"A szükség egyben lehetőség is"

Oktatási reformokat vezet be az ELTE Természettudományi Kara

2020.03.28.
Az ELTE TTK Kari Tanácsa elfogadta azt az alap- és mesterszakokat is érintő átfogó oktatási reformcsomagot, amellyel egyszerre kívánják javítani az oktatási tevékenység finanszírozási egyensúlyát, valamint modern oktatási gyakorlatok és elvek bevezetésével növelni az oktatás hatékonyságát.

Az ELTE Természettudományi Kar vezetése konstruktív együttműködésben több hónapja dolgozott közösen az intézetekkel azon, hogy a dinamikusan változó környezetben biztos hátteret nyújtsanak a hallgatóknak, kutatóknak és munkatársaknak az eredményes és magas színvonalú munkához. A Kar vezetésének ezért eltökélt célja olyan módon megújítani az oktatási rendszert, hogy az a felvételt nyert hallgatóknak lehetőséget biztosítson a felzárkózásra valamint a tehetséggondozásra egyaránt. 

Kacskovics Imre a dékáni pályázatában is ígéretet tett arra vonatkozóan, hogy egyik első és legfontosabb feladata a Kari oktatási stratégia megújítása. Igen előremutató, hogy a most elfogadott oktatási reformot teljes kari összefogással valósították meg.

Miért van szükség reformokra?

Az oktatás finanszírozása évek óta mélyülő problémákkal küzdött amiatt, hogy a hallgatói létszámhoz kötött normatív támogatás összege nem fedezte az oktatáshoz kapcsolódó költségeket, bár ezen a 2019. évtől kezdődően megvalósult normatív finanszírozás emelése jelentősen javított. Annak érdekében, hogy az oktatási színvonal maradéktalanul megfeleljen a munkaerőpiac elvárásainak, emellett a munkatársak továbbra is részt vegyenek az élvonalbeli nemzetközi kutatásokban, változásokra van szükség.

„A változás kényszere ugyanakkor lehetőséget is megnyit, hogy az oktatásunkat a mai igényeknek megfelelőbb formára alakítsuk". 

– mondta a reformmal kapcsolatban Kacskovics Imre

"A szükség és a lehetőség sok tekintetben ugyanabba az irányba mutatnak” - teszi hozzá Müller Viktor, a  Dékáni Oktatási Reform Bizottság vezetője.

„Számos visszajelzést kapunk a céges partnereinktől, milyen jellegű tudásra van igény ma a munkaerőpiacon. Az intézkedéscsomag célja, hogy egyszerre csökkentse a Kar oktatási terheit, és tegye vonzóbbá az oktatásunkat, ami a hallgatói létszámok csökkenését is megállíthatja” – jegyzi meg a dékán.

A nagy számú hallgató minőségi képzéséhez, valamint annak érdekében, hogy a Kar a megszokott magas színvonalú oktatási, kutatási és innovációs tevékenységeit fenn tudja tartani, reformokat vezetnek be, valamint megújították a Kar oktatási stratégiáját. A javaslatcsomagban nagy hangsúlyt fektettek többek között arra is, hogy a tanárképzés egyik alappillére maradjon a Kari képzési repertoárnak. 

A Kari Tanács felhatalmazása a reformok végrehajtására

Több hónapos előkészítő munka eredményeként a Dékáni Oktatási Reform Bizottság javaslatot tett a Kar vezetése számára az oktatási rendszer átalakításáról. A Bizottság feladata volt a Kari általános oktatási koncepció elemzése és javaslattétel az általános irányelvek kidolgozására a Kar oktatás-politikájával és oktatási stratégiájával kapcsolatban. Az új koncepciót a Kar vezetése - szoros együttműködésben az intézetek igazgatóival – alaposan és külső szakértők, valamint céges partnerek bevonásával megvitatta. 

A vírushelyzetre való tekintettel ugyan el kellett halasztani a március 17-ére tervezett, az oktatási reformok bemutatása és közös megvitatása miatt összehívott dolgozói értekezletet, de a munkatársak elektronikus úton is feltehették kérdéseiket és javaslatokat tehettek az anyaggal kapcsolatban.

A koncepciót támogatta a dékáni vezetőség, az intézetigazgatók, a Dékáni Tanácsadó Testület, a HÖK, a Kar Minőségbiztosítási és Stratégiai Bizottsága, valamint a Kar intézeti tanácsai.

Az oktatási reformok elfogadásáról és annak végrehajtásáról végül a 2020. március 25-i Kari Tanács levélszavazás útján döntött. A szavazatok alapján (22 igen, 1 tartózkodás) a Kari Tanács egyértelmű felhatalmazást adott a Kar vezetésének a reformok végrehajtására. 

A munka java még ezután jön

A Dékán megköszönte minden résztvevő alapos, kreatív munkáját a reformcsomag összeállításában és annak támogatásában, valamint kiemelte, hogy az elmúlt hónapok magas színvonalú, együttműködő és kulturált vitája kiemelkedő és igen előremutató a Karon.

"Természetesen sokat kell tennünk a továbbiakban. Most jönnek azok az operatív lépések, amelyek megvalósítják majd a javaslatban megfogalmazott célokat. Ehhez kívánok magunknak bölcsességet, sok erőt, türelmet és kitartást" - mondta Kacskovics Imre.

Interjú Lekics Lászlóval, az ELTE TTK HÖK elnökével arról, miként vonta be a hallgatókat a Kar vezetése a reformtervek előkészítésébe.

Az ELTE TTK oktatási reformját tartalmazó dokumentum letölthető:
Szükség és lehetőség - Javaslat az alap- és mesterszakos oktatást érintő közös (ELTE TTK) kari szabályokra és irányelvekre