Házhoz megy a tudomány

2019.10.19.
Házhoz megy a tudomány
Az ELTE TTK intézetei a félidejéhez érkezett EFOP 3.4.4 program keretében a természettudományos képzés népszerűsítése érdekében ötéves programot dolgoztak ki.

A természettudományos, informatikai és műszaki képzési területen tapasztalható diákszám-csökkenés megállítása, és különösen az ország hátrányos helyzetű régióinak felzárkóztatása érdekében országszerte tudománynépszerűsítő rendezvényeket, iskolalátogatásokat, előadásokat és bemutatókat tart az ELTE Természettudományi Kar összes szakterülete.

Magyarország hátrányos helyzetű régióiban több, mint 20  partneriskolában tartottunk rendhagyó kémia, biológia, fizika, matematika, környezettan és földrajz órákat.

Az elmúlt 3 évben eddig közel 350 féle programunkon több, mint 4000 diák vett részt, 

akik ellátogatottak az ELTE TTK laboratóriumaiba, speciális foglalkozásokon és kísérleti bemutatókon vehettek részt, valamint versenyeken és pályaorientációs előadásokon ismerhették meg a természettudományok egy-egy részterületét.

Diákok látogattak az ELTE TTK Természetrajzi Múzeumba, ahol tematikus előadásokon vehettek részt.

A távolság áthidalására minden szakterületen online tanulmányi versenyeket szerveztünk. Az itt legjobban teljesítő diákok jutalmul részt vehetnek a nagy népszerűségnek örvendő nyári Eötvös Természettudományos Táborban.

A félidejéhez érkezett ötéves program 5 mérföldkőként meghatározott célt rögzít, amelyet

szakterületenként 40 millió forintból kell megvalósítani. 

A STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) tudományterületek népszerűsítésére irányuló programokat a 2016 és 2021 közötti időszakban az ELTE Természettudományi Kara és az Informatikai Kar közösen bonyolítja le. Karunk szakterületeinek rendezvényeit fő koordinátorként fogja össze Dr. Angyal Zsuzsanna, a Környezettudományi Centrum munkatársa, aki egyben a földrajz és környezettani alprojektek vezetője is. Munkáját szakterületi koordinátorok segítik: Dr. Szalay Luca a kémia szakterületen, Dr. Jenei Péter a fizika szakterületen, Dr. Nyárádi Mariann és Dr. Kriska György a biológia szakterületen, Dr. Zempléni András és Dr. Korándi József a matematika szakterületen.

A pályázat által eddig megvalósított fontosabb programok

  • Nagy példányszámú képzésismertetők és tájékoztató anyagok 
  • Pályaorientációs előadások iskolákban
  • Pályaorientációs előadások az ELTE-n 
  • Online kémia-, matematika, biológia, földrajz és természetvédelmi versenyek
  • Megjelenés Educatio kiállításon, nyílt napon, Kutatók Éjszakáján
  • Interjúk sikeres, végzett hallgatókkal
  • Videók látványos kémiai kísérletekről
  • A Chemification" nevű pályaorientációs Facebook oldalának létrehozása
  • Kutatómunkában való részvételi lehetőség hátrányos helyzetű diákoknak
  • Tanár-továbbképzések tartása
  • Biológiatanár-jelöltek képzése táborok tartására
  • Online tananyagok kidolgozása
  • Táborok tartása
  • Mentortanárok által tartott szakkörök
  • Videóelőadások rögzítése
  • Tanulástámogató oktatócsomagok kidolgozása
  • Továbbképzési anyagok kidolgozása
  • Fotópályázat diákoknak

Az EFOP program nemcsak a tananyagfejlesztést, hanem a tanárok képzését is segíti, hiszen

természettudományos továbbképzéseket, előadásokat, szakmai beszélgetéseket szervezünk tanároknak

az ELTE Lágymámyosi Campusán. A mentortanár-programunk keretében a hozzánk látogató általános- és középiskolai tanárok kipróbálhatják az ELTE TTK speciális laboratóriumait és megismerhetik a kutatóinkat, akikkel szakmai kapcsolatok kialakítására van lehetőség.

Elkészültek az alap- és mesterszakjainkat, valamint a tanárszakokat bemutató korszerű, egyszerű és figyelemfelhívó szakismertetők, brossúrák is, amelyeket az iskolalátogatások alkalmával juttatunk el a diákokhoz. 

A rendezvényeket az EFOP 3.4.4. program támogatta.

Biológia szakterület

Az EFOP 3.4.4 pályázat keretein belül eddig 20, elsősorban Nyugat-dunántúli iskolában tartottunk roadshow-t több, mint 300 diáknak.

Minden évben a biodiverzitás napjához kapcsolódóan online versenyt szervezünk, melynek feladatait eddig közel 400 diák oldotta meg. A verseny első 15 helyezettje általunk szervezett természettudományos táborban tölthetett 1-1 hetet, Zánkán majd az Őrségben.

