénytermesztő
mérnök, tájrendező és kertépítő mérnök, környezetgazdálkodási agrármérnök, vidékfejlesztési
agrármérnök, tájgazdálkodási mérnök, településmérnök, tájépítészeti-fejlesztési
és védelmi mérnök, természetvédelmi mérnök, meliorációs mérnök, vadgazda mérnök,
állattenyésztő mérnök, élelmiszermérnök, mezőgazdasági mérnök, agrárkémikus,
bánya és geotechnika, műszaki földtudományi, földmérő térinformatikai mérnök,
földrendező mérnök, állatorvos, orvos, orvosi laboratóriumi és képalkotó
diagnosztikai analitikus, egészségügyi gondozási és prevenciós szakember,
környezetmérnök, vegyész, vegyészmérnök, jogász, közgazdasági, gazdálkodási,
humán szervező, szociális munkás, szociálpedagógus, szociálpolitikus közgazdász.
A fentieknek megfeleltethető legalább
főiskolai szintű végzettség és szakképzettség (289/2005 Kormányrendelet
alapján), illetve azok az alap- vagy mesterfokozatot adó alapképzési szakok,
illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai vagy
egyetemi szintű alapképzési szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául
szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli
bizottsága elfogad.
A fentiektől eltérő, legalább
alapképzésben (BA/BSc) szerzett oklevéllel rendelkező jelentkező, akit a
Felvételi Bizottság alkalmasságát megvizsgálva írásban támogat.
5.
A képzési idő: 4
félév
6.
A szakképzettség megszerzéséhez szükséges kreditek
száma: 120 kredit
7. A képzés során elsajátítandó kompetenciák,
tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok készségek, a
szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
7.1. A Ember és környezet szakirányú
továbbképzési szak képesítési célja
a./ Ember
és környezet szakirányú ismereteket
átadni képes tanárok képzése, akik a követelményeket teljesítve, képesek
integrált ismeretek közvetítésére, a tantárgyi koncentráció megvalósítására,
csoport-munka megszervezésére, globális, regionális és lokális szempontokat
magába foglaló holisztikus szemlélet elsajátítására, természet-, ember- és
kulturális örökség tisztelő, környezetkímélő, felelősséget vállaló magatartásforma
kialakítására, kommunikációs képességek, asszociatív gondolkodás, kapcsolatteremtő
képesség fejlesztésére, helyi problémák megoldásában való együttműködésre.
b./ Humánkörnyezet-tudós
szakemberek képzése, akik képesek csoport-munkában környezetvédelmi kutatások
végzésére, komplex környezeti problémák felismerésére, a megelőzés érdekében
folytatott döntést előkészítő munkálatok végzésére, megoldási javaslatok
kidolgozására.
7.2.
A képzés során elsajátítandó tudáselemek, megszerzendő ismeretek
Az Ember és környezete szakirányú továbbképzést végző hallgatók
az alábbi ismereteket szerzik meg:
a.) A Föld globális folyamatai
·
Alapvető földtani
folyamatok
·
Klimatológia
·
A bioszféra
evolúciója
·
A biogeokémiai
folyamatok
·
Ökológia
b.) A környezetvédelem tudományos alapjai
·
Környezetfizika
·
Környezetkémia
·
Környezetanalitika
·
Környezetföldtan
·
Talajtan
·
Légkör és
levegővédelem
·
Vízminőség-védelem,
víztechnológiák
·
Környezeti
mikrobiológiai gyakorlat
c.) Az emberiség globális problémái
·
Környezet és
egészség
·
Pszichovegetatív
folyamatok
·
Immunológia
·
Demográfia
·
Ökológiai
antropológia
·
Agrárökológia
·
Tájkutatás,
településformáló folyamatok
·
Természetvédelem
·
Energiagazdálkodás
·
Környezetbarát
technológiák, biotechnológiák
·
Döntéselmélet
·
Környezetgazdaságtan
·
Környezetjog,
környezetpolitika
·
Környezeti
nevelés
·
Fenntartható
társadalom
7.3.
Az ember és környezet szakot végzett képes és alkalmas
A
szaktanárok
a továbbképzés követelményeinek
teljesítését követően alkalmassá válnak arra, hogy:
a./ tanárként a közoktatásban
·
integrált
ismereteket közvetítsenek, megvalósítsák a tantárgyi koncentrációt és
megszervezzék az ezek alapjául szolgáló team-munkát.
·
globális,
regionális és lokális szempontokat magába foglaló holisztikus szemléletet,
természet-, ember- és kulturális örökség-tisztelő, környezetkímélő, felelősséget
vállaló magatartásformát alakítsanak ki.
