MTA Közoktatás-Fejlesztési Kutatási Program

Az MTA a pályázat kiírásával olyan nemzetközi mércével mérve kiemelkedő, a magyar közoktatás problémáinak megoldása szempontjából releváns kutatómunkához kíván támogatást nyújtani, amely bővíti a terület kutatási kapacitását; felgyorsítja a legújabb nemzetközi kutatási eredmények hazai megismertetését és alkalmazását; segíti fiatal kutatók képzését és pályára állását; erősíti a magyar kutatóműhelyek nemzetközi beágyazottságát; továbbá hozzájárul az oktatási intézmények és a kutatóhelyek közötti kapcsolatrendszer kiépítéséhez.

(Az oldal forrása: mta.hu)

 

2022-2026 között támogatást nyert kutatócsoportok:

MTA-ELTE Fizikatanítás Digitális Támogatással Kutatócsoport

A kutatócsoport vezetője: Jenei Péter adjunktus
ELTE TTK Fizika Intézet, Anyagfizikai Tanszék
E-mail: jenei@metal.elte.hu
Tel.: +36-1-372-2500 / 6583

A csoport weboldala

A csoport bemutatása az MTA weboldalán

A tudomány és technológia gyorsuló ütemű fejlődése, a diákok hozzáállásának változása és a munkaerő piaci igényei társadalmi szinten követelik meg a fizika tantárgy oktatásának fejlesztését. Ez csak az iskolai fizika tanítás tartalmi, módszertani és oktatási eszköztárának megújításától remélhető. A kutatócsoport munkája ezt két nagyobb témakörben szeretné előre mozdítani:

1) Digitális és cselekvésközpontú fizikatanulás. A téma lényege, hogy olyan módszereket fejlesztünk mely során a diákok minél könnyebben és nagyobb számban sikereket érhetnek el a fizika (és kapcsolódó tudományok) terén. Kutatások középpontjában az Arduinók, a kutatási és tanulási naplók felhasználása áll. Kiemelten foglalkozunk a nemi egyenlőség javításán a fizika és mérnöki tudományok területén.

2) Fizikatanítás mesterséges intelligencia felhasználásával. Ebben a projektben egy olyan szoftvert készítünk és tesztelünk nagymintás kísérlettel, mely a gépi tanulás segítségével tud egyéni fejlesztési utakat kínálni a diákoknak a fejlesztő hatás maximalizálásával. Az innovatív gondolat, hogy bemeneti tesztek eredményei alapján gyakorlófeladatokat ad a gép. A gyakorlás folyamatát és hatását elemzi és finomítja a fejlesztő feladatokat. Sok felhasználó esetén az algoritmus átlátja a korrelációkat, ezáltal megtanulja az ideális fejlesztés folyamatát.

 

MTA-ELTE Matematikai Tanuláselméleti Kutatócsoport

A kutatócsoport vezetője: Szabó Csaba egyetemi tanár
ELTE TTK Matematikai Intézet, Algebra és Számelmélet Tanszék
E-mail: szabo.csaba.mathdid@ttk.elte.hu
Tel.: +36-1-372-2500 /  2145

A csoport weboldala

A csoport bemutatása az MTA oldalán

A tanulási folyamatról alkotott eddigi ismereteket alapvetően megváltoztatták a kísérleti pszichológia és a kognitív idegtudományok 2000-es évek elején született eredményei. Ezek az eredmények új lehetőségeket nyitnak meg a tananyag és tudás elsajátításában és a tanulók egyéni fejlődési pályáinak kialakításában. A hosszú távú tudás megszerzésének eddig ismert leghatékonyabb eszköze az előhívási hatás, amelyet többféleképpen be lehet építeni a tanórákba, például óra végi teszteléssel. A tanórákon játszott megfelelő társasjátékok elősegítik a formális logikai és geometriai gondolkodás fejlődését, a matematika miatti szorongás csökkenését. A problémafelvető készség ma már az alapkompetenciák közé tartozik, fejlesztése szerepet játszik az általános problémamegoldó képesség és egyéb kompetenciák kialakításában. A tanulási folyamat és a fenti módszerek hatékonyságát növelheti a játékosítás, amely a flow élmény elérésén keresztül növeli a tanulók elkötelezettségét. A kutatócsoport a fenti négy terület hatékonyságát vizsgálja a közoktatásban.

 

2021-2025 között támogatást nyert kutatócsoportok:

MTA-ELTE Egészségtudatos Gyerekekért Kutatócsoport

A kutatócsoport vezetője: Zsákai Annamária docens
ELTE TTK Biolgóiai Intézet, Élettani Tanszék
E-mail: annamaria.zsakai@ttk.elte.hu
Tel.: +36-1-372-2500 /  1839

A csoport weboldala

A csoport bemutatása az MTA weboldalán

Az MTA támogatásával alakítottak kutatócsoportot az ELTE oktatói és gyakorlógimnáziumi tanárai egy komplex egészségtani segédanyag kidolgozására. Az általános és középiskolás tanulók egészségtudatos magatartásának fejlesztését segítő, online segédanyag-csomag a következő témaköröket érinti: Szexuális felvilágosítás, Táplálkozás és fizikai aktivitás, Szerhasználat, Iskolai és otthoni higiénia, Online aktivitás, ill. Környezettudatosság.

A segédanyag moduljai a legfontosabb egészségtani ismereteket a tanulók ismereteinek megfelelően korcsoportos bontásban (építve a NAT követelményrendszerére) mutatják be, ill. interaktív tesztek segítik a bemutatottak elsajátítását.

A csoport célja továbbá a kidolgozandó témakörökben a gyermekek ismereteire és attitűdjére, az életmódjuk tényezőire adatot gyűjteni, ill. kisebb volumenű tudományos kutatásokat elvégezni.