Eddig hat hátrányos helyzetű tanuló kapott lehetőséget Szombathelyen a kutatómunkákban való részvételre, valamint több, mint 200 diák vett részt látványos bemutatókon, foglalkozásokon.

 A pályázat támogatásával 6 db 60 órás pedagógus továbbképzést dolgoztunk ki és akkreditáltunk.

Számos, a diákok számára elérhető online anyagot fejlesztettünk. Kriska György Fotoszintetizáló szervezetek I. és II. című könyveihez 80 interaktív animáció, közel 600 db képet tartalmazó tanulási anyag, és 50 feladatlap készült. Kriska Gy. Édesvízi gerinctelenek – állóvizek, Édesvízi gerinctelenek – folyók és patakok, valamint Vizes élőhelyek növényvilága című könyvek elérhetővé váltak online formában. Ezekhez egy mobiltelefonos (androidos) határozó, egy Flash alapú PC-s határozó és interaktív Flash feladatok is készültek. 

A biológiatanár szakos hallgatókat folyamatosan képezzük a tudományos ismeretterjesztésre és természettudományos táborok megtartására.


Kémia szakterület

A 2019/2020. tanévben már a 3. évada kezdődik az ELTE Kémiai Intézet által szervezett online kémiaversenyeknek.

A „Belépő a tudás közösségébe” című (EFOP-3.4.4-16-2017-00006) projekt keretében az interneten keresztül az ország legtávolabbi településein élő diákok is felbecsülhetetlen értékű tudáshoz juthatnak, amelyet aztán rögtön össze is mérhetnek a tőlük térben ugyan távol élő, de hasonló érdeklődésű fiatalokéval.

Az általános iskolások Róka András tanár úr lebilincselő, és rengeteg látványos kísérlettel fűszerezett, „Észbontogató” című előadássorozatát nézhetik meg felvételről. Az ehhez kapcsolódó 6 fordulós online verseny minden tanévben új kérdéseket tartalmazó feladatlapjait a mentortanáraik elektronikus úton kapják meg, és ők szervezik meg azok kitöltését is. Az első három helyezett tanuló oklevelet, és a két legmagasabb pontszámot elért diák könyvutalványt is kap ajándékba.

Az eddigi két tanév során összesen 165 diák élt ezzel a remek (és ingyenes) lehetőséggel.

A középiskolások versenyei is hasonló online rendszerben működnek. Az egyik verseny az emelt szintű kémia érettségi kísérleteire épülő feladatlapok kitöltéséből áll. A másik pedig az ELTE Kémiai Intézetében immár nagy hagyományokkal rendelkező „Alkímia ma” előadássorozatra. Ennek keretében minden tanévben izgalmas, igazi „cutting edge science” témaköröket felölelő programot állítunk össze. Az egyes előadásokat az adott tudományterület elismert és sikeres képviselői (leggyakrabban az ELTE Kémiai Intézet oktatói) tartják. Minden előadás követhető élőben is a Galileo webcast segítségével, de utólag is elérhetők az Alkímia ma YouTube csatornáján és jelen van az Alkímia ma a Facebookon is.  

Az Alkímia ma sorozatra épülő online versenyen eddig 98 diák, az érettségi kísérletes versenyünkön pedig 87 tanuló vett részt.

A célzottan az egyes előadások megtekintése után megválaszolható kérdéseket tartalmazó feladatlapok legeredményesebb három kitöltője ugyanúgy oklevelet kap, mint ahogy a másik két verseny esetében is, és közülük a két legjobb részvételt nyer az Eötvös Természettudományos Táborba.

A Kémiai Intézet Népszerű kémia nevű honlapjáról a fentebb említett előadássorozatokon kívül elérhetők az Intézetben és különféle iskolai helyszíneken tartott számos pályaorientációs előadásból ízelítőt adó fényképek, a sikeres kémikusokkal, kémiatanárokkal és hallgatókkal készült interjúk, a sok érdekes információt hordozó tájékoztató kiadványaink, és 52 látványos kémiai kísérlet videója is, amelyek szintén ennek a projektnek az eredményeként születtek meg, csakúgy, mint a kémiát népszerűsítő „Chemification” oldal a Facebookon.


Matematika szakterület

A projekt keretében a matematika szakterület oktatói rendszeresen tartanak rendhagyó matematika órát a hátrányos helyzetű régiók iskoláiban.

Rendszeresen fogadunk diákcsoportokat is, akiknek a fő esemény a Matematikai Gyűjtemény meglátogatása, ahol interaktív foglalkozások keretében ismerkednek meg a kézzelfogható matematika eszközeivel.

Agytorna a Matematikai Múzeumban

A pályázat támogatásával pedagógus továbbképzést dolgoztunk ki és speciális tananyagot írtunk, amit a mentortanáraink hasznosítani tudnak szakköreiknél.

A Kutatók Éjszakája programjainkra meghívtuk a partneriskolák diákjait, akik így a legizgalmasabb matematikai témákkal találkozhattak a Matematikai Intézetben. A nyílt napokhoz kapcsolódóan nemcsak hagyományos előadásokat tartottunk, hanem

interaktív számítógépes mesterséges intelligencia workshopot is rendeztünk az érdeklődő diákoknak. 

A támogatás segítségével az öregdiák szemináriumunk előadásait, megörökítő videófelvételeket, ami remek motiváció a matematikus életpályához szerkesztve is közzétesszük a honlapunkon.

Legújabb eseményünk pedig jelenleg zajló fotópályázatunk, ahol a matematika és a természet kapcsolatát bemutató képeket várunk diákoktól.


Fizika szakterület

A projekt keretében a fizika szakterület előadói rendszeresen járnak roadshow-kra hátrányos helyzetű régiókba, az eddig megszervezett 20 roadshow során körülbelül 1000 diákot értünk el.

Rendszeresen fogadunk diákcsoportokat is a Fizika Tanösvény programunkon, ahol a diákok laborlátogatáson vesznek részt. Testközelből figyelhetik meg a berendezéseket, illetőleg maguk is részt vehetnek a kísérletekben, amelyre a tanórákon nincs lehetőség.

A 15 megszervezett Tanösvény során körülbelül 400 diák látogathatta meg Intézetünket.

A pályázat támogatásával 2 db 60 órás pedagógus továbbképzést dolgoztunk ki és akkreditáltunk, két kísérletgyűjteményt írtunk, mentortanáraink projekt alapú oktatási segédanyagokat fejlesztettek. Fizikatanár szakos hallgatókat folyamatosan képezzük a tudományos ismeretterjesztésre és interaktív kísérletbemutatók tartására, addig mintegy 30 hallgató vett részt a kurzusainkon. A szombathelyi kollégák planetáriumi előadásokat szerveznek és folyamatosan fejlesztik a repertoárjukat.

A támogatás segítségével az „Atomoktól a csillagokig előadássorozat” előadásait és kísérleti bemutatóit élőben közvetítjük. A több, mint 30 tudományos előadást és az azt követő kísérleteket megörökítő videófelvételeket szerkesztve is közzétesszük az előadássorozat  Youtube csatornáján és honlapján.


Földrajz szakterület

Az EFOP 3.4.4. program keretein belül a földrajz szakterület számos programmal igyekszik elérni a lemaradó térségekben élő és lemorzsolódással fenyegetett általános és középiskolás gyerekeket.

Több más szakterülettel együtt rendszeresen megyünk elsősorban Nógrád megyei iskolákba előadásokat tartani összesen mintegy különféle 15 témában. Szívesen látjuk a tanulókat az ELTE-n is, az utóbbi két évben több mint 25 intézménylátogatást bonyolítottunk le.

Az előadások mellett nagy sikernek örvendtek az Ásványtárban szervezett foglalkozások.

Makádi Mariann és Mari László másik, szintén a gyerekeket megcélzó kezdeményezése egy online földrajzverseny megszervezése, amelyet már kétszer sikeresen lebonyolítottak, a résztvevő általános és középiskolás gyerekek száma pedig 60 felett volt. Makádi Mariann eddig összesen 9 tanártovábbképzési anyagot dolgozott ki és 4 tanártovábbképzést tartott hátrányos régiókban tanító tanárok számára. Összességében az erre az időszakra kitűzött célok teljesültek, a munka folytatódik.


Környezettan szakterület

Az EFOP 3.4.4. pályázat célkitűzéseihez a környezettan szakterület is csatlakozott és számos olyan programot szervez, amely segíti a lemorzsolódás elkerülésében a leszakadó régiókban tanulókat.

Angyal Zsuzsanna, a szakterület alprojektvezetője több mint 20 iskolalátogatást szervezett a kiemelt régiókba és mintegy 15 alkalommal fogadott gyerekeket az ELTE-n szervezett különböző előadásokra és foglalkozásokra.

A szombathelyi központban dolgozó Németh László vállalta az alprojekten belül az online versenyek szervezését, amely így elsősorban a Nyugat-Dunántúl támogatott régióiban valósult meg.

A szak népszerűsítése érdekében

környezetkutató szakon végzett, karrierükben sikeres egykori hallgatókkal készült interjúk is készültek.

A pályázat keretein belül elkészült egy, a komplex természettudomány oktatását támogató oktatócsomag és két továbbképzési anyag is, amelyek akkreditációra és megtartásra is fognak kerülni. Az első három mérföldkőre tervezett célok megvalósultak.