·
fejlesszék a
kommunikációs képességeket /probléma-felismerés, érvelés stb./, az asszociatív
gondolkodást /sok tényező számbavétele, hosszú távú tervezés/ és a
kapcsolatteremtő képességet.
·
a helyi problémák
megoldásában együttműködjenek az önkormányzatokkal és az állampolgárokkal.
·
elkészítsék a
környezeti neveléssel kapcsolatos helyi tanterveket.
·
szakértőként
tevékenykedjenek.
·
a Pedagógiai
Intézetekben a környezeti neveléssel, a tantárgyak közötti integrációval
összefüggő munkákat szervezzék.
·
komplex
természetvédelmi táborokat szervezzenek.
b./ a felsőoktatásban
·
komplex
oktatási programokat szervezzenek.
·
részt
vegyenek a természet- és környezetvédelemmel összefüggő kutatásokban.
c./ a természet-, a környezetvédelemmel kapcsolatos nem tanári munkakörök
betöltésére
·
minisztériumokban,
·
az
önkormányzatoknál,
·
környezetvédelmi
felügyelőségeken.
A szakembereket
- természettudományi
diplomával rendelkezők
-
bölcsész diplomával rendelkezők, jogászok, orvosok, mérnökök, stb.
a
követelmények teljesítése alkalmassá teszi arra, hogy:
a./ az alapképzettségükkel
összefüggő környezettudományi kutatásokat folytassanak team munkában
·
kutatóintézetekben
·
felsőoktatásban.
b./ a természet-, a környezet- és az
egészségvédelemmel összefüggő, az alapképzettségüknek megfelelő munkakört
betöltsenek. Részt vegyenek több tényezőt, hosszabb távot is figyelembevevő
döntéselőkészítő folyamatokban az alábbi munkahelyeken:
·
minisztériumok
/KTM, MKM, Ipari Minisztérium, Földművelési Minisztérium/,
·
a Parlament
Környezetvédelmi Bizottsága
·
közigazgatás:
önkormányzatok
·
szakhatóságok: Környezetvédelmi
Felügyelőségek, Vízügyi Igazgatóságok
·
Állami
Népegészségügyi Tisztiorvosi Szolgálat
·
természetvédelmi
helyi szervezetek
·
könyvkiadók
·
a
környezetgazdálkodás vállalkozói szférája
7.4. Az humánkörnyezet-tudós tevékenység
végzéséhez szükséges személyes kompetenciák, adottságok:
·
összefüggések elemzésének képessége,
·
probléma felismerő és megoldó készség,
·
megfelelő konfliktuskezelés
·
információ feldolgozási képesség,
·
kezdeményező, döntéshozatali képesség, személyes
felelősségvállalás
·
szakmai véleményalkotás és annak hatékony kommunikálása,
·
szakmai felelősségtudat,
·
önállóság és ugyanakkor
·
jó együttműködési készség,
·
csoportmunkában való részvétel képessége,
·
környezettel szembeni érzékenység, környezettudatos magatartás
·
társadalmi folyamatok környezeti összefüggéseinek felismerése
·
elkötelezettség és igény a minőségi munkára,
·
tanulási készség, jó memória
·
a szakmai továbbképzéshez szükséges pozitív hozzáállás,
8.
Kreditek
A szakdolgozat
kreditértéke: 10
Az összesen
megszerezhető kreditek száma: 120
Az oklevél
megszerzéséhez szükséges kreditek száma: 120
9.A
szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb isneret-
körökhöz rendelt kreditérték
Modul / főbb ismeretkörök |
Kreditérték |
A
Föld globális folyamatai |
27-33 |
A környezetvédelem tudományos alapjai |
27-33 |
Az
emberiség globális problémái |
44-56 |
Szakdolgozat |
10 |
10. Nyilvántartásba vételhez
szükséges adatok
10.1 A képzés R 2. § (1) bekezdés szerint
meghatározott típusa:
Egy
vagy több képzési területhez kapcsolódó szakirányú szakképzettséget nyújtó képzés.
A képzés az 1993. évi LXXX. törvény alapján létrehozott Humánökológus Szakirányú
Továbbképzést képzést váltja fel, melynek létesítését és indítását az (7/2000. IV. 7.) OM rendelet engedélyezte.
11. A
képzésért felelős oktató: Márialigeti Károly habil.
egyetemi docens D.Sc.
Budapest, 2010.
Márialigeti Károly
habil.
egyetemi docens D.Sc.