A mesterképzési szak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák
A cél olyan okleveles geográfusok képzése, akik felkészültek az alapvető természeti, környezeti, technikai és társadalmi jelenségekben megnyilvánuló földrajzi törvényszerűségek megértésére, ezek alapján eredeti szakmai megoldások kifejlesztésére és alkalmazására (beleértve a kutatást is), az eredmények bemutatására, szakértők és alkalmazók felé történő kommunikálására. Megszerzett ismereteik birtokában alkalmasak legyenek tanulmányaik doktori képzés keretében történő folytatására.
a) A mesterképzési szakon végzettek ismerik:
- a földrajzi terület belső törvényszerűségeit,
- az eloszlási mintázatokat,
b) A mesterképzési szakon végzettek alkalmasak:
- a földrajz mélyebb összefüggéseinek megértésére,
- szakterületükön alternatív megoldások kidolgozására,
- a tér, hely és régió elemeinek integrálására,
- az emberi társadalom és földrajzi környezete kölcsönhatásából fakadó problémák vizsgálatára,
- tájak értékelésére, táji, környezeti, térbeli kölcsönhatások átfogó elemzésére;
továbbá
a geoinformatika szakirányon szerzett ismeretek birtokában:
- az adatgyűjtés folyamatát önállóan és értelmezetten végigvezetni,
- az önállóan gyűjtött adatokat adatbázisrendszerbe rendezni vagy a beszerzett adatokat geoinformatikai alapon rendszerezni,
- a rendezett adatbázisokban műveletek végzésére és modellalkotásra,
- az adatgyűjtés, elemzés, megjelenítés szempontjából a legismertebb térinformatikai szoftverek (ArcGIS, Idrisi, AutoCAD, Grass stb.) használatára;
geomorfológia szakirányon szerzett ismeretek birtokában:
- geomorfológiai problémák feltárására, azok önálló megoldására,
- más szakterületekkel való együttműködésre, eredményeik integrálására,
- a gyakorlati élet szereplőivel való együttműködésre,
- a társadalom figyelmének felkeltésére a geomorfológiai problémák megoldásai iránt,
- a felszínalakulás térbeli folyamatainak térképi megjelenítésére, a terepi- és laboratóriumi vizsgálatok végzésére és alkalmazói szintű elemzésére;
regionális elemzés szakirányon szerzett ismeretek birtokában:
- társadalmi jelenségek hazai és nemzetközi adatbázisainak feltárására, rendezésére,
- a regionális elemzési ismeretek átfogó és helyi-regionális társadalmi-gazdasági összefüggésekbe ágyazott értékelésére, prezentálására, döntés-előkészítő elemzések készítésére,
- a területi folyamatok rövid-, közép- és hosszútávú trendjeinek feltárására, előrejelzések készítésére;
táj- és környezetkutatás szakirányon szerzett ismeretek birtokában:
- a táj- és környezetvédelem természeti és társadalmi vonatkozásainak komplex elemzésére és tervezésére,
- a táj- és környezetalakítás hatásainak prognosztizálására, a várható következményeket jelző indikátorok meghatározására,
- modern térinformatikai eszközök és módszerek alkalmazására, valamint a táj- és környezet-monitoring megszervezésére,
- a táj- és környezetfejlesztés érdekében a rehabilitációs beavatkozások irányítására, a települési környezetvédelem táji keretekben történő integrált kezelésére,
- átlátni a táj- és környezetvédelemben szerepet játszó helyi, regionális és európai uniós intézményrendszer kompetenciáját, illetve a gyakorlatba átültetni ezek intézkedéseit;
terület- és településfejlesztés szakirányon szerzett ismeretek birtokában:
- terület- és településfejlesztési kérdések elemzésére,
- a települések és térségek helyzetelemzésére, koncepciók, stratégiák és programok készítésére,
- érdekegyeztetési mechanizmusok kezelésére;
turizmusföldrajzi szakirányon szerzett ismeretek birtokában:
- a turizmus alapjaiként szolgáló adottságok és feltételek térségi elemzésére, vizsgálatára,
- a turisztikai desztinációk kérdéskörének komplex kezelési módjait, a turizmus hatásainak természeti, társadalmi, gazdasági, politikai következményeit alkotó módon befolyásolni;
- az Európai Unió forrásaihoz kötődő területi vetületű idegenforgalmi projektek előkészítésére, tervezésére és lebonyolítására.
