Határozat a földrajz alapképzés tanári szakiránya
hálótervének módosítására
Az ELTE TTK Kari Tanácsa az alábbiak szerint támogatta a földrajz alapszak tanári szakirány, valamint az 50 kredites földrajz tanári modul képzési tervének módosítását (változások sárga mezőben kiemelve):
Jelenleg érvényben lévő képzési terv
szerint |
Új képzési terv szerint |
||||||||
Kurzus címe |
minor |
major |
kredit |
EA/GY |
Kurzus címe |
minor |
major |
kredit |
EA/GY |
1. Alapozó Ismeretek |
1. Alapozó Ismeretek |
||||||||
1.1 Természet és Társadalomtudomány
almodul |
1.1 Természet és Társadalomtudomány almodul |
||||||||
Közgazdaságtan
I. |
K |
K |
2 |
EA |
Közgazdaságtan
I. |
- |
K |
2 |
EA |
Közgazdaságtan
II. |
K |
K |
2 |
EA |
Közgazdaságtan
II. |
- |
K |
2 |
EA |
Gazdálkodási
és menedzsment ismeretek |
- |
- |
2 |
EA |
Gazdálkodási
és menedzsment ismeretek |
K |
- |
2 |
EA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.
Földtudomány almodul |
1.2.
Földtudomány almodul |
||||||||
Meteorológia |
- |
- |
2 |
EA |
Meteorológia |
K |
K |
2 |
EA |
Térképészet a földrajzban |
K |
A |
2 |
GY |
Térképészet a földrajzban |
K |
K |
2 |
GY |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Szakmai törzsanyag |
2.
Szakmai törzsanyag |
||||||||
2.1.
Általános természetföldrajz almodul |
2.1.
Általános természetföldrajz almodul |
||||||||
Biogeográfia |
- |
A |
2 |
EA |
Biogeográfia |
- |
K |
2 |
EA |
Talajtan |
- |
A |
2 |
EA |
Talajtan |
- |
K |
2 |
EA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.
Regionális földrajz modul |
2.2.
Regionális földrajz modul |
||||||||
Európa természetföldrajza |
- |
- |
2 |
GY |
Európa természetföldrajza |
- |
K |
2 |
GY |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Differenciált szakmai ismeretek |
3.
Differenciált szakmai ismeretek |
||||||||
A környezetgazdálkodás alapjai |
- |
A |
2 |
EA |
A környezetgazdálkodás alapjai |
- |
K |
2 |
EA |
Távérzékelés |
- |
A |
2 |
EA |
Távérzékelés |
- |
K |
2 |
EA |
Jelmagyarázat:
Major: földrajz alapszakon tanulók földrajz tanári szaklirányos képzési terve
Minor: nem földrajz alapszakon tanulók földrajz tanári moduljának képzési terve (50 kredites modul)
K: kötelező
A: választható (alternatív)
Indoklás:
A
módosítási javaslatot a szakmai törzsanyagra fordított keretek növelése, tehát
a szakmai alapozás megerősítésének igénye vezérli. Az eddigi tapasztalatok
alapján célszerűnek tűnik a kötelező, a kötelezően választható és a szabadon
választható tantárgyak terén egy kisméretű átcsoportosítás. Az átrendezést
alapvetően az motiválta, hogy olyan tantárgyak kerüljenek előtérbe, amelyek a
közoktatás számára fontos alapozást adnak, de a korábbi hálóban csak alternatív
vagy szabadon választható tárgyként jelentek meg. A kis kreditszámra
tekintettel ideális hálót semmiképpen sem lehet készíteni, azaz ha egy tantárgy
átsorolódik a kötelezően felveendő csoportba, akkor más fontos tárgyat elkerülhetetlenül
a szabadon válaszhatók közé kell áthelyezni. Az átcsoportosítással létrejövő új
képzési tervek megfelelnek a KKK-ban előírt ismeretkör-arányoknak.
A
változás a 2011/12 tanév első félévétől lép életbe.
A
szakterület részletes indoklása:
1. Alapozó ismeretek
1.1. Természet- és
társadalomtudomány almodul
a) A Közgazdaságtan I–II. tantárgy (ea, 2+2 kr) jelenleg kötelező mind a major, mind a minor képzésben.
