A jövő szociális robotjai az időseknek is segíthetnek
A várható élettartam megnövekedése, az egészségügyi szolgáltatások fejlődése erős nyomás alá helyezi az idősotthonok működtetőit. A következő évtizedben jelentős hiány alakul ki a szakképzett humán erőforrásban és romlik az ellátás minősége az egész fejlett világban.
Világszerte kutatók fogtak össze és rendeződtek egy nemzetközi konzorciummá, hogy megoldásokat találjanak a várható problémákra. Az együttműködés tagjai, a PPM Robotics AS (Norvégia), a DLM Solutions Kft (Magyarország), az Eötvös Loránd Tudományegyetem (Magyarország) és a Nord University (Norvégia) ötvözve IT és robotikai tudásukat a legújabb idősgondozási és ember-robot kommunikációs kutatási eredményekkel arra vállalkoznak, hogy kifejlesztenek egy rendszert szociális és együttműködési képességgel ellátott, a lakókra fókuszáló, kiszolgáló robotokkal és az ápolók munkáját elősegítő, mesterséges intelligenciával támogatott munkafolyamat szervezési megoldással.
A projekt keretében a konzorcium kifejleszt egy kedvező költségű
mobil robotflotta megoldást, amely szociális és kiszolgáló funkciókat képes ellátni idősotthonokban.
A robotok egyedi multimodális kommunikációja lehetővé teszi, hogy a robotok az idős lakók számára is könnyen érthetőek legyenek anélkül, hogy jelenlétük zavaróvá válna, továbbá elősegíti a robotok elfogadását a lakók és a személyzet részéről is. A robot viselkedésével igazodik az adott helyzetekhez és a lakók kognitív képességeihez. A lakóhoz való igazodás célja növelni a sikeres feladatvégrehajtás és az ember-robot együttműködés esélyét, miközben az ember bevonásával egyszerűsíthető az alkalmazandó technológia és így csökkenthető a megoldás ára.
A megoldás magában foglalja a robot flotta működtetéséhez elengedhetetlen szoftverlogikát. Ez egy többrétegű mesterséges intelligenciára épülő folyamatvezérlő megoldás, ami prediktív funkciókat is tartalmaz és optimum-közeli tervet ad a robot flotta és a kiszolgáló személyzet együttes munkavégzésére, a feladatok felosztására.
A projekt egyik kihívása, hogy a megoldás a csökkent kommunikációs és kognitív képességekkel rendelkező lakókat is képes legyen támogatni, kiszolgálni.
A robotoknak a lakókkal folytatott kommunikáció során alkalmazkodniuk kell a fogadó félhez, a munkafolyamat szervező alkalmazásnak pedig a feladatok felosztása, priorizálása során kell figyelembe vennie ezeket a korlátokat.
Fontos feladat a robotok elfogadtatása mind a lakókkal, mind pedig az ápoló, kiszolgáló személyzettel. Ennek eléréséhez a robot viselkedésének igazodnia kell a feladathoz és dinamikusan kell tudnia váltani a kiszolgáló, a motiváló, a kommunikációs segéd és a megfigyelő szerep között, és a multimodális kommunikáció nyújtotta lehetőségekkel hitelesen kell a munkatárs és a személyzet szerepet is felvennie.
A prototípus tesztelésére a norvég piacon kerül sor, ahol kb. ezer idősotthonban, otthononként öt robot telepítésével a 2030-ra várt kiszolgáló személyzeti igény 10-20%-a kiváltható lenne.
Ezt követően kerül sor az európai piac megcélzására.
Borítókép: Biscee, a pincérsegéd robot, akit az ELTE kutatócsoportja fejleszt