c) A szakképzettség gyakorlásához szükséges személyes adottságok és készségek:
- kreativitás,
- rugalmasság,
- problémafelismerő és problémamegoldó készség,
- intuíció és módszeresség,
- tanulási készség és jó memória,
- információfeldolgozási képesség,
- környezettel szembeni érzékenység,
- a szakmai továbbképzéshez szükséges pozitív hozzáállás,
- kezdeményező és döntéshozatali képesség,
- személyes felelősségvállalás,
- alkalmasság az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre, kellő gyakorlat után vezetői feladatok ellátására,
- eredeti látás- és gondolkodásmód, absztrakciós képességek.
8. A mesterfokozat és a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök
8.1. A szakmai törzsanyag kötelező ismeretkörei: 30-36 kredit
- földrajzi elméleti ismeretek: modellezés, szimuláció, földrajzi kutatásmódszertan, környezeti informatika, geomatematika, K+F és projektmenedzsment;
- szakmai ismeretek: környezetföldrajz, táj- és környezettervezés, tájértékelés, tájelemzés, regionális és területi fejlesztés, politikai földrajz, tér és társadalom kapcsolatelemzése.
8.2. A szakmai törzsanyag kötelezően választható ismeretkörei:
differenciált szakmai ismeretek 35-50 kredit:
- geoinformatika szakirány: adatgyűjtés, elemzés, megjelenítés szempontjából legismertebb térinformatikai szoftverek (ArcGIS, Idrisi, Goemédia, Grass stb.) ismerete, adatbázis-kezelés, modellalkotás, szakági programozás, webtérképezés, műszaki informatika
- geomorfológia szakirány: geomorfológia, negyedidőszak-kutatás, alkalmazott geomorfológiai térképezés, természeti veszélyek, geomorfológiai tervezés, geomorfológiai értékek meghatározása;
- regionális elemzés szakirány: társadalmi térelmélet, társadalomstatisztikai adatbázisok, földrajzi információs rendszerek, terepi társadalom-földrajzi adatgyűjtés, regionális elemzési módszerek, tematikus társadalom-földrajzi térképezés, térelemzési és 
- táj- és környezetkutatás szakirány: környezet- és tájtervezés, környezeti hatásértékelés, tájvédelem, környezetinformatika, környezetgazdálkodás, minőségirányítás, környezeti, táji ágazati tervezés, geoökológiai tervezés;
- terület- és településfejlesztés szakirány: terület- és településfejlesztés, vidékfejlesztés, falufejlesztés, területi tervezés, alkalmazott térinformatika, városok fejlesztésének kérdései, projekttervezés-projektmenedzsment, nemzetközi regionális kapcso
- turizmusföldrajzi szakirány: térségi turizmustervezés módszerei, turisztikai terméktervezés és -fejlesztés térségi kapcsolatai, tematikus kínálatok és utak tervezése és fejlesztése, az Európai Unió turizmuspolitikája, hatáselemzések a turizmusban, turis
régiók a globális piacon, a turizmus nemzetközi és hazai intézményrendszere, régió-és településmarketing, desztinációfejlesztés és térségi menedzsment, fenntartható fejlődés és a turizmus, idegenforgalmi területfejlesztés, térorientált turisztikai termékek, turizmus humánökológiája, turizmustervezés geoinformatikai alapjai.
Diplomamunka: 30 kredit.