EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM

 

 

EMBER ÉS KÖRNYEZET

SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK

Képzési és kimeneti követelmények

 

 

 

 

 

 

 

 

TERMÉSZETTUDOMÁNYI KAR

BIOLÓGIAI INTÉZET

Mikrobiológiai Tanszék

 

2010.

EMBER ÉS KÖRNYEZET

SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK

Képzési és kimeneti követelmények

 

 

1.    A szakirányú továbbképzés megnevezése

Ember és környezet szakirányú továbbképzési szak

 

2.    A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése

Okleveles humánkörnyezet-tudós

 

3.    A szakirányú továbbképzés képzési területe

Természettudomány

4.    A felvétel feltételei

A szakirányú továbbképzéshez szükséges előképzettség

Az alább felsorolt alapképzési szakok bármelyikén szerzett oklevél (BA/BSc szintű végzettség és szakképzettség): geológia, meteorológia földrajz, fizika, biofizika, matematika, informatika, biológia, környezettan, kémia, biomérnök, erdőmérnök, kertészmérnök, növénytermesztő mérnök, tájrendező és kertépítő mérnök, környezetgazdálkodási agrármérnök, vidékfejlesztési agrármérnök, tájgazdálkodási mérnök, településmérnök, tájépítészeti-fejlesztési és védelmi mérnök, természetvédelmi mérnök, meliorációs mérnök, vadgazda mérnök, állattenyésztő mérnök, élelmiszermérnök, mezőgazdasági mérnök, agrárkémikus, bánya és geotechnika, műszaki földtudományi, földmérő térinformatikai mérnök, földrendező mérnök, állatorvos, orvos, orvosi laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus, egészségügyi gondozási és prevenciós szakember, környezetmérnök, vegyész, vegyészmérnök, jogász, közgazdasági, gazdálkodási, humán szervező, szociális munkás, szociálpedagógus, szociálpolitikus közgazdász.

A fentieknek megfeleltethető legalább főiskolai szintű végzettség és szakképzettség (289/2005 Kormányrendelet alapján), illetve azok az alap- vagy mesterfokozatot adó alapképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai vagy egyetemi szintű alapképzési szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.

      A fentiektől eltérő, legalább alapképzésben (BA/BSc) szerzett oklevéllel rendelkező jelentkező, akit a Felvételi Bizottság alkalmasságát megvizsgálva írásban támogat.

 

5.    A képzési idő: 4 félév

 

6.    A szakképzettség megszerzéséhez szükséges kreditek száma: 120 kredit

 

7.    A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben

 

7.1. A Ember és környezet szakirányú továbbképzési szak képesítési célja

 

a./ Ember és környezet szakirányú ismereteket átadni képes tanárok képzése, akik a követelményeket teljesítve, képesek integrált ismeretek közvetítésére, a tantárgyi koncentráció megvalósítására, csoport-munka megszervezésére, globális, regionális és lokális szempontokat magába foglaló holisztikus szemlélet elsajátítására, természet-, ember- és kulturális örökség tisztelő, környezetkímélő, felelősséget vállaló magatartásforma kialakítására, kommunikációs képességek, asszociatív gondolkodás, kapcsolatteremtő képesség fejlesztésére, helyi problémák megoldásában való együttműködésre.

 

b./ Humánkörnyezet-tudós szakemberek képzése, akik képesek csoport-munkában környezetvédelmi kutatások végzésére, komplex környezeti problémák felismerésére, a megelőzés érdekében folytatott döntést előkészítő munkálatok végzésére, megoldási javaslatok kidolgozására.

 

7.2. A képzés során elsajátítandó tudáselemek, megszerzendő ismeretek

            Az Ember és környezete szakirányú továbbképzést végző hallgatók az alábbi ismereteket szerzik meg:

a.)    A Föld globális folyamatai

·        Alapvető földtani folyamatok

·        Klimatológia

·        A bioszféra evolúciója

·        A biogeokémiai folyamatok

·        Ökológia

b.)    A környezetvédelem tudományos alapjai

·        Környezetfizika

·        Környezetkémia

·        Környezetanalitika

·        Környezetföldtan

·        Talajtan

·        Légkör és levegővédelem

·        Vízminőség-védelem, víztechnológiák

·        Környezeti mikrobiológiai gyakorlat

c.)    Az emberiség globális problémái

·        Környezet és egészség

·        Pszichovegetatív folyamatok

·        Immunológia

·        Demográfia

·        Ökológiai antropológia

·        Agrárökológia

·        Tájkutatás, településformáló folyamatok

·        Természetvédelem

·        Energiagazdálkodás

·        Környezetbarát technológiák, biotechnológiák

·        Döntéselmélet

·        Környezetgazdaságtan

·        Környezetjog, környezetpolitika

·        Környezeti nevelés

·        Fenntartható társadalom

 

7.3. Az ember és környezet szakot végzett képes és alkalmas

A szaktanárok

a továbbképzés követelményeinek teljesítését követően alkalmassá válnak arra, hogy:

a./ tanárként a közoktatásban

·        integrált ismereteket közvetítsenek, megvalósítsák a tantárgyi koncentrációt és megszervezzék az ezek alapjául szolgáló team-munkát.

