A
mesterképzési szak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák |
A cél
olyan okleveles geográfusok képzése, akik felkészültek az alapvető
természeti, környezeti, technikai és társadalmi jelenségekben megnyilvánuló
földrajzi törvényszerűségek megértésére, ezek alapján eredeti szakmai
megoldások kifejlesztésére és alkalmazására (beleértve a kutatást is), az
eredmények bemutatására, szakértők és alkalmazók felé történő
kommunikálására. Megszerzett ismereteik birtokában alkalmasak legyenek
tanulmányaik doktori képzés keretében történő folytatására. |
a) A
mesterképzési szakon végzettek ismerik: |
- a
földrajzi terület belső törvényszerűségeit, |
- az
eloszlási mintázatokat, |
|
b) A
mesterképzési szakon végzettek alkalmasak: |
- a
földrajz mélyebb összefüggéseinek megértésére, |
|
-
szakterületükön alternatív megoldások kidolgozására, |
- a tér,
hely és régió elemeinek integrálására, |
- az
emberi társadalom és földrajzi környezete kölcsönhatásából fakadó problémák
vizsgálatára, |
- tájak
értékelésére, táji, környezeti, térbeli kölcsönhatások átfogó elemzésére; |
továbbá |
a
geoinformatika szakirányon szerzett ismeretek birtokában: |
- az
adatgyűjtés folyamatát önállóan és értelmezetten végigvezetni, |
- az
önállóan gyűjtött adatokat adatbázisrendszerbe rendezni vagy a beszerzett
adatokat geoinformatikai alapon rendszerezni, |
- a
rendezett adatbázisokban műveletek végzésére és modellalkotásra, |
- az
adatgyűjtés, elemzés, megjelenítés szempontjából a legismertebb
térinformatikai szoftverek (ArcGIS, Idrisi, AutoCAD, Grass stb.)
használatára; |
geomorfológia
szakirányon szerzett ismeretek birtokában: |
-
geomorfológiai problémák feltárására, azok önálló megoldására, |
- más
szakterületekkel való együttműködésre, eredményeik integrálására, |
- a
gyakorlati élet szereplőivel való együttműködésre, |
- a
társadalom figyelmének felkeltésére a geomorfológiai problémák megoldásai
iránt, |
- a
felszínalakulás térbeli folyamatainak térképi megjelenítésére, a terepi- és
laboratóriumi vizsgálatok végzésére és alkalmazói szintű elemzésére; |
regionális
elemzés szakirányon szerzett ismeretek birtokában: |
-
társadalmi jelenségek hazai és nemzetközi adatbázisainak feltárására,
rendezésére, |
- a
regionális elemzési ismeretek átfogó és helyi-regionális társadalmi-gazdasági
összefüggésekbe ágyazott értékelésére, prezentálására, döntés-előkészítő
elemzések készítésére, |
- a
területi folyamatok rövid-, közép- és hosszútávú trendjeinek feltárására,
előrejelzések készítésére; |
táj- és
környezetkutatás szakirányon szerzett ismeretek birtokában: |
- a táj-
és környezetvédelem természeti és társadalmi vonatkozásainak komplex
elemzésére és tervezésére, |
- a táj-
és környezetalakítás hatásainak prognosztizálására, a várható
következményeket jelző indikátorok meghatározására, |
- modern
térinformatikai eszközök és módszerek alkalmazására, valamint a táj- és
környezet-monitoring megszervezésére, |
- a táj-
és környezetfejlesztés érdekében a rehabilitációs beavatkozások irányítására,
a települési környezetvédelem táji keretekben történő integrált kezelésére, |
-
átlátni a táj- és környezetvédelemben szerepet játszó helyi, regionális és
európai uniós intézményrendszer kompetenciáját, illetve a gyakorlatba
átültetni ezek intézkedéseit; |
terület-
és településfejlesztés szakirányon szerzett ismeretek birtokában: |
-
terület- és településfejlesztési kérdések elemzésére, |
- a
települések és térségek helyzetelemzésére, koncepciók, stratégiák és
programok készítésére, |
-