Javaslat: minor képzésben a tantárgy kötelező jellegének elhagyása.
b) Javaslat: minor képzésben a Gazdasági és menedzsment ismeretek (ea, 2 kr) tantárgy kötelezővé tétele. Ennek a tantárgynak a tematikája nagyrészt lefedi a közoktatás elvárásait illetően azokat az ismereteket, amelyeket közgazdaságtanból a földrajz tantárgy keretében át kell adni a diákoknak
1.2. Földtudomány almodul
a) A Meteorológia tantárgy (ea, 2 kr) jelenleg nem kötelező a tanári szakirányon.
Javaslat: mind a major, mind a minor képzésben a Meteorológia (ea, 2 kr) tantárgy kötelezővé tétele. A meteorológiai alapozás egyrészt szükséges lenne a modul éghajlattani tárgyainak alapozásához, másrészt egy leendő földrajz szakos tanárnak ezekre elengedhetetlenül szüksége van, hiszen a légkörrel kapcsolatos ismeretek a közoktatás 5. évfolyamától kezdve egészen az érettségiig a földrajzi-környezeti tananyag szerves részét képezik.
b) A Térképészet a földrajzban (gy, 2 kr) jelenleg kötelező a minor képzésben, alternatív a major képzésben.
Javaslat: mind a major, mind a minor képzésben a Térképészet a földrajzban (gy, 2 kr) tantárgy kötelezővé tétele. Ez a tárgy olyan gyakorlati térképészeti ismereteket ad, amelyekre a közoktatásban szükség van, és a kartográfiai megközelítésmóddal szemben a földrajzos szemléletet erősíti.
2. Szakmai törzsanyag
2.1. Általános természetföldrajz almodul
a–b) A Biogeográfia (ea, 2 kr) és a Talajtan (ea, 2 kr) tantárgyak jelenleg alternatívak (a kettő közül egyik felvétele kötelező) a major képzésben.
Javaslat: Mindkét tantárgy legyen a major képzésben kötelező. A két tantárgy ugyanis olyan fontos alapozó ismereteket ad, amelyekre a közoktatásban a szintetizáló szemléletmód kialakítása érdekében szükség van (pl. a földrajzi övezetesség tanítása ezen ismeretek nélkül elképzelhetetlen), de arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a földrajz tantárgyat megalapozó, az általános iskola 5-6. osztályában oktatott természetismeret tanításához is elengedhetetlenek a talajtani és biogeográfiai ismeretek.
2.3. Regionális földrajz modul
a) Az Európa természetföldrajza tantárgy (3 ea + 2gy) esetében tanár szakirányon jelenleg csak az előadás kötelező, az is csak a major képzésben.
Javaslat: a major képzésben az Európa természetföldrajza gyakorlat legyen kötelező. A tantervben ugyanis minden más regionális földrajzi tárgyhoz tartozó gyakorlat kötelező, csak Európa nem, holott a közoktatásban Európa tanítása a teljes ismeretanyag több mint 20%-át teszi ki. Az Európai Unióhoz tartozásunk is indokolja a földrészre vonatkozó földrajzi ismeretek erősítését.
3. Differenciált szakmai ismeretek
3.3. Földrajz határterületei
almodul
a) Jelenleg a major képzésben A környezetgazdálkodás alapjai (2 ea, 2 kr) kötelezően választható.
Javaslat: A környezetgazdálkodás alapjai (2 ea, 2 kr) legyen a major képzésben kötelező. A javasolt változtatást indokolja, hogy egyrészt a jelenlegi környezetvédelmi modul tantárgyaiban vannak tartalmi átfedések, másrészt ha új tantárgyakat karunk felvenni, akkor másokat el kell hagyni, és a környezetvédelmi tárgyak viszonylagos túlreprezentáltsága nyújt erre lehetőséget. A környezetgazdálkodás alapjai tantárgy fontos új alapozó ismereteket ad a közoktatásban szükséges környezettudatos szemlélet kialakításához, hiszen a közoktatásban nem elsősorban a védelem, hanem a természeti és társadalmi erőforrásokkal való gazdálkodás súlya kiemelkedő.
b) A Távérzékelés (2 ea, 2 kr) tantárgy jelenleg nem kötelező a tanári szakirányon.
Javaslat: a tantárgy legyen kötelező a major képzésben. A közoktatásban egyre nagyobb hangsúllyal kerülnek elő a különböző légi- és műholdfelvételek. Ezek elemzése, térképekkel való összevetése a földrajztanítás kiemelten fontos feladata. A témakör szemléletformáló jellege is indokolja a tantárgy kötelezővé tételét.
Budapest, 2010. november 22.
Michaletzky
György sk.
dékán