·        globális, regionális és lokális szempontokat magába foglaló holisztikus szemléletet, természet-, ember- és kulturális örökség-tisztelő, környezetkímélő, felelősséget vállaló magatartásformát alakítsanak ki.

·        fejlesszék a kommunikációs képességeket /probléma-felismerés, érvelés stb./, az asszociatív gondolkodást /sok tényező számbavétele, hosszú távú tervezés/ és a kapcsolatteremtő képességet.

·        a helyi problémák megoldásában együttműködjenek az önkormányzatokkal és az állampolgárokkal.

·        elkészítsék a környezeti neveléssel kapcsolatos helyi tanterveket.

·        szakértőként tevékenykedjenek.

·        a Pedagógiai Intézetekben a környezeti neveléssel, a tantárgyak közötti integrációval összefüggő munkákat szervezzék.

·        komplex természetvédelmi táborokat szervezzenek.

b./ a felsőoktatásban

·        komplex oktatási programokat szervezzenek.

·        részt vegyenek a természet- és környezetvédelemmel összefüggő kutatásokban.

c./ a természet-, a környezetvédelemmel kapcsolatos nem tanári munkakörök betöltésére

·        minisztériumokban,

·        az önkormányzatoknál,

·        környezetvédelmi felügyelőségeken.

A szakembereket

- természettudományi diplomával rendelkezők

- bölcsész diplomával rendelkezők, jogászok, orvosok, mérnökök,  stb.

a követelmények teljesítése alkalmassá teszi arra, hogy:

a./ az alapképzettségükkel összefüggő környezettudományi kutatásokat folytassanak team munkában

·        kutatóintézetekben

·        felsőoktatásban.

b./ a természet-, a környezet- és az egészségvédelemmel összefüggő, az alapképzettségüknek megfelelő munkakört betöltsenek. Részt vegyenek több tényezőt, hosszabb távot is figyelembevevő döntéselőkészítő folyamatokban az alábbi munkahelyeken:

·        minisztériumok /KTM, MKM, Ipari Minisztérium, Földművelési Minisztérium/,

·        a Parlament Környezetvédelmi Bizottsága

·        közigazgatás: önkormányzatok

·        szakhatóságok: Környezetvédelmi Felügyelőségek, Vízügyi Igazgatóságok

·        Állami Népegészségügyi Tisztiorvosi Szolgálat

·        természetvédelmi helyi szervezetek

·        könyvkiadók

·        a környezetgazdálkodás vállalkozói szférája

 

7.4. Az humánkörnyezet-tudós tevékenység végzéséhez szükséges személyes kompetenciák, adottságok:

·        összefüggések elemzésének képessége,

·        probléma felismerő és megoldó készség,

·        megfelelő konfliktuskezelés

·        információ feldolgozási képesség,

·        kezdeményező, döntéshozatali képesség, személyes felelősségvállalás

·        szakmai véleményalkotás és annak hatékony kommunikálása,

·        szakmai felelősségtudat,

·        önállóság és ugyanakkor

·        jó együttműködési készség,

·        csoportmunkában való részvétel képessége,

·        környezettel szembeni érzékenység, környezettudatos magatartás

·        társadalmi folyamatok környezeti összefüggéseinek felismerése

·        elkötelezettség és igény a minőségi munkára,

·        tanulási készség, jó memória

·        a szakmai továbbképzéshez szükséges pozitív hozzáállás,

 

     8. Kreditek

 

A szakdolgozat kreditértéke: 10

Az összesen megszerezhető kreditek száma: 120

Az oklevél megszerzéséhez szükséges kreditek száma: 120

 

     9.A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb isneret-

körökhöz rendelt kreditérték

 

 

Modul / főbb ismeretkörök

Kreditérték

A Föld globális folyamatai

27-33

A környezetvédelem tudományos alapjai

27-33

Az emberiség globális problémái

44-56

Szakdolgozat

10

 

 

10. Nyilvántartásba vételhez szükséges adatok

 

10.1 A képzés R 2. § (1) bekezdés szerint meghatározott típusa:

Egy vagy több képzési területhez kapcsolódó szakirányú szakképzettséget nyújtó képzés.

 

A képzés az 1993. évi LXXX. törvény alapján létrehozott Humánökológus Szakirányú Továbbképzést képzést váltja fel, melynek létesítését és indítását az (7/2000. IV. 7.) OM rendelet engedélyezte.

 

11. A képzésért felelős oktató: Márialigeti Károly  habil. egyetemi docens D.Sc.

 

Budapest, 2010.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Márialigeti Károly

                                                                                              habil. egyetemi docens D.Sc.