érdekegyeztetési mechanizmusok kezelésére; |
turizmusföldrajzi
szakirányon szerzett ismeretek birtokában: |
|
- a
turizmus alapjaiként szolgáló adottságok és feltételek térségi elemzésére,
vizsgálatára, |
- a
turisztikai desztinációk kérdéskörének komplex kezelési módjait, a turizmus
hatásainak természeti, társadalmi, gazdasági, politikai következményeit
alkotó módon befolyásolni; |
- az
Európai Unió forrásaihoz kötődő területi vetületű idegenforgalmi projektek
előkészítésére, tervezésére és lebonyolítására. |
c) A
szakképzettség gyakorlásához szükséges személyes adottságok és készségek: |
-
kreativitás, |
-
rugalmasság, |
-
problémafelismerő és problémamegoldó készség, |
-
intuíció és módszeresség, |
-
tanulási készség és jó memória, |
-
információfeldolgozási képesség, |
-
környezettel szembeni érzékenység, |
- a
szakmai továbbképzéshez szükséges pozitív hozzáállás, |
-
kezdeményező és döntéshozatali képesség, |
-
személyes felelősségvállalás, |
-
alkalmasság az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre, kellő
gyakorlat után vezetői feladatok ellátására, |
-
eredeti látás- és gondolkodásmód, absztrakciós képességek. |
8. A
mesterfokozat és a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök |
8.1. A
szakmai törzsanyag kötelező ismeretkörei: 30-36 kredit |
-
földrajzi elméleti ismeretek: modellezés, szimuláció, földrajzi
kutatásmódszertan, környezeti informatika, geomatematika, K+F és
projektmenedzsment; |
-
szakmai ismeretek: környezetföldrajz, táj- és környezettervezés,
tájértékelés, tájelemzés, regionális és területi fejlesztés, politikai
földrajz, tér és társadalom kapcsolatelemzése. |
8.2. A
szakmai törzsanyag kötelezően választható ismeretkörei: |
differenciált
szakmai ismeretek 35-50 kredit: |
-
geoinformatika szakirány: adatgyűjtés, elemzés, megjelenítés szempontjából
legismertebb térinformatikai szoftverek (ArcGIS, Idrisi, Goemédia, Grass
stb.) ismerete, adatbázis-kezelés, modellalkotás, szakági programozás,
webtérképezés, műszaki informatika |
-
geomorfológia szakirány: geomorfológia, negyedidőszak-kutatás, alkalmazott
geomorfológiai térképezés, természeti veszélyek, geomorfológiai tervezés,
geomorfológiai értékek meghatározása; |
-
regionális elemzés szakirány: társadalmi térelmélet, társadalomstatisztikai
adatbázisok, földrajzi információs rendszerek, terepi társadalom-földrajzi
adatgyűjtés, regionális elemzési módszerek, tematikus társadalom-földrajzi
térképezés, térelemzési és |
- táj-
és környezetkutatás szakirány: környezet- és tájtervezés, környezeti
hatásértékelés, tájvédelem, környezetinformatika, környezetgazdálkodás,
minőségirányítás, környezeti, táji ágazati tervezés, geoökológiai tervezés; |
-
terület- és településfejlesztés szakirány: terület- és településfejlesztés,
vidékfejlesztés, falufejlesztés, területi tervezés, alkalmazott
térinformatika, városok fejlesztésének kérdései,
projekttervezés-projektmenedzsment, nemzetközi regionális kapcso |
-
turizmusföldrajzi szakirány: térségi turizmustervezés módszerei, turisztikai
terméktervezés és -fejlesztés térségi kapcsolatai, tematikus kínálatok és
utak tervezése és fejlesztése, az Európai Unió turizmuspolitikája,
hatáselemzések a turizmusban, turis |
|
régiók a
globális piacon, a turizmus nemzetközi és hazai intézményrendszere, régió-és
településmarketing, desztinációfejlesztés és térségi menedzsment,
fenntartható fejlődés és a turizmus, idegenforgalmi területfejlesztés,
térorientált turisztikai termékek, turizmus humánökológiája, turizmustervezés
geoinformatikai alapjai. |
Diplomamunka:
30 kredit. |
|