A kutatócsoport tagjai mind PhD fokozattal rendelkeznek, az egyetemi oktatók többen habilitált docensek, míg a gyakorlógimnáziumokban tanító tagok vezetőtanárok.

 

MTA-ELTE Kutatásalapú Kémiatanítás Kutatócsoport

A kutatócsoport vezetője: Szalai Luca adjunktus
ELTE TTK Kémiai Intézet, Analitikai Kémiai Tanszék
E-mail: luca.szalay@ttk.elte.hu
Tel.: +36-1-372-2500 /  1517

A csoport saját weboldala

A csoport bemutatása az MTA weboldalán

A kutatócsoport a Magyar Tudományos Akadémia Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programja keretében támogatott „Megvalósítható kutatásalapú kémiatanítás” projektjét 2016 és 2021 között végezte el. A nagymintás, longitudinális pedagógiai kísérlet kimenetele az volt, hogy jobb eredményeket kaptak, amikor a kísérlettervezés elveinek közvetlen tanítása által csökkentették a tanulók kognitív terhelését. Egy másik tanulságként azt szűrték le, hogy a diákok kémiával szembeni attitűdje az egész projekt alatt nem volt kielégítő, és a kísérletek természettudományokban betöltött szerepének jelentőségét sem értették eléggé a tanulók. Ezért a jelen, 2021-2025 között megvalósítandó „Kutatásalapú kémiatanítás és rendszerszemléletű gondolkodás” című projektben egy olyan (a szakirodalomban talált eredeti egyszerűsítésével készült) séma használatára tanítják a diákokat, ami segíti őket a természettudományos kísérletek megtervezésében. A tanulók érdeklődésének növelése céljából pedig a rendszerszemléletű gondolkodás elemeit vezetik be a feladatlapokon. Ennek célja az, hogy megmutassák a diákoknak, hogyan függenek össze a kémia tantárgyban tanultak más témákkal. Reményeik szerint a tanulók hasznosabbnak fogják tartani a kémiát akkor, ha többet értenek meg pl. a fenntarthatósággal kapcsolatos összefüggéseiről.

31 kémiatanár összeségében mintegy ezer főnyi, olyan hetedik osztályos diákját vonja be a projektbe, akiket előreláthatólag ugyanabban az iskolában (összesen 25 oktatási intézményben) négy évig tanítanak kémiára. A résztvevő diákokat három csoportba osztották. A kontrollcsoport lépésről lépésre leírt kísérleteket hajt végre, miközben ismerkedik a rendszerszemléletű gondolkodás vonatkozó aspektusaival. A kísérleti csoportok is tanulják a rendszerszintű gondolkodás elemeit, de az azokba került diákoknak el kell sajátítaniuk a fent említett, a kísérlettervezést segítő séma alkalmazását is. Az egyik kísérleti csoport a receptszerűen leírt kísérletek elvégzése után gondolkodik azon a séma kitöltése közben, hogy miért úgy kellett elvégezni a kísérleteket. A másik kísérleti csoport viszont (recept hiányában) a kísérletek megtervezését végzi a séma kitöltésének segítségével. A kutatócsoport a jelen projektben is 24 feladatlapot fejleszt (minden iskolaévre hatot). Minden egyes feladatlap hat változatban születik meg, amelyek közül három a jelenléti oktatáshoz és másik három a digitális oktatáshoz készült, a fent jellemzett három csoport számára. Mindegyik feladatlapnak vannak a (várható) megoldásokat tartalmazó tanári verziói is. A tanulók tárgyi tudásának, kísérlettervező képességének, valamint kémiával és kémiai kísérletekkel szembeni attitűdjének fejlődését öt darab strukturált teszttel mérik. (Ezek közül egyet írnak a hetedikes diákok a projekt kezdetekor, majd minden tanév végén egy újabb tesztet, a 10. osztály végéig.) Az eredményeket a kutatócsoport tagjai statisztikailag elemzik és publikálják. Az összes tanulói feladatlapot és tesztet (amelyeket a kipróbálás tapasztalatinak figyelembevételével javítanak) szabadon elérhetővé teszik a kutatócsoport honlapján.

 

MTA-Rényi-ELTE Matematikadidaktikai Kutatócsoport

A kutatócsoport vezetője: Vancsó Ödön docens
ELTE TTK Matematikai Intézet, Matematikatanítási és Módszertani Központ
E-mail: vancso.odon@ttk.elte.hu
Tel.: +36-1-372-2500 /  8515

A csoport weboldala

A csoport bemutatása az MTA weboldalán

Kutatócsoportunk az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programjában 2016 és 2021 között működő két projekt, az MTA-ELTE Korszerű Komplex Matematikaoktatás és az MTA-Rényi Felfedeztető Matematikatanítás fúziója. A kutatócsoport célja a hazánkban ma csak szűk körben gyakorolt felfedeztető matematikaoktatás széleskörű implementá­ció­­jának segítése, a létező gyakorlat fejlesztése, adaptálása a mai kihívásokhoz. Célul tűztük az oktatási hagyományaink jobb megismertetését a nemzetközi matematika­didaktika közösséggel, illetve korszerű nemzetközi kutatási trendek beépítését a hazai kutatásokba, fejlesztésekbe és kísérletekbe. Pályázatunk résztvevői az ország különböző régióiban vagy a határon túl dolgozó kutatók, PhD-hallgatók, tanítók, tanárok a matematika­oktatás különböző szintjeiről. A projekt keretei között lehetőséget biztosítunk a korábban izoláltan dolgozó kutatók együttműködésére, a nemzetközi kutatásokba való intenzívebb bekapcsolódásra minél több fiatal kutató, PhD-hallgató bevonásával.

2025